Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Hierbij even weer een update. De ko-spindels zijn inmiddels schoongemaakt. Daar kwam toch nog behoorlijk wat troep uit.
12207

Gisteren aan de slag geweest met de mal voor de basis. Alles kon precies uit één plaat 18mm betonplex.
122081220912210

Nu moet ik alleen nog alle stukken staal die in de mal komen voorzien van "ankers", oftewel M5x60 zeskantbouten. En dan eindelijk de mal volstampen :mrgreen: :mrgreen:
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door skillalot »

Die eerste foto voordat ik m uitvergrootte op telefoon haha, ik dacht wat is dat voor dikke bierbuik met smeer er op. Maar was toch iets anders :lol:
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Dat is gewoon een oude doek met smeer. Er zijn hier niet eens bierbuiken in de buurt :P

Het lasergesneden staal van 247TS is deze week binnengekomen.
12255

De "ankers" zijn vrijwel ook allemaal klaar.
12257 12256

Bij het boren heb ik even een handig hulpje gebruikt, een magneetstatief als aanslag.
12258
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Nog meer foto's! 8)

De ijzerwaren in de mal:
12313

Epoxy mengen met het grind:
12314

En dan in de mal:
12315 12316

Helaas bleek ik niet genoeg grind en epoxy te hebben om de volledige mal te vullen. Later deze week zal het nog aangevuld worden tot aan de rand van de mal.
12317
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Deze week extra grind en zand gehaald. Gisteren de mal gevuld tot aan de rand. Nu nog even een paar dagen geduld hebben en dan hopen dat het betonplex makkelijk los komt.

12346

Dit weekend hoop ik het stalen onderstel volledig te kunnen lassen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door audiomanics »

Werkt dat trouwens? Een stevige hechting van een nieuwe laag op een reeds uitgeharde?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Het lijkt mij geen probleem. Epoxy werkt toch als een lijm en de ondergrond was behoorlijk ruw. En zoals je op de foto kunt zien kwamen de koppen van de bouten er ook nog een stukje bovenuit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Werkt dat trouwens? Een stevige hechting van een nieuwe laag op een reeds uitgeharde?
Kees
Ja en nee.

Ja, omdat zeker als de epoxy nog maar hooguit enkele tientallen dagen oud is dan zijn er nog voldoende molecule-tjes aan het oppervlak over waar de verse epoxy mee kan verbinden. Epoxies zijn na 24-48 uur op kamertemperatuur hooguit 'voldoende om te hanteren' gehard, helemaal harden duurt veel en veel langer. Als je maximale eindsterkte/stijfheid nodig hebt na een week dan omtkom je niet aan een aantal uren in de oven.

Later kan ook, maar dan is de hechting iets minder omdat je wel degelijk een 'scheidingslijn' hebt. Net zoals een las in kunststof ook minder sterk is dan het basismateriaal. Over een zodanig groot oppervlak als zo'n basis is dat alsnog totaal geen issue overigens.

Nee, omdat veel epoxies last hebben van 'blooming'. Zeker bij hogere luchtvochtigheid komt er een wasachtig laagje bovenop de epoxy, al dan niet zichtbaar. Dat laagje voorkomt hechting. Maar gelukkig is dat laagje in principe wateroplosbaar, dus met flink boenen met water en (nat) schuren kun je dat verwijderen.

http://www.yachtpaint.com/usa/diy/ask-t ... blush.aspx
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Gisteravond was een belangrijk moment aangebroken. We hebben de mal gekanteld, op het frame gezet en hout er af gehaald. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Toch wel even een spannend momentje, de hele bak (200-250kg) aan een takeltje bijna een meter boven de grond. Als er dan wat mis gaat, gaat het goed mis. Dan had ik volledig opnieuw kunnen beginnen. Maar gelukkig is het goed gegaan :P . Heb helaas geen foto's van het takelen, maar wel van de basis op het frame.

12463 12464

Ik was bang dat het hout erg vast zou zitten, maar gelukkig doet de lossingswas z'n werk goed. Het meeste hout kwam er erg makkelijk af. Behalve het grootste stuk met daarin de stalen strips. Daar moest behoorlijk wat gebeitel aan te pas komen om het hout tussen het staal weg te krijgen.

12465 12466

Het resultaat ben ik best wel tevreden over. Erg leuk om te zien dat na uren voorbereiding het resultaat precies is wat ik had gehoopt. Her en der zitten wel wat kleine gaten in het epoxybeton, maar voor de stabiliteit en stijfte van de basis zal dit weinig uitmaken. Eventueel kan ik ze dicht smeren met een beetje epoxy plamuur.

12467 12468 12469 12470

De stalen strips waar de rails op moeten komen zijn zoals verwacht wel wat krom. Hoe krom precies, weet ik nog niet.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door FSSF »

Goed resultaat zeg! 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door DaBit »

Gaaf he, als het hout er eenmaal af is! 8)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door Firehunter »

Ik had een offerte aangevraagd voor het vlakfrezen van de strips waarop de rails komen. Ik kreeg daarbij als uitleg dat het meeste werk in het opspannen gaat zitten, vanwege de uitstekende strips aan de voor en achterkant. Voor steken ze 15cm uit en achter 10cm.

Om dit probleem op te lossen wil ik ondersteuningen gaan maken, zodat de uitstekende delen niet kunnen gaan resoneren. Mijn vader gaf als suggestie om er blokjes hardhout onder te lijmen. Maar toen dacht ik, misschien gaat de lijm wel smelten door de warmte die in het staal wordt gebracht tijdens het frezen.

Geen probleem, dan maak ik wel even steunen van staal. Maar toen ik verder ging nadenken over de warmteinbreng, bedacht ik me dat de epoxygranieten basis misschien ook slecht tegen warmte kan.

Mijn vraag is daarom, kan het staal echt zo warm worden tijdens het frezen dat dit problemen geeft met lijm of epoxy? Helaas moet aan 1 uiteinde een behoorlijke laag van een strip af, zo'n 4 tot 5mm. De strip is 10mm dik.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door mostudio »

Gewoon een dikke straal koelmidel er op dan blijft het handwarm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plannen gewijzigd: Portaalfrees met gegoten basis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Firehunter schreef: Helaas moet aan 1 uiteinde een behoorlijke laag van een strip af, zo'n 4 tot 5mm. De strip is 10mm dik.
Wat stel je je voor bij een strip van 5mm dik, 100 mm lang. Daar kun je toch niets meer mee.
Zelfs die 10mm dik 100 ( en 150mm) uit laten steken kun je niet zo veel mee. ( als je er op leunt veert ie waarschijnlijk al zichtbaar door
Dikke strip er op schroeven (20mm), dan hou je tenminste nog wat over.
Of een stabiel hoekstuk van de onderkant er tegen aan.
Waarom moet er aan één kant zoveel af ? Als de boel maar recht is, dat hoogteverschil kun je ook in de basis van de portaal verwerken ( vulstrip van 4mm of zo )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie