Trespa als constructiemateriaal?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Trespa als constructiemateriaal?

Bericht door aw »

Ik heb eens wat zitten experimenteren met frezen in 6 mm trespa. In Rhino een constructie uitgetekend voor de (nieuwe) ophanging van de stappenmotor voor mijn z-as. Het freest prima en de onderdelen voelen best stevig aan.

Kan er iemand iets zeggen over de geschiktheid als constructiemateriaal - bijvoorbeeld als vervanging voor aluminium?

Mvg
Arthur
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Trespa als constructiemateriaal?

Bericht door Mcgyver »

Aluminium is in de regel iets stijver.. zeker als je extrusie profielen gebruikt.
Trespa heeft de eigenschap ook nog wat vocht en olie op te nemen en de uitzettings coëfficient van trespa ligt een flinke factor hoger als aluminium.... In wat vochtigere ruimtes heeft alu dan ook de voorkeur. Trespa is ook wat breuk gevoeliger natuurlijk, zeker 6mm.. zelf zou ik gaan voor 10mm trespa..
Maar goed als je goed construeerd kan je alsnog een hele leuke machine maken.

Het ligt er uiteraard aan welke eisen je zelf aan de machine stelt..
Er zijn ook genoeg mensen die van MDF een freesmachine maken die vervolgens uitstekend voor hun doeleinden geschikt is..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Trespa als constructiemateriaal?

Bericht door Lude »

Trespa lijkt me beter dan mdf.

Ik heb gemerkt dat trespa wel redelijk wat uitzet wanneer het warmer wordt. Tafelbladen van trespa voor in laboratorium opstellingen worden ook altijd met slopgaten gemonteerd zodat ze nog wat kunnen werken.

Wij hebben van de week net een plaat van 150 bij 320cm opgehaald 10mm trespa als blad voor een freesmachine, best stevig op de korte afstand, maar over lange afstand zit er nog wel veel flex in. Als je adresje nodig hebt voor de trespa kan ik even vragen waar we het nog maar weer gehaald hebben.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Trespa als constructiemateriaal?

Bericht door Sven »

Trespa gaat doorhangen/vervormen. Welliswaar vooral bij grote maten maar het lijkt me voor een precisie speeltje toch iets om rekening mee te houden. Daarnaast is opschieten bij het verwerken van trespa wel heel erg afhankelijk van goed gereedschap.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie