Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Elektronica is een hobby die mij in het verleden zeer trok. Het laatste jaar heb ik het weer een beetje opgepakt. Ik heb enige kennis van verschillende programmeertalen, waardoor ik momenteel met plezier bezig ben met kleine projectjes (privé) gebaseerd op Arduino’s. Leuk spul en goed betaalbaar.

Een tijdje geleden had ik bedacht dat ik graag weer concept printplaatjes wilde maken, maar dan gefreesd en niet weer zo als voorheen (etsen). Tijdens het proces om te kijken wat het gaat kosten om kleine DIY portaal te maken, liep ik tegen een bestaande portaal frees aan.

De frees heeft jaren in een schuur van een kluizenaar gestaan onder een stuk plastic. Daarna is deze bij een iemand beland in een tuinkas, waar de frees weer jaren heeft gestaan. De portaal frees zag er dan ook niet uit (alles onder de aanslag).

De gehele frees is helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Ik ben zeer blij met het resultaat. Ondertussen met verschillende besturingssystemen uitgeprobeerd;
Mach3 met break outboard, Arduino GRBL en sinds een week een tweedehands CPU5A3 Eding .

Ik ben de laatste tijd vaak te vinden op cnczone.nl. Ik had totaal geen ervaring met frezen, maar ondertussen toch al redelijk wat theoretische kennis hier opgedaan.

Ik ben absoluut geen schrijver, maar het lijkt mij wel leuk om mij project hier bij te houden en mogelijk advies te vragen. Ik zal de komende weken proberen om mijn verhaal compleet te maken.

Hier alvast een paar foto’s.

10428
10427
10431
10430
10429
Laatst gewijzigd door RobertDutch2004 op 21 apr 2023 09:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door audiomanics »

Dat is toch weer een fraai geworden stukje nostalgie (1990 misschien??.. 't is in ieder geval al heel wat jaartjes geleden dat Isel zijn machientjes zo bouwde)
Leuk om te zien hoe de denkbeelden over bepaalde dingen in de loop van de tijd veranderd zijn.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Arie Kabaalstra »

Welkom hier..

Mooie basis voor een machine.. nu die EdingCNC CPU eraan knuppen.. een gas op die lollie!.. :lol:
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Dat is mij dus niet gelukt ‘in de komende weken mijn verhaal compleet te maken’ 

Wat is er wel gebeurd:
Eigenlijk was er in huis geen geschikte plek om aan mijn project te werken, ook de garage was hiervoor te klein/te vol. Dat probleem is nu bijna opgelost, garage is met 12m2 vergroot.

Er zijn wel een paar stappen gemaakt:
Het tafeltje mag dan wel een tafelmodel zijn geweest maar portable is het zeer zeker niet.
Ik heb gekozen om een ‘degelijke’ vaste frame onder de portaalfrees te plaatsen(Handig een buurman die kan lassen). Daarnaast zijn er kastjes gemonteerd om de verschillende besturing onderdelen in te plaatsen.
Een reden dat het niet zo snel gaat als ik zou willen is toch ook het beperkte budget (+/-1000Euro). Hierdoor ben ik toch aangewezen op veel speurwerk op internet.

Oh, ik sta onder de rubriek ‘zelfbouw cnc machine’, maar waar ik eigenlijk mee bezig ben is het verzamelen en het samenvoegen van onderdelen met de hoop dat het iets leuks oplevert en werkend :).

Een paar foto’s

11451
11452
11453
Laatst gewijzigd door RobertDutch2004 op 05 feb 2016 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door K.J. »

Ziet er mooi uit :!:
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door FSSF »

Mooi geheel zo 8)
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Alweer een paar maanden verder, een paar foto's als bewijs dat het project nog steeds leeft 8)
Ondertussen wel verhuisd naar de garage.
13332
13336
13333
13335
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

Even een vraag:
De kabels die worden gebruikt voor het aansturen van de stappenmotor zijn voorzien van een aarde afscherming.
Nu begrijp ik dat deze maar aan 1 kant moet worden verbonden met aarde op een aardlus te voorkomen.
Voor mij is het handigst om deze aan de kant van de driver met een centraal aardpunt te verbinden. is dit juist?
(schema gezien waar deze is verbonden met aarde aan de kant van stappenmotor)
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door DirkSchipper »

RobertDutch2004 schreef: is dit juist?
Ik denk dat het niet uitmaakt, zolang het maar aan één kant is. Maar aarden vanuit de stuurkast is wel de methode die ook in het "Open source portaalfrees" project staat beschreven.
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

bedankt, ik kon zelf ook niet echt een reden bedenken. Beter bevestigd dan verkeerd :P
RobertDutch2004
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2015 16:29
Locatie: nabij Leeuwarden

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door RobertDutch2004 »

ik ben op zoek naar een sub d9 male breakout connector om een CPU5a aan te sluiten.
Weet iemand een Nederlandse website waar ik deze kan bestellen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door serum »

Vind het persoonlijk een minder groot succes, die db9 en db25 pluggen.

Ik meende dat cnc-hardware die dingen op zijn site had staan, maar daar zie ik ze niet meer. als je wat geduld hebt;
https://www.aliexpress.com/item/1PCS-D- ... 77616.html
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2441
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Nieuw project 'Portaalfrees Isel'

Bericht door Muis »

Hardware.nl misschien ?
Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie