Mijn eerste A3 portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Hallo forumleden,

Al een groot deel van mijn leven ben ik bezig dingetjes aan te sturen met een computer. Dagelijks houd ik me beroepsmatig bezig met programmeren. Mijn programma's spelen zich volledig of op het scherm, wat in wezen oersaai is. Het wordt pas echt spannen als er buiten de computer wat gebeurt. Ik denk dat veel van jullie dat ook wel hebben.

Een hele tijd geleden heb ik een A3 plotter gekocht. Hiermee heb ik een beetje kunnen experimenteren hoe één en ander in elkaar zit wat betreft aansturen van x- en y-assen. De elektronica heb ik verwijderd en vervangen door een arduino en een TB6560 drivers. De x as doet het al. De volgende driver zit nog in de post ergens tussen Hongkong en NL.

Maar waar het eigenlijk allemaal om begonnen is, is een echte CNC freesmachine. Ik heb al avonden op dit forum rondgestruind en vele youtube filmpjes bekeken. Bij deze vele dank voor de verhalen op dit forum. Mijn doel is een CNC-machine te bouwen waarmee ik alu onderdelen voor mijn radiografische wagentjes kan maken. Zou naukerig mogelijk natuurlijk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :P Daarnaast komen er vast nog talloze toepassingen. Niet te vergeten het plezier van het bouwen zelf.

Omdat ik maar een klein schuurtje heb, wil ik het formaat beperken. Eigenlijk wilde ik de machine niet groter dan 50cm x 60cm maken. Met een bereik van A3 (30cm x 40cm) gaat dat volgens mijn huidige tekeningen niet lukken. Ik heb niet echt een budget gemaakt maar ik wil niet heel ver boven de €1000,- uitkomen. Vooralsnog lijkt dat redelijk te lukken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen nog maar tekeningen heb, die in uren geteld, al een veelvoud gekost hebben ;-)

Om er geen heel lang saai verhaal van te maken, zal ik eerste even mijn tekeningen laten zien.
10993
10994
10995
Getekend in DesignSpark.

Nu de vragen waar ik mee zit:
1) Om het portaal iets smaller te maken wil ik de Z-geleiders iets dichter bij elkaar zetten. Wat is de minimale afstand die ik aan moet houden?
2) Om het onderstel goedkoper en zwaarder te maken, wil ik ipv de alu 80x80 ijzeren koker gaan gebruiken. Die wil ik dan wel schroeven. Lassen mag niet volgens 1 van de forumledens footnote :P Is het verstandig ijzer en alu door elkaar te gebruiken?
3) Het gebruik van een enkel, dubbelrijig hoekcontactlager is eenvoudiger en goedkoper dan een bk12/fk12 lagerblok. Is dat verstandig?

Met meer vragen wil ik jullie even niet lastig vallen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Sven »

vanE schreef:Lassen mag niet volgens 1 van de forumledens footnote
Wasdanou voor onzin? Wie schrijft dat? wat een idioot!
Mag best hoor, als je het kan omdat je weet wat je in welke volgorde moet doen, en het leuk vind, en de spullen hebt, van viezigheid houd en dus van handen wassen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het idee dat je in je portaal wat weg lengte onbenut laat.
Als je de wangen naar buiten zet, kan de slag in je portaal wat vergroot, zodat je daar weer wat wint.
Verder een mooie uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Als je de wangen naar buiten zet, kan de slag in je portaal wat vergroot, zodat je daar weer wat wint.
Bedoel je de x-wagens? Waar laat ik de spindel dan? Als die eronder moet, is het weer lastig de kogelmoer aan de wagen te krijgen. Ik heb een heel aantal voorbeelden bekeken maar heb eigenlijk geen goede oplossing gevonden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

10999
Ik bedoel alleen de bovenste plaat waar je portaal tussen zit.
Het wagentje van de Z-as kan dan iets verder, de eigenlijke Z-as is al smaller, dus die merkt daar niet veel van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

11004

Als de wagen helemaal links/rechts staat, staat de plaat waar de frees op zit, al vast tegen het profiel waar de x-geleider weer op zit. Ik kan de zijplaten iets verder uit elkaar zetten om wat ruimte te geven.

Als ik de Z-plaat smaller kan maken win ik wel weer een paar cm. Dan moeten de Z-geleiders dichter bij elkaar. Wat zou in mijn geval de minimale afstand tussen de Z-geleiders zijn?
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door benkr »

Die Z-as plaat moet alleen zo breed zijn waar de wagentjes zitten, daaronder brengt die breedte niets. Maak de plaat daar smaller en de wagen kan verder zodat je bereik groter wordt.
Andersom geredeneerd, maak de plaat boven breder en je wagentjes komen vanzelf verder uit elkaar en dus stabieler.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Sven »

Je hebt nu ook een klem om het huis van de kress getekend.
ik zou dat niet doen.

Je hebt grote kans dat je de passing niet goed krijgt en dan het huis scheef trekt ten opzichte van de hals, dat is geen fijne belasting.
Bovendien loop je kans dat het geheel de verbinding gaat gebruiken om iets gebrek aan stijfheid in de z-as op te vangen, dan komt er buigspanning op de kress.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

De tekening van de Kress heb ik gekopieerd van een bestand dat ik ergens op internet heb gevonden. De bron ben ik kwijt anders had ik die voor de netheid kunnen vermelden. In die tekening zat die klem erom en zag er wel mooi uit. De klem gaat er bij deze af.

Op het forum zie ik ook regelmatig nog zijplaten op de Z-as zitten (naast de Kress). Die moet ik nog tekenen. Dat lijkt me wel een goed idee, toch?

Één ding waar ik nog mee worstel is de Z-as op zich. Benkr schreef:
Die Z-as plaat moet alleen zo breed zijn waar de wagentjes zitten
Even voor mijn begrip, de Z-plaat is toch de plaat waar de kress tegen vast zit? Daar zitten in mijn geval geen wagens maar de geleiders. Dat heb ik ook ergens op dit forum geleerd van de meesters :P. Die geleiders moeten wel tot aan de onderkant van de Z-plaat lopen. Dus de breedte en de afstand tussen de geleiders bepaald mijn breedte van e Z-plaat. Of sla ik de plank of plaat finaal mis :oops: ?

Nog even een plaatje.
11005
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Sven »

vanE schreef:Op het forum zie ik ook regelmatig nog zijplaten op de Z-as zitten (naast de Kress). Die moet ik nog tekenen. Dat lijkt me wel een goed idee, toch?
Zeker!

Nog een ding, je hebt de wagens voor het y-z-vlak nu rug aan rug op een plaat getekend. Dat is op zich een hele goede optie, alleen kan je nu niet alle bouten aandraaien omdat de wagen ertegenover in de weg zit.

Maak van een plaat er twee dunnere die je tegen elkaar kan bouten (rondom elke wagenset) en het kan wel.
Maakt ook het stellen van de z-as makkelijker.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Eigenlijk was ik pas bij de details van het onderstel. Nu schuift de focus naar de Z-as. :shock:...

De wagens van de Y-as wilde is zover uit elkaar zetten dat ze 'naast' de wagens van de Z-as zouden komen zitten. Op die manier zou ik er toch bij kunnen. Over het stellen had ik niet niet nagedacht. Daar ga ik eens een nachtje over slapen.

Toch nog even over het stellen. Wat moet ik sinterklaas vagen aan stel/meetgereedschap? Waterpas, meetklok, winkelhaak. Wat zijn de nauwkeurigheden die ik aan moet houden. Er vanuit gaande dat ik de Sint nog wat over moet houden voor de rest van de kindertjes :|
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Breaker »

Wat moet ik sinterklaas vagen aan stel/meetgereedschap?
Eén van je adviseurs heeft daar ook wel eens mee geworsteld en met hem vast vele anderen... Ik ken er in ieder geval wel eentje ;-)

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=1 ... ex#p113769
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door Flupke85 »

Nou moet ik eerst toegeven dat ik niet alles gelezen heb... Maar ik heb op mijn machine bijna dezelfde Z as constructie gemaakt, alleen heb ik in plaats van die plaat waar de freesmotor zit een "bak" constructie. Mijn Z bereik is 300 en nog heb ik wat flex erin. Probeer enkele platen stijver te maken door er ribben op te zetten of maak er doosjes van.

Even de constructie uit elkaar getrokken en wat onderdelen onzichtbaar gemaakt:

11009

11008
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Mijn eerste A3 portaalfrees

Bericht door vanE »

Flupke85, thanks voor de duidelijk plaatje. Ik zie dat jij jou Z-as geleider dichter tegen elkaar heb zitten dan ik. Dat kan ik dus ook nog proberen om de breedte van het geheel wat te beperken.

Om een bakje van de Z-plaat te maken zou ik, net als jij, een paatje naar achter moeten zetten. Daarmee wordt de hele Z-plaat weer wat breder. Als ik naar voren werk, naast de frees, heb ik dat probleem niet.

Ik zie overigens dat jij de Y-geleiders boven en onder de 'gantry'-achterplaat :?: heb zitten. Het voordeel, neem ik aan, is dat de frees dichter bij de Y-geleiders zit. Maar, is dat nog wel goed af te stellen?
Plaats reactie