Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

Dit is het vervolg van dit topic.
Ik ga toch maar eens zelf aan de slag; dat blijft het leukste.

Idee is een draaibank bouwen. Probleem is alleen dat ik nog geen seconde achter een draaibank doorgebracht heb, dus een beetje input van jullie kan ik wel gebruiken.

Het hele zaakje zit nog in het 'schets op achterkant bierviltje' stadium, maar het idee is ongeveer:

- Draaidiameter boven het bed: 150-200mm
- Draaidiameter boven de slede: 100-150mm
- Maximale lengte in te spannen spul: ca. 500mm
- Moet ook staal kunnen draaien.
- In de eerste instantie geen tegencenter
- CNC maakt het mechaniek wat simpeler.
- Soort van 'gang tooling' achtige constructie, al is dat meer om flexibel te zijn met welk gereedschapje ik gebruik
- LinuxCNC, uiteraard.

Verder volgen er wat specs uit het feit dat ik spullen heb liggen die bruikbaar zijn:

- Drieklauw 160mm.
- Toerental traploos 0-1500rpm, gestuurd door een dikke 30Nm/2700rpm watergekoelde servomotor.
- Max. koppel hoofdas met 1:2 vertraging 60Nm vanaf stilstand dus.

Eerste kladjes. Die zijn nog niet zozeer al een ontwerp, meer een virtuele passessie en model voor simulatie. Diverse maten zijn nog niet uitgekristalliseerd.

Afbeelding

Afbeelding

In feite zijn dit niet de eerste kladjes; ik heb het stadium beton+graniet als basis al gehad. Maar aangezien het erop lijkt dat ik toegang heb tot iemand met een freesmachine die bloednauwkeurig is en royaal voldoende bereik heeft is staal ook een optie.
Kwa staal is een torsionbox wel weer prettig, dus de kern van het bed is getekend als 40x40x4 warmgewalst kokerprofiel met aan de bovenkant een plaat staal van 15-25mm dik. Zijkanten een mm of 5. Die maat kan nog veranderen; eens rondneuzen bij wat lokale tweedehands staalleveranciers wat ze hebben liggen.
Als die kokertjes aan elkaar kan met striplasjes, lijmen of (zacht)solderen. Ik voel wel wat voor solderen: snel, sterk (want gigantisch oppervlak), makkelijk. Maar met lassen heb ik ook geen problemen eigenlijk.

De kop is op basis van een kruisrollager aan de klauwplaatkant. Die mogen helaas geen hoge toerentallen hebben: de mijne 1700rpm met oliesmering. Wel zijn ze stijf, spelingsvrij, kunnen ze hoge axiale en radiale krachten opvangen, en de gebruiker hoeft die dingen maar vast te bouten op een vlak. Dat maakt de constructie van de vaste kop te doen voor mij (ik heb nu geen draaibank...). Aan de achterkant word een doorlopende holle as nog ondersteund met een 6209 lager. Buiten het huis van de kop moet de enkele poelie+tandriem naar de servo komen. Omdat een nauwkeurige lijnboring lastig is plan ik het lager in een los blok materiaal dat ik vervolgens vastbout. Het kruisrollager is wederom de referentie; als de as vast zit aan dat lager en zonder zwabber loopt, dan zit de boel concentrisch.
In de tekening heeft de doorlopende as nu een binnendiameter van 35mm (buitendiameter 45mm). Eens kijken hoe groot een MK4 oid is; als de bank werkt kan-ie zelf die MK4 conus draaien/ruimen. Dat deel gaat nog op de schop.

Ik ben het met Hugo eens dat je eigenlijk meer dan die 1500rpm wil, maar het moet ook nog maakbaar zijn. Mocht ik die behoefte echt hebben, dan kan deze bank vast wel de onderdelen maken die nodig zijn voor 0-4000rpm oid.

Karretjes+rails zijn nu 20mm kogelomloopspulletjes in de tekening. Ik denk dat ik ze liever nog een maatje zwaarder heb; niet omdat ik tijdens normaal bedrijf zo'n gigantische krachten erop ga zetten, maar omdat het ook heel moet blijven als er een keer wat mis gaat. Wat dat betreft zijn rollengeleiders nog idealer, maar die zijn vrij onbetaalbaar.

Vanwege het gebrek aan een tegencenter heb ik een simpel meelopend brilletje ingetekend. Hoeft nog niet direct, maar als ik 'm niet inteken dan past-ie straks niet meer.... Ding zou zowel voor als na de beitel (gezien vanuit de vaste kop) geplaatst kunnen worden.

Lineaire aandrijving, hmm. 2505 C5 kogelomloop kan. 2505 C7 kogelomloop+glaslinealen kan. Gevoelsmatig zou ik nog liever trapeziumspindels hebben. Snelheid is namelijk niet zo hard nodig als bij een 3-assige freesmachine, motorvermogen op de lineaire assen heb ik meer dan genoeg, zo'n trapeziumding heeft geen last van omgekeerd werken en is knap robuust. Weet iemand waar die eventueel te krijgen zijn? (mafaha kan ik eens bellen, dat zowiezo).


Eerste simulatieresultaten. Opzet is nog heel simpel: de X-as slede is vastgezet, op de klauwplaat werkt een moment van 60Nm (de verkeerde kant op). Getalletjes in de schaal is verplaatsing in microns.
Afbeelding

Ook dit is weer een basis om vanuit verder te werken/optimaliseren. Ik was allang blij dat het model wilde convergeren :lol: . Die verplaatsing moet je ook met een korreltje zout nemen; de simulatie is op basis 'alles wat dichter dan 0,1mm van elkaar af staat, zit aan elkaar'. Dan worden lineaire karretjes e.d. wel onevenredig stijf.
Vrij duidelijk zichtbaar is dat dat 6209 lager geen kwaad kan (maar die wilde nog even niet lekker meedoen in de simulatie). De basis zou eventueel nog wel wat minder zot mogen. En de vrij dunne plaatjes metaal in de XZ sledeconstructie lijken uitstekend te voldoen.

En nogmaals: het is nog geen ontwerp, enkel nog maar wat hersenspindels op een digitaal kladpapiertje waar ik virtueel aan kan meten. Maar commentaar is alvast welkom :P
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door fcnh »

Zelf had ik vroeger de gedachte om IPE stalen balken aan elkaar te lassen in een rechthoek met eventueel tussenribben en na een maand of zo te vlakken met daarboven een constructie zoals in jou voorbeeld.
Waar kan je ergens tekeningen vinden van een spindelas en uit welk materiaal (hardheid) moet dit worden gemaakt?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door spinningwheels »

Bril is niet zo handig, zou je dus iedere keer bij moeten stellen.
Zonder tegencenter, uitdaging denk ik , Ga er vanuit dat je bij bij een lengte van 5 x diameter toch al een tegencenter nodig hebt.

En de geleiding, heb eigenlijk geen idee van dat spul maar of dat sterkt genoeg is ?
Toch een beetje vervelend als je niet meer dan een 0,2 mm af kunt nemen omdat de boel anders zo krom als een wokkel staat.
Zou een stuk van een oud bed van een draaibank geen optie zijn, eventueel met het support er bij?
Meestal is van die oude banken het bed bij de kop aardig versleten, maar heb je een ding van een meter TBC dan zaag je toch het eerste stuk er af.
Zie wel eens oude dingen staan voor een twee honderd euro of zo ,
Toerental is echt niet hoog met 1500.
Ben er zelf wel achtergekomen dat gas er op met een knappe voeding en voorzet het mooiste werkt.
Niet alleen wat het bewerkte oppervlak, maar ook mooi kleine gebroken spanen en geen spaghetti slierten.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

fcnh schreef:Zelf had ik vroeger de gedachte om IPE stalen balken aan elkaar te lassen in een rechthoek met eventueel tussenribben en na een maand of zo te vlakken met daarboven een constructie zoals in jou voorbeeld.
Zit ik ook nog steeds aan te denken hoor. Of 1 dikke met een paar extra platen erin.
Waar kan je ergens tekeningen vinden van een spindelas en uit welk materiaal (hardheid) moet dit worden gemaakt?
Geen idee...
spinningwheels schreef:Bril is niet zo handig, zou je dus iedere keer bij moeten stellen.
Zonder tegencenter, uitdaging denk ik , Ga er vanuit dat je bij bij een lengte van 5 x diameter toch al een tegencenter nodig hebt.
Tegencenter kan ik best een keer bouwen; de constructie maakt gebruik van zo'n ding gewoon mogelijk. Maar dat wilde ik eigenlijk uitstellen totdat de rest draait. Zo'n brilding daarentegen is gauw gemaakt op de CNC.
En de geleiding, heb eigenlijk geen idee van dat spul maar of dat sterkt genoeg is ?
Toch een beetje vervelend als je niet meer dan een 0,2 mm af kunt nemen omdat de boel anders zo krom als een wokkel staat.
Vergis je niet in de stijfheid van die vierkante lineairgeleiding met kogeltjes. Dat is niet bepaald kinderachtig. Je hebt het al gauw over een toelaatbare belasting van 20kN en toelaatbare momenten van 200Nm. Per karretje.
Mogelijk probleem is hooguit schokbelasting bij een 'oeps'; da's iets meer geweld dan een freesje van 6mm dat knapt.
Zou een stuk van een oud bed van een draaibank geen optie zijn, eventueel met het support er bij?
Meestal is van die oude banken het bed bij de kop aardig versleten, maar heb je een ding van een meter TBC dan zaag je toch het eerste stuk er af.
Sja, als er wat leuks te vinden is dat ook kwa rest van de constructie in mijn straatje past wel. Maar wat ik er zo van zie is het maar lastig aan te passen naar mijn zin als je er een stuk van wil gebruiken.
Toerental is echt niet hoog met 1500.
Nee, ik weet het.
Maar iets leuks maken met kegellagertjes of hoekcontactlagertjes kan ik zelf in ieder geval in dit stadium nog niet; dat komt toch knap nauwkeurig allemaal. Zoals het nu in elkaar zit kan ik het wel zelf. Blijf ik toch belangrijk vinden.

Nog maar eens over nadenken..
Ben er zelf wel achtergekomen dat gas er op met een knappe voeding en voorzet het mooiste werkt.
Niet alleen wat het bewerkte oppervlak, maar ook mooi kleine gebroken spanen en geen spaghetti slierten.
Knappe voeding en voorzet kan ik wel halen met de huidige constructie. Alleen eventjes nog geen hoge snijsnelheden bij kleine diameters.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door spinningwheels »

Lees ook dat je hoofdas een doorlaat van 35 heeft.
MC 4 is op het dunste punt 25 mm het dikste deel 32 en een beetje volgens mij
Beetje zonde om de doorlaat zo af te knijpen, het is juist zo makkelijk een flinke doorlaat voor langere stukken.
In theorie kan ik praktisch alles
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door hrscharft »

Ben ooit eens ergens een compleet betonnen ontwerp tegen gekomen op het www. Dat was volgens mij speciaal bedacht om met een hamer en een beitel ongeveer te kunnen bouwen voor in derdewereldlanden waar niet al te veel voorhanden is.
Lijkt me net precies in jouw straatje passen en is vast nog wel te refinen ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door hrscharft »

Afbeelding

daar is ie.
Is open source dus hele bouwplan staat ook op de site dacht ik.
http://opensourcemachinetools.org/concrete-lathe/
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Sven »

ik zou de geleiding van de dwarsslede andersom doen zodat je, net als bij je frees, de karren rug aan rug hebt.

Dan kan je ook meerdere tools op de drager kwijt en via touch off gebruiken.

Verder vermoed ik dat je een betere torsion box bouwt door geen buis te nemen maar schotten, of de buis in korte stukken te zagen en om en on van onder naar boven en van voor naar achter te orienteren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je constructie is behoorlijk symmetrisch, neem aan dat je de boel straks één kant op gaat schuiven. Bij draaien werk je toch hoofdzakelijk vanuit het hart naar een grotere diameter.
Of heeft dat te maken met je eventuele beitel posities? Dan wordt het wel even puzzelen dat ze elkaar niet in de weg zitten, en je toch met elke beitel je gewenste diameter kunt halen ( behalve met die boor natuurlijk, kun je die lekker aan het eind zetten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat dit een aardige basis is..

Meerdere tools achter elkaar als Gangtool .. leuk.. maar het blijft een puzzel.. en het is eigenlijk alleen leuk voor klein werk.. voor een horloge kast moeten de tools al zo'n 70-80 mm uit elkaar staan... om elkaar niet in de weg te zitten.. een Turret is dan compacter.. daar is de diameter van de schijf weer de beperkende factor..

Ik neem aan dat het brilding ook nog maar een kladje is?.. je kunt em beter rond maken.. en in 2 delen.. met een scharnier.. kun je em altijd plaatsen of weghalen als er een werkstuk in de machine zit..

Tegencenter is eigenlijk ook wel een must
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:Meerdere tools achter elkaar als Gangtool .. leuk.. maar het blijft een puzzel.. en het is eigenlijk alleen leuk voor klein werk.. voor een horloge kast moeten de tools al zo'n 70-80 mm uit elkaar staan... om elkaar niet in de weg te zitten
Helemaal niet bij stil gestaan, goed punt!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:Lees ook dat je hoofdas een doorlaat van 35 heeft.
MC 4 is op het dunste punt 25 mm het dikste deel 32 en een beetje volgens mij
Beetje zonde om de doorlaat zo af te knijpen, het is juist zo makkelijk een flinke doorlaat voor langere stukken.
Ja, daar zat ik ook mee. Wat zou handiger zijn?
hrscharft schreef:Ben ooit eens ergens een compleet betonnen ontwerp tegen gekomen op het www.
Kijk ik op die wiki, dan zie ik tekeningen met veel 'moet nog verfijnd worden' en 3D renders. Weinig goed jatbare ideeen eigenlijk.
Sven schreef:ik zou de geleiding van de dwarsslede andersom doen zodat je, net als bij je frees, de karren rug aan rug hebt. Dan kan je ook meerdere tools op de drager kwijt en via touch off gebruiken.
Ja, dat deel moet zowiezo voor een echt ontwerp nog op de schop. Ik kan er bijvoorbeeld ook geen kogelomloopmoer onder kwijt.
Zoals het nu in elkaar zit (symmetrisch) tekende het voornamelijk makkelijk (de hele constructie die je ziet incl simulatie heeft me tot nu toe een uur of 3 muiskilometers maken gekost). Ik wilde eerst een wat globale indruk en een werkende FEM-simulatie op zowel het geheel als losse delen.
De globale indruk is er, over de simulatie ben ik nog niet tevreden.
Verder vermoed ik dat je een betere torsion box bouwt door geen buis te nemen maar schotten, of de buis in korte stukken te zagen en om en on van onder naar boven en van voor naar achter te orienteren.
Het bed is een los component dat ik los kan simuleren. Is wel de moeite om dat te proberen inderdaad.

Schotten zijn minder handig dan pijp vind ik. Die stapel je veel makkelijker en je creert effectief schotten met 2x de wanddikte van die pijp. Als er ergens een partijtje steigerpijp ligt is gebruik van ronde pijp ook geen bezwaar wat mij betreft.
hugo stoutjesdijk schreef:Je constructie is behoorlijk symmetrisch, neem aan dat je de boel straks één kant op gaat schuiven. Bij draaien werk je toch hoofdzakelijk vanuit het hart naar een grotere diameter.
Yup. 'center rectangle' was een hele handige functie voor dit initiele kladje.
hugo stoutjesdijk schreef:Of heeft dat te maken met je eventuele beitel posities? Dan wordt het wel even puzzelen dat ze elkaar niet in de weg zitten, en je toch met elke beitel je gewenste diameter kunt halen ( behalve met die boor natuurlijk, kun je die lekker aan het eind zetten)
Arie Kabaalstra schreef:Meerdere tools achter elkaar als Gangtool .. leuk.. maar het blijft een puzzel.. en het is eigenlijk alleen leuk voor klein werk.. voor een horloge kast moeten de tools al zo'n 70-80 mm uit elkaar staan...
Beitelposities heb ik nog niet zo heel hard over nagedacht. Eigenlijk wil ik 3 dingen 'vast' op die beitelslede:
- Centerboortje. Net zoals bij de frees is die volgens mij bij zo'n beetje 100% van de werkstukjes nodig.
- Blok staal met een MC2/3 opname waar een boorkop in past.
- Snelwisseldingus. Op de frees is gereedschapje wisselen niet irritant zolang je maar niet continu het spul hoeft te nullen. Zal op een draaibank niet anders wezen.
Als de offsets van beitel X in de tooltabel staan en het is net als bij de frees dat LinuxCNC vraagt 'stop tool nummer 3, de buitendraaibeitel erin', klak-plop, en weer verder, dan klaag ik helemaal niet. Het is geen productiebank die 5000 stuks pieleke en 3000 stuk palleke per etmaal moet maken.

Zeg 80mm, dan zit je dus op 200mm lengte voor 3 dingen. Da's geen probleem. Afsteekding zou je misschien ook nog enigzins permanent willen, maar die zal wel weer regelmatig in de weg zitten en dus handiger in een toolhouder.

Als ik het mis heb, graag even melden :mrgreen:
Ik neem aan dat het brilding ook nog maar een kladje is?.. je kunt em beter rond maken.. en in 2 delen.. met een scharnier.. kun je em altijd plaatsen of weghalen als er een werkstuk in de machine zit..
Yup. Is meer een 'placeholder'; als ik niks inteken dan heb ik er in een later stadium geen ruimte meer voor.
Ik kwam ergens op practicalmachinist wat plaatjes tegen van mensen die het uit vierkante buis gelast hadden om het probleem 'eigenlijk tegencenter nodig, maar met ronde buis is dat lastig' probleem op te lossen.
Uiteindelijke uitvoering kan ik maken zoals ik wil; lang leve de CNC-frees. En openscharnierend is inderdaad wel praktisch.
Tegencenter is eigenlijk ook wel een must
Tsja, niks verbied me om zo'n ding te maken. Maar da's een gevalletje 'eerst A, dan B'. A (de draaibank zonder tegencenter) heb ik nodig zodat ik het benodigde concentrische gat in B (de lossse kop) kan boren.



Goed, nog maar eens lagering van de hoofdas. D'r zijn er mij eigenlijk teveel die zeggen dat 1500rpm wel erg weinig is, en dan zullen ze wel gelijk hebben :lol:. Maar het probleem is maakbaarheid. Een nauwkeurige boring van beperkte diepte is nog prima te doen, als het ver uit elkaar gaat liggen of je een keer om moet spannen word het lastig.

In principe kan ik de hoofdas aan de klauwplaat-kant axiaal+radiaal lageren en aan de aandrijf-kant enkel ondersteunend radiaal lageren. Zoals het nu ook zit, eigenlijk. Zou zelfs met een zelfinstellend lager kunnen; is het probleem dat je de lagerzittingen binnen 4 boogminuten parallel moet krijgen ook weg.

Gewoon eens een paar vragen:
- Is er een principieel bezwaar tegen kogellagering van de hoofdas?
- Zo niet: zou er wat op tegen zijn om een dubbelrij-lager te gebruiken? Zeg een 3209 lager? Of voor mijn part nog een maatje groter, 3210 oid? Axiale speling is 11-33um voor de normale variant. C2 nog een tikje minder. Ik zou zeggen dat de axiale kracht eigenlijk altijd dezelfde kant op is en dat je daar weinig last van hebt?
- Mjah, dan kun je eigenlijk ook net zo goed 2x7209 nemen en shimmen. 2x kegellager (bijv. 32209) in 1 boring lijkt me dan weer niet handig maar ik weet eigenlijk niet goed waarom me dat niet handig lijkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je moet 't zo zien.. bij een GangTool opstelling moet het hele werkstuk tussen 2 opeenvolgende tools passen.. dus.. als je een max diameter van ø80 hebt.. dan moet er tussen elke 2 tools minimaal 80 mm zitten.. en nog een beetje extra.. kom ik al aan een slede van 320 mm + 4 keer beitelbreedte voor 5 tools..

een Turret gaat beter om met de ruimte.. door de ronde vorm van de turret kunnen de tools dichter op elkaar.
Als je kijkt naar draaibanken voor ECHT groot werk.. die hebben een Toolchanger met een Kettingmagazijn en een wisselarm..

een Turret is de meest veelzijdige oplossing voor een grote reeks draaibereiken.. en een Turret is makkelijk zelf te maken.. men neme een Haakse reductor ( wormkastje) met een stepper erop en daar zet je een as in, met aan de ene kant een palwiel met pal, en aan de andere kant een Opname voor je tool schijft.. kun je ook nog eens platen uitwisselen voor diverse klussen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat de maakbaarheid betreft.. is het eigenlijk een beetje kip-ei verhaal.. als je nu bij wijze van spreken een Emcootje 5 van 500,- zou hebben.. in combinatie met je freesmachine.. dan zijn lagerhouders zo gemaakt.. mocht je iemand in je directe omgeving hebben die een grote draaibank en/of een grote freesbank heeft.. dan is 't nodige dikke plaatwerk voor de vaste kop zo gemaakt..

met het concept waar ik momenteel aan denk in mijn hoofd.. zal ik ook delen moeten uitbesteden.. gelukkig ken ik hier iemand met een puik machine park, en weet ik dat ie de nauwkeurigheid wel kan halen.. al zal het voor zijn doen wel "klein werk" zijn.. de spanen die hij doorgaans produceert.. daar maak ik nog onderdelen uit.. :lol:

schreef ik dat?.. een Tegencenter is eigenlijk wel een must?.. op mijn ontwerp komt ie niet. .maar.. da's dan ook een heel specifiek bankje.. :lol:
Plaats reactie