Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door skillalot »

Zonder te weten over wat voor afmetingen je praat, en hoe je frame is opgebouwd is het onmogelijk iets over die prijs te zeggen. Een groot frame zal meer kosten als een kleintje. Een dunwandig frame wat snel gaat trillen zal lastiger te frezen zijn. Is het frame makkelijk op te spannen? Moet het alleen vlakgefreesd worden of ook de gaten er in. Kan alles in één opspanning of moeten ze twee keer opspannen en uitklokken? Etc...

Maar je moet je ook afvragen hoeveel tijd je bezig bent met alles als je het niet laat frezen en met andere creatieve oplossingen aan de gang gaat, en wat daar nog voor kosten bij komen. Vaak kun je die extra tijd dan gewoon beter besteden aan wat uurtjes extra overwerken...

En het kan nooit kwaad meerdere prijzen op te vragen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

eu 100 lijkt me aan de lage kant.
eu 150 lijkt me waarschijnlijker, maar eu 250 zou ook prima kunnen.

En vergeet niet, je bent al gauw 45 minuten kwijt om het ding van de voordeur naar de frees te krijgen, en weer terug, en die tijd kost ook geld.

En ik kan me ook voorstellen dat een bedrijf wat marge inbouwt voor klussen voor particulieren, die weten minder en dat kost ook extra tijd.
Ik weet meestal net zo weinig maar kan me nog achter een KvK inschrijving verschuilen... ;)

Maar idd, altijd meerdere offertes aanvragen
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Er zijn weer wat spulletjes bezorgd:

Epoxyhars met langzame verharder van Polyestershoppen.nl
11926

Hiwin HGR15R en HGW15CC van DamenCNC.com
11927 11929

Ik heb van MDF een testmal gemaakt. Hiervan heb ik twee zijden voorzien van verpakkingstape. Eén zijde heb ik enkele dagen geleden voorzien van een laagje epoxy, om te testen of dit ook makkelijker los komt dan blank MDF. Uiteraard zijn alle delen voorzien van meerdere lagen lossingswas.

Toen ik één van de zijden voorzien had van epoxy, had ik nog wat epoxy over. Dit heb ik met zilverzand en basalt inveegsplit gemengd en een beetje aangestampt. Het is duidelijk te zien dat er veel lucht in het mengsel zit en waarschijnlijk ook te weinig epoxy (9%). Op de foto is te zien dat vooral het zilverzand de epoxy goed vasthoudt, dit glimt als je het tegen het licht in houd.
11930 11931

Om te testen heb ik de volgende verhouding (gewicht) gebruikt:
30% zilverzand
30% 0,02-2mm basalt inveegsplit
30% 8-16mm basalt split
10% epoxy

11932 11933 11934

In de droge mix bleven de grote brokken basalt steeds bovenin "drijven". Na het mengen met epoxy was dit gelukkig niet meer het geval.
11935 11936

En nu zit het prutje dus in de testmal:
11937
Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de mal te laten trillen, maar zonder enig zichtbaar resultaat. Het leek alsof de mix te droog was. Bij het aanstampen en aandrukken met een blokje hout was wel duidelijk te zien (en horen) dat het mengsel compacter werd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Voor mij werkte een droog mengsel en aanhameren ook beter dan proberen te trillen. Bijkomend voordeel is dat je niet zo veel epoxy nodig hebt. Dat is zelfs onwenselijk, want dan word het mengsel te blubberig en kun je het niet aanstampen. Nadeel is dat het mengen veel tijd kost; reken rustig op een halfuur-driekwartier per batch (van een kilo of 25 bij mij; veel meer is onhandig zwaar). Dan batch in de mal, aanhameren, volgende batch.

Als je de juiste apparatuur hebt zal trillen wel beter werken en het levert in ieder geval minder zweet op, maar als je 80 kilo steen in een mal hebt en het moet hard genoeg trillen om die steentjes ook daadwerkelijk naar de optimale plek te laten schuiven dan is dat niet een kwestie van een schuurmachientje aan de zijkant van de mal knopen ofzo.

De MDF mal heb ik overigens eerst gelakt en daarna met een laag of 4-5 loswas behandeld. De volgende keer spuit ik daar ook nog wat PVA overheen; dan lost het nog beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Zee&Zee »

En een persconstructie bouwen ( autokrikje, metalen raam lassen mal erin verstevigde deksel erin en die aanpersen ) ? Kheb zo vroeger wel eens rare laminaat constructie verlijmd ( ronde ring van 6 mm laminaat ) ging prima, je mal moet wel (ver)stevig(d)zijn, want je kan met zo'n el cheapo hydraulisch krikje al een twee ton persen geloof ik.
CNC you later
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door baakman »

De vulstof dient meer benat te worden, industrieel wordt dat gedaan met een polysiloxaan type
maar 0,5 - 1 % minerale olie bijvoorbeeld een parafine olie lukt dat ook wel.
Je moet dan ook goed mengen met een roerwerk en boormachine, wat nu te droog is wordt net zo nat als waneer je 2% epoxy bij mengt, het voordeel is dan ook dat het "`zand` een betere verbinding aangaat met de epoxyhars
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Ik volg 'm niet. Olie toevoegen?

Aan het zand? Wat doet dat met de hechting van de epoxy aan het zand?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef:En een persconstructie bouwen ( autokrikje, metalen raam lassen mal erin verstevigde deksel erin en die aanpersen ) ?
Heb je niks aan denk ik; je moet bereiken dat al die korreltjes mooi in elkaar vallen. Ga je enkel drukken dan druk je ze gewoon tegen elkaar. Aan de andere kant zou het met rond vulmiddel nog wel wat effect kunnen hebben.

Heb je alleen nog het probleem dat 10 ton wel veel lijkt, maar dat niet is. Over een kwart vierkante meter verdeeld is dat nog amper 4N/cm2; kun je er beter een zak overheen spannen en vacuum zuigen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Sven »

Ik vond gewoon aanstampen van niet te dikke lagen met het uiteinde van een balkje of plankje prima gaan.
En nu ik daar op doordenk, een klein walsje, ook voor niet te dikke lagen?

Dikke lagen van een droog mengsel krijg je denk ik sowieso niet homogeen. Op een gegeven moment gaat de opgewekte druk gewoon om een holte heen opgevangen worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Nadat de mix een week in de testmal heeft gezeten, heb ik hem er vorige week zaterdag uit gehaald. De zijden waarop verpakkingstape zat, kwamen zoals verwacht erg makkelijk los. De twee plankjes met alleen lossingswas kwamen veel moeilijker los. Hierbij moest ik zelfs een hamer gebruiken. Ook het plankje die ik van tevoren had voorzien van een laagje epoxy, raakte zelfs beschadigd bij het loshalen.

1197511976
1197711978
^^ Links alle delen van de mal, rechts het plankje die ik had voorzien van epoxy. ^^
1197911980
^^ Verpakkingstape gaf een glanzend resultaat, gewoon mdf werd dof. ^^
1198211983
^^ Links de bovenkant, rechts de onderkant. ^^

Er zit helaas meer lucht in dan ik had gehoopt. Nu weet ik niet of dit alleen aan de buitenkant is, of ook in het materiaal zelf. Verder ben ik er wel tevreden over en lijkt me de verhouding van het split, inveegsplit en zand ook wel goed.

Net even één van de ko-spindels uitgepakt, maar volgens mij moeten ze eerst nog schoongemaakt worden. De moer draait niet echt soepel/makkelijk en als ik met een doekje wat vet van de spindel af veeg, lijkt het wat vies. Heb ze besteld bij hardware-cnc.nl. Mag ik dan verwachten dat ze schoon zijn, of is het normaal dat je ze (voor deze prijs) eerst zelf schoon moet maken? En waarmee kan ik ze het beste schoonmaken? Wasbenzine, spiritus, aceton, isopropylalcohol, zeepsopje?
Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Cirrus »

Die met epoxy lost moeilijker omdat de epoxy een chemische reactie aangaat met de uitgeharde epoxy op het plankje. Die is waarschijnlijk niet helemaal goed uitgehard geweest en niet met warmte behandeld? In dat geval kun je alleen met een losmiddel aan de gang welke een chemische barrière vormt. Pva werkt dan prima. Maar loswas (zonder uitpoetsen, 5lagen intoetsen tot het glimmen gaat) op Mdf gaat ook prima, dus waarom de moeite doen ;)
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

De epoxy op het plankje was inderdaad niet met warmte behandeld, maar heeft wel meerdere dagen liggen uitharden. Daarna is hij voorzien van 5 lagen lossingswas. Helaas heeft dit dus niet geholpen en is het mdf net als bij het blanco plankje gescheurd.


Wat kan ik het beste gebruiken om ko-spindels schoon te maken (ik denk voornamelijk ijzervijlsel). Ik heb sowieso wasbenzine, spiritus, aceton en isopropylalcohol. Of is een zeepsopje voldoende?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door benkr »

Wasbenzine, gaat uitstekend. Kogeltjes terugzetten met wat vet gaat perfect, heb het ook gedaan, ik heb het topic van Dabit doorgespit, daar staat in hoe hij het heeft gedaan, ik heb zijn ervaring gebruikt om die van mij te doen, zag er best wel tegenop maar stelde eigenlijk niet zo heel veel voor. De eerste duurt wat langer, daarna gaat het steeds rapper. Achteraf bekeken was het echt heel erg nodig om te doen, onvoorstelbaar hoe veel viezigheid er in zit.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hainjedaf »

Wasbenzine en een ultrasoonapparaat... Zo heb ik de mijne gereinigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie