Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door DaBit »

Is dat nou een neopreen+glas Txx tandriem op die kleine poelies?

Even aankijken hoe dat presteert; mijn ervaringen kwa stijfheid zijn niet best met die rubberen riemen en Txx systeem. En dan heb jij ook nog eens hele kleine riemschijfjes. Die T2,5 riem op mijn Emco vliegt er binnenkort nog eens een keer hard vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Ik ben bang van niet voor die 3,- euro :oops: ;-) Zijn allemaal Htd5 riemen. Hoewel ik wat sceptisch was over dergelijke riemoverbrengingen valt het me tot nu toe niet heel erg tegen, zal wellicht ook komen omdat mijn eisen niet extreem hoog liggen. Toch blijft de voorkeur wel bij direct gekoppeld aan de KO as.

Plaatwerk, dit keer van aluminium, gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door D9R »

Is het zo slecht zo'n HTD riem?
Voor mijn draaibank ga ik ook deze riemen gebruiken omdat ik dan alles lekker compact kan monteren.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Had vier boorbusjes nodig dus er was weer reden om wat te spelen met de draaibank. Heb ondertussen een wisselaar liggen met turret maar toch eerst de opstelling met meerdere houders proberen.

Filmpje:





Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door javanree »

Fraai gedaan.

Heel raar idee, maar kun je die steekbeitel niet op zn kop in die achterste houder monteren? Dan hoef je niet zo'n eind over de X te verschuiven en kun je ook niet, bij een programmeerfoutje, tegen je werkstuk aan klappen...
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Ben daar een tijdje geleden mee bezig geweest, uiteindelijk kreeg ik het wel voor elkaar om de beweging te spiegelen maar helemaal handig vond ik het niet. Eerst maar even wennen aan deze manier, afgelopen week een wat dikker stukje ruwmateriaal gepakt dan waarmee geprogrammeerd en vervolgens dus weer een beitelplaatje minder. :oops:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door javanree »

Bekend probleem :( Mijn eerste steekbeitel maandje terug totaal geklapt nadat bij het steken de beitel ineens hapte en er 'iets' meer speling op bed zat dan ik dacht. Nieuwe gibs gemaakt, alles opnieuw afgesteld, afgelopen weekend voorzichtig proefsteken en de tweede beitel gesneuveld... de multifix body bleek niet stijf genoeg gemonteerd en is om zn as gaan draaien, wederom door happen bij doorkomen :evil:
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door frank »

Is er geen mogelijkheid om de afsteekbeitel achter de klauwplaat en op zijn kop te monteren. Dan kan de beitel ook niet happen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Het gebeuren met twee snelwisselhouders werkt wel maar snel werkt het niet met programmeren, beitels nullen, etc. Ik heb nu een gereedschapswisselaartje gelijkwaardig aan dat van een Emco 5. Deze is voorzien van een 12VDC motor, ik zie dat deze vaak vervangen worden voor een Nema 17 stappenmotor, lijkt mij ook het makkelijkst.
Echter is het asje van de gekoppelde vertraging voorzien van een (dwars)stift door de hoofdas heen. Kan iemand mij vertellen hoe dit meestal wordt opgelost bij de ombouw naar een stappenmotor? Een gat boren in de as van de stappenmotor is volgens mij vragen om problemen?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Breaker »

Mijn vraag om problemen is tot dusver nooit beantwoord ;-)

Voor de spindelmotoren heb ik de pulley zo gemonteerd:
11989
11990

Je ziet het boortje er boven hangen, het gaatje moest zo dicht bij de flens dat er geen ruimte was voor centerboor of frees, kwestie van goed uitmeten.

En voor de ATC weer, precies zoals je beschrijft:
12032
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Oh 8) Top, weinig spannends aan dus :| Dan ga ik opzoek naar een Nema 17 motortje en doe het op de zelfde manier.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

De frustratie is hoog momenteel...

Naast de wisselaar nog een ander plaatje op het bed willen vast schroeven. Gaten licht voorgeboord voor het boren en tappen. Nadat het plaatje was vastgebout eens kijken hoe het allemaal zou werken. Blijkt dat de X as ergens tegen aan loopt.
Blijkt dat ik een doorlopend gat van de bouten van de rails vanaf boven heb opgeboord en dat ik de bout van de rails naar beneden heb gedraaid. Helemaal super :roll:

Afbeelding




Na een regen van lagertjes etc. zie ik de bout zitten, deze zit ''los''. De X as wil echter net niet ver genoeg naar achter om de bout er uit te kunnen halen omdat er waarschijnlijk wat ander spul is vast gelopen. Zowel heen als terug loopt de X as na een cm of twee vast.

Iemand ideeën hoe dit aan te pakken? Voor nu laat ik het maar even wat het is want van een zware hamer gaat het vast niet veel beter worden.
Laatst gewijzigd door FSSF op 19 dec 2018 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door karangetang »

Heb je nu dat chineese controllertje in werking ? Mag ik vragen hoe dat bevalt?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Kan je er aan de bovenkant nog bij ?

Dan gaatje boren , en een tapeind uithaler er in dan draai je het %$*^%^*^%*%^boutje zo weer een paar slagen maar boven
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie