2000x3000mm laser

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Binnen een 2 tal weken wil ik beginnen aan de bouw van een groot formaat laser, werkbereik 2000x3000 en 150W

Ik ben een paar dagen geleden wat beginnen tekenen aan het frame.
Gebruikte kokers zijn hoofdzakelijk 80x80x8, 50x50x6 en 160x80x12
In de simulatie komt het gewicht van het frame uit op ongeveer 1100kg, hierbij komt dan nog een hoop plaatstaal en verwacht het totaal gewicht rond de 1500-1750kg

Afbeelding
Afbeelding

Zelf zat ik te denken aan Hiwin HG25R Profile Rail
https://www.damencnc.com/nl/componenten ... deways/242

Voor de aandrijving zat ik te denken aan een vaste riemen links en rechts.
Kogelomloop links en rechts gaat vrij duur worden denk ik. Ook stappen motors (open of closed loop) of servo motoren ben ik nog niet uit.

Opmerkingen, suggesties zijn altijd welkom
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Tip, laat je frame uitsnijden met een buislaser. Bij 247TS gaat dat behoorlijk goedkoop, en dan heb je overal automatisch positiehulpjes aan zitten om het makkelijker in elkaar te lassen, dan wordt het een grote puzzel.
Waarschijnlijk ben je daar voor het materiaal en laseren evenveel kwijt als elders alleen het materiaal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door Arie Kabaalstra »

zou je geen tandheugels gebruiken?.// je krijgt anders wel vreselijk lange riemen.. klapperrrrrrrr
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Arie Kabaalstra schreef:zou je geen tandheugels gebruiken?.// je krijgt anders wel vreselijk lange riemen.. klapperrrrrrrr
Tandheugels heb ik ook aan zitten denken maar dat maakt de machine ook weer een heel stuk breder, en heb ook wat bang voor oneffenheden in het gesneden oppervlak als gevolg van de beweging van het tandwiel in de tandheugels. Maar misschien dat ik hier fout redeneer. Ik ben nu 2 keer in China geweest bij diverse laser "fabrikanten" en heb in geen enkele machine tandheugels zien gebruikt worden. Elke keer Of riemen, of kogelomlopen.
skillalot schreef:Tip, laat je frame uitsnijden met een buislaser. Bij 247TS gaat dat behoorlijk goedkoop, en dan heb je overal automatisch positiehulpjes aan zitten om het makkelijker in elkaar te lassen, dan wordt het een grote puzzel.
Waarschijnlijk ben je daar voor het materiaal en laseren evenveel kwijt als elders alleen het materiaal.
Daar heb ik aan zitten denken, maar beperkt de vrijheid wat voor als ik tijdens het lassen ergens op stoot dat misschien toch anders kan of zou moeten.

Dat ik daar voor zowel het materiaal als het laseren goedkoper uit ben twijfel ik aan, heb prijs opgevraagd bij een 3 tal "locale" ijzerhandels en van ééntje heb ik denk ik toch wel redelijk goede prijzen gekregen. Zal je anders een PB sturen aangezien je zelf al ervaring hebt met 247TS
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Breder worden met tandheugel hoeft toch niet?
Je kunt de tandheugel zo boven op die koker bevestigen, met de tanden naar binnen gericht, en dan zet je de geleidingen daar weer bovenop. Als je schuine vertanding neemt ben je weer iets nauwkeuriger.
Ik zou persoonlijk altijd tandheugel nemen ipv riemen. Tandheugel gaat gewoon goed, alle snijmachines die we op werk bouwen hebben ook tandheugel.

Misschien is het een idee om het hele frame te laten nafrezen zodra je klaar bent, er zijn wel bedrijven die dat formaat aan kunnen, ik ken er wel een, maar dat is voor jou alleen niet in de buurt.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

skillalot schreef:Breder worden met tandheugel hoeft toch niet?
Je kunt de tandheugel zo boven op die koker bevestigen, met de tanden naar binnen gericht, en dan zet je de geleidingen daar weer bovenop. Als je schuine vertanding neemt ben je weer iets nauwkeuriger.
Ik zou persoonlijk altijd tandheugel nemen ipv riemen. Tandheugel gaat gewoon goed, alle snijmachines die we op werk bouwen hebben ook tandheugel.

Misschien is het een idee om het hele frame te laten nafrezen zodra je klaar bent, er zijn wel bedrijven die dat formaat aan kunnen, ik ken er wel een, maar dat is voor jou alleen niet in de buurt.
Daar kan ik even niet volgen, de geleiding op de tandheugels?

Dat nafrezen ben ik aan het overwegen geweest, maar dat gaat waarschijnlijk flik wat duiten kosten en een lokaal bedrijf vinden dat deze afmetingen kan frezen gaat denk ik nog niet zo simpel zijn. totale afmetingen zoals op de render zijn 2300 x 3750mm die 3750 kan nog wel wat korter
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Als je een grote aanhanger hebt en bereidt bent flink wat kilometers te rijden weet ik wel iemand die dat formaat aan kan, die kan tot 2.3m breed en 8m lang.

Zoals hier links op het plaatje, dit is dan toevallig een geintegreerd product, maar je kan natuurlijk altijd de tandheugel op de zijkant leggen en de geleidingen er boven op zetten.
Afbeelding
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Ik zal eens wat meer opzoek werk doen ivm tandheugel.

In was in het begin aan het denken aan volgende constructie voor de tandriemen:

Afbeelding
Afbeelding
40mm brede riem
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door audiomanics »

Dat systeem met een vaste riem werkt prima en klappert ook niet. Tenminste als het vrije stuk dan in een andere tandriem ligt.. Dat zie in niet goed op die foto's.. Voordeel is ook dat je gewoon twee losse stukken kan gebruiken en die zijn in die lengte veel eenvoudiger te kopen dan een gesloten riem.
Ik gok dat je van plan bent om de buis in de brug te stoppen? Een straaltje over een meter of 5 transporteren divergeert nog best wel en dan heb je over je machine heen best veel verschil in resultaat.
Al met al wel een erg zware constructie voor een beetje licht...
Tenslotte beweegt een laser heel snel en er valt niet veel te transporteren dus je haalt je winst uit het verlagen van alle gewicht.. Hoe kleiner de rails hoe lichter het wordt.. Je laser wordt daar veel sneller en accurater van.
Mijn hele brug met rails, wagen, kop, spiegels, verlichting en kabelgeleider is ruim een meter maar weegt net iets meer dan een kilo.. de stappenmotor die er aanhangt is al zwaarder.... Ik haal dan ook het maximum dat er in de controller in te sleutelen valt: 2000mm/sec en 5G acceleratie op de kop en 2G op de brug. Dat heb ik nu wat gereduceerd want die snelheden heb je niets aan en 't bonkt zo...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

audiomanics schreef:Dat systeem met een vaste riem werkt prima en klappert ook niet. Tenminste als het vrije stuk dan in een andere tandriem ligt.. Dat zie in niet goed op die foto's.. Voordeel is ook dat je gewoon twee losse stukken kan gebruiken en die zijn in die lengte veel eenvoudiger te kopen dan een gesloten riem.
Ik gok dat je van plan bent om de buis in de brug te stoppen? Een straaltje over een meter of 5 transporteren divergeert nog best wel en dan heb je over je machine heen best veel verschil in resultaat.
Al met al wel een erg zware constructie voor een beetje licht...
Tenslotte beweegt een laser heel snel en er valt niet veel te transporteren dus je haalt je winst uit het verlagen van alle gewicht.. Hoe kleiner de rails hoe lichter het wordt.. Je laser wordt daar veel sneller en accurater van.
Mijn hele brug met rails, wagen, kop, spiegels, verlichting en kabelgeleider is ruim een meter maar weegt net iets meer dan een kilo.. de stappenmotor die er aanhangt is al zwaarder.... Ik haal dan ook het maximum dat er in de controller in te sleutelen valt: 2000mm/sec en 5G acceleratie op de kop en 2G op de brug. Dat heb ik nu wat gereduceerd want die snelheden heb je niets aan en 't bonkt zo...
De buis komt inderdaad in de brug. Het divergeren van de straal wilde ik wat onder controle proberen te houden door het gebruik van een beam expander en collimator

De brug zelf ben ik van plan te maken uit alu niet uit staal, 2000mm/s is leuk maar onnodig bij een laser van 150W die wordt toch enkel gebruikt om te snijden en niet om te graveren. Ok, voor het positioneren kan het soms handig zijn.

De reden dat ik het frame zo zwaar uitvoer is omdat ik het dan later eventueel voor iets anders kan gebruiken. en zoals je zegt als ik hoge snelheden wil halen dat het niet meteen 5cm opschuift bij een plotse stilstand.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door wstoof »

stekkestim schreef:I
In was in het begin aan het denken aan volgende constructie voor de tandriemen:
Dit wordt vaak een "Omega"-riem aandrijving genoemd.( beschrijving van de vorm waar de riem door heen loopt)
Dat werkt idd best wel goed, zeker als je er voor kiest een tandriem te nemen welke verstevigt is met inwendige staalkabeltjes ( verkleint de rek fors ).
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door skillalot »

Beter tandheugel, zonder rek...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 2000x3000mm laser

Bericht door stekkestim »

Ik ben toch nog niet geheel overtuigd van tandheugel voor het snijden van plexiglas +10mm
Als iemand mij een voorbeeld kan laten zien van een stuk plexiglas met mooie zijkanten gesneden op een (laser) machine met tandheugel wil ik het overwegen, maar tot zolang blijf ik toch bij bovenstaande constructie met een tandriem.

Ik wil niemand tegen de schenen schoppen of zeggen dat tandheugel slecht is, maar ik heb in dit geval meer vertrouwen in tandriem omdat ik hier al wat meer ervaring mee heb.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 16 mei 2015 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie