Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door fcnh »

FSSF schreef:
De indeling van de gereedschappen op het bed is voor mij nog wat lastig, uiteindelijk wil ik er wel een kleine turret opbouwen als gereedschapswisselaar, maar voor nu eigenlijk nog even niet.

Denk dat er een afsteekbeitel, mesbeitel en een puntbeiteltje op moet komen in de ''standaard'' opstelling. In de ER20 spantangen een centerboortje en een boorbeitelboor( :roll: ). (nu al ruimte tekort :lol: )

Iemand tips misschien?
Een HSK tool-holder voor draaibanken?
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Niels »

FSSF schreef: Denk dat er een afsteekbeitel, mesbeitel en een puntbeiteltje op moet komen in de ''standaard'' opstelling. In de ER20 spantangen een centerboortje en een boorbeitelboor( :roll: ). (nu al ruimte tekort :lol: )

Iemand tips misschien?
Veel passen en meten.
Zo kwam ik er achter dat mijn turret net te groot is als de standaard boor blokken er op staan.
De beitels stonden te kort op de turret en konden iets verder uit steken zodat ik net over de prisma's ga om efficient gebruik te maken van de maximale slag.

Veel passen en meten als je een turret neemt ;-)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Nou... toch maar met een scheef oog aan het kijken of er een leuk reductiekastje te koop is :| :lol: Staat op MP een leuk modelletje, perfecte maat, helaas door het compacte formaat ook wat iele asjes, 11 en 14mm. Lijkt me toch net iets te dun om een turret aan te hangen. Toch maar doorzoeken voor een maatje groter.

@ Niels, kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt met ''over de prisma`s'' heen gaan?
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Niels »

Als je turret in een positie staat waarbij er een beitel recht naar beneden wijst.
Dan mag deze niet te ver uitsteken en dat is dan ook de maximale uitsteek die je kan hebben.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Onlangs nog wat dingetjes gedaan voor de draaibank, project gaat niet zo snel, heeft ook geen haast omdat ik het ding toch nu toe eigenlijk nooit écht nodig heb (gehad):lol:

Paar plaatjes dan maar


Ontwerpje voor de besturingskast met een China controllertje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Servo spindelaandrijving en Z-as motorsteun plaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooi controle paneel, echter zou ik de USB Stengel niet naast de noodstop zetten.. dat doet pijn aan je handen als je de noodstop onverhoopt eens in moet slaan.. en je USB Staaf wordt er ook niet beter van..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door DaBit »

Het ziet eruit alsof die kast er al is. En zo niet dan zijn het verrekte mooie renders....

USB stick naast de noodstop is misschien niet de meest handige plek, maar aan de andere kant: als je die eens in de 5 jaar blind in moet rammen dan heb je al een noodstopverslaving en moet je langs de dokter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Weer wat onderdelen verder en maar weer eens geprobeerd het draaibankje werkend te krijgen. Helaas ben ik nu al een paar avonden kwijt aan het weer draaiend krijgen van de spindelas/servo-set :|
Het heeft gewerkt, te zien op het filmpje eerder dit topic. In de tussentijd zijn de computerinstellingen, driverinstellingen en kabels al weer voor iets anders gebruikt dus dat was weer even flink uitzoeken.
De servo draait inmiddels weer, maar om het gebeuren weer te laten functioneren als spindel met Mach3 wil niet echt lukken. :roll:
Alle drie de tabblaadjes van Mach3 met motorinstellingen diverse keren gewijzigd en gecheckt maar helaas. Op bijvoorbeeld de X-as uitgang werkt het wel prima.

EDIT; Zojuist drong het tot me door dat ik nog steeds in Mach3 Mill zat i.p.v. MACH3 Turn :oops: Werkt dus weer, al lijkt mij dat het evengoed in Mach3 Mill zou moeten werken als in Mach 3 Turn...

Ook had ik een tijd geleden een set voetjes gemaakt voor de draaibank zodat deze wat schuiner zou komen te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Toch niet helemaal ideaal dus er maar weer tussen uitgehaald en weer terug bij af :lol:

Afbeelding


Ideetje voor een wat mooiere en compactere X-as aandrijving:

Afbeelding

Afbeelding


Filmpje van stukje plaat frezen

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Nu kom ik toch weer bij het dilemma van gereedschapshouders, liefst zou ik toch een kleine tool turret plaatsen maar die zie ik maar weinig voorbij komen voor acceptabele bedragen. Zelf maken kan maar dat wordt dan ook weer een project op zich ben ik bang :lol:

Het verhaal van het reductiekastje, blokkeerpal en stappenmotortje klinkt eenvoudig maar ik kan het me zo snel nog niet helemaal inbeelden. het spul hangt dan allemaal aan het uitgaande asje van de reductiekast als ik het goed heb, lijkt me toch niet echt stabiel?
Laatst gewijzigd door FSSF op 12 jan 2017 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door Breaker »

FSSF schreef:Het verhaal van het reductiekastje, blokkeerpal en stappenmotortje klinkt eenvoudig maar ik kan het me zo snel nog niet helemaal inbeelden.
Even een paar foto's van hoe het werkt op een Emco 5:
1325313254
1325513256

Aansturing door (in dit geval van 6 posities) iets meer dan 60° vooruit en dan een paar graden terug om de pal klem te zetten. De stappenmotor mist dan wel even een paar stappen. Het hele aandrijf mechanisme hoeft verder geen houdkracht te leveren want dit is zelf blokkerend bij normale draairichting van de spindel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

De toolchanger blijft nog even in mijn hoofd hangen maar voor nu is dit (nog steeds :lol: ) het plan.

Diverse delen zijn gefreesd en ook ben ik een 12mm kogelomloopspindel(moer) te lijf gegaan om die passend te krijgen. Deze week hopelijk het spul monteren.


Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes voor de nieuwe opstelling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door DaBit »

Ik vind een Hirth-vertanding nog steeds wel een leuke optie voor zo'n turret:

Afbeelding

Ben je van het 'euvel' af dat de hele wisselaar op de uitgaande as van de reductiekast hangt. Volgens mij moet je best ergens een paar kroonwielen of iets dergelijks kunnen vinden om zoiets mee te maken.

Aan de andere kant werkt dat systeem met palletje blijkbaar ook prima, in ieder geval voor kleine draaibankjes.

En het detail van jouw CAD-tekeningen en renders blijf ik leuk vinden :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ombouw Boxford draaibank naar CNC

Bericht door FSSF »

Is een beetje de verslaving om voor t plaatje alles tot in steeds meer detail te tekenen. :lol: Als ik wat tegenkom als basis voor de gereedschapwisselaar ga ik daar mee aan de gang. Voor nu nog even lekker spelen met wat er nu is.

Tweede beitelblok is aangeschaft en deze week maar eens de ER20 spantanghouder definitief maken uit aluminium i.p.v. hout.

Foto`s zijn wat groot geüpload dus maar even bekijken in een nieuw venster... :oops:

12mm KO moer afdraaien was een minder leuk werkje maar is gelukt.

Afbeelding

30mm dik aluminium houdertje gemaakt, past met wat aanpassingen aan de slede er nu precies in.

Afbeelding


Nieuwe aluminium onderplaat en opspanplaten gefreesd.

Afbeelding

Het spul wat kleur gegeven en gemonteerd.

Afbeelding
Plaats reactie