Mijn eerste A3 portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door assink »

Epoxy, uitvullen of helemaal een laag zichzelf laten nivelleren.
Als je op de engelse collega website kijkt, daar wordt dat veel toegepast.
http://www.mycncuk.com/threads/8197-Use ... -levelling

En nog veel meer topics.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als die 2 losse balken wel recht zijn, is je enige probleem dat het niet scheluw mag zijn.
Ik zou de boel monteren met metaal epoxy er tussen, zorgen dat je het uit kan richten met stelschroefjes.( uitharden duurt 24uur,(als je de juiste neemt) dus je hebt wel een uurtje ) En als de boel uitgehard is en alles muurvast aan elkaar zit, heb je niets meer te mopperen.

En als je per se die hobbels weg wilt hebben, pak je toch een slijptol. Hier een daar een klein (plaatselijk) kiertje merkt die bovenste stalen buis niets van. ( maar dan is de boel waarschijnlijk nog steeds scheluw )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door DaBit »

Hoe groot is dat spul? Past volgens mij nog wel bij mij onder de frees (grofweg 500x600mm bereik)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

De epoxy optie heb ik ook overwogen. Ik zag Sven daar alles mee aan elkaar plakken en dat ziet er goed uit.
Ik twijfel een beetje of ik de balken op de basis vast moet plakken. Mocht ik later de frees wat willen verhogen en de balken zijn nog los, kan ik daar (relatief) eenvoudig een verhoging tussen bouwen. Als alles vast zit, wordt dat lastiger. Of moet ik misschien deze optie in zijn geheel uit mijn hoofd zetten :shock:
Een tweede punt is het werkblad (?). Dat kom ook op de basis liggen, tussen de balken. Is het verstandig dat vast te plakken? Misschien een niet hechtende laag tegen het werkblad voordat ik die op de epoxy leg?
DaBits lossing is wel de eenvoudigste. Al weet ik niet of de balken die ik gebruik volledig recht zijn. Dat kan ik met de epoxy direct ondervangen.
decisions,decisions ...
Ik denk dat ik voor de epoxy ga. Ik heb er al eens wat meer mee gemaakt (tafelbladen) en het is wel geinig spul. Moet ik wel mijn vlakplaat, etc naar binnen slepen. In de schuur is het nu te koud :cry:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Damocles »

Kan je niet gewoon uitvullen met stalen vulplaatjes tussen dit en wat er op komt?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

vanE schreef:Een tweede punt is het werkblad (?). Dat kom ook op de basis liggen, tussen de balken. Is het verstandig dat vast te plakken? Misschien een niet hechtende laag tegen het werkblad voordat ik die op de epoxy leg?
DaBit schreef:Hoe groot is dat spul? Past volgens mij nog wel bij mij onder de frees (grofweg 500x600mm bereik)
Deze 2 en het feit dat je in Boxtel zit. Daar in de buurt zit toch die beroemde restmateriaal handel ? ( boxmeer, niet echt naast de deur, maar misschien de moeite waard)
Kijk of je een plaatje aluminium (10-12mm of zo) ( liefst toolingplate) kunt scoren.
Als die plaat vlak is, plak je die spanningsvrij ! met epoxy op je frame. ( als er teveel kier zit, misschien gevulde epoxy )
Daar boor je montagegaten voor de balken en voor je werkblad in.
Met een beetje geluk is de boel dan gelijk mooi vlak, en anders zou plan 2 ( vlakken op een grotere machine) nog in werking kunnen treden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Ik ben het epoxy experiment aangegaan. Natuurlijk wel een beetje met mijn eigen iegenwijsheid aangevuld. :evil:

Op mijn vlakplaat heb ik een epoxyzwembadje gemaakt. Eerst de plaat afgedekt met een laag plastic (vuilinszak) en goed strak gespannen. Dit ingesmeerd met losmiddel (pva). Om een opstaand randje te maken heb ik schildersplakband tegen de zijkant geplakt. In de ontstane bak heb ik een laagje epoxy gesmeerd. Daarop de basis van mijn machine gelegd, ondersteboven.
13402
Dit is in onze bijkeuken. In de schuur vriest het momenteel een paar graden.

Het resultaat is redelijk. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar de doorzichtige epoxy is niet zo fotogeniek.
13403

Omdat het plastic laagje iets los gekomen is van de vlakplaat zijn er wat rimpels in gekomen. Op de foto lijkt het erger dan het is. De volgende keer de vlakplaat insmeren met olie waaraan de plastic blijft plakken. Deze rimpels kan ik er wel weer redelijk eenvoudig uitschuren, denk ik.
Alle geboorde gaten zijn natuurlijk ook weer volgelopen. Die moet ik nu weer uitboren. Daarna kan ik de bovenbalken gaan monteren.

Wordt vervolgd (als het niet te koud is in de schuur :mrgreen: )
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Weer een paar weken verder.

De balken met de geleiders zitten erop. Het geheel heb ik gevlakt een een haakse slijper met schuurschijf. Dat ging eigenlijk nog niet zo heel verkeerd. Het heeft niet het niveau van een vlakplaat maar volgens mij wel bruikbaar. :mrgreen:
13568
Hier op heb ik de geleiders gemonteerd. Hier heb ik nog even geen plaatje van.

De volgende stap zijn de wagens en de rest van de X-as.
Omdat ik nu al heel wat met staal heb zitten rommelen, vind ik het eigenlijk wel leuk om daar mee door te gaan. Maar.... staal of alu?

- Wat zijn de voor/nadelen?
- Waar moet ik rekening mee houden?
- Kan ik staat en alu combineren? (verschil van uitzetting bij temp-schommelingen)

Alu extrusie is makkelijk te verwerken en licht. Staal plaat is veel werk maar wel een stuk starder maar zwaarder.
In F360 heb ik al een stukje getekend en zag ik dat de X-as wel heel zwaar wordt als ik alles in 10mm staal ga uitvoeren. Wat is een acceptabel gewicht voor een kale X-as?

Kunnen jullie mij een zetje geven in de goede richting :?: :?:
Plaats reactie