cnc frees voor luidsprekers.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
fillemon
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2008 19:10

cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door fillemon »

hallo mensen,
ben brand new here. ik zit al lang te kijken naar cnc frezen, vol ongeloof zie ik video's online waar de meest complexe figuren worden gezaagd als ware het niets.

Ik zou deze cnc machine gebruiken voor spectaculair mooi werk af te leveren. Een van de zaken die ik wil maken is een fototoestel voor grootbeeld 40*60 of zo. je legt wat kersenhout onder de cnc frees en hop daar komen de plankjes mooi afgerond met lipverbinding al uit het machine gelopen. Voor dit soort toepassingen lijkt me geen al te super robuste cnc machine nodig (lees een machine uit mdf kan voldoen).

Maar wanneer ik graag luidsprekers wil bouwen, dan ga ik al snel zagen in 20mm mdf of berken triplex dan lijkt me dat een ander paar mouwen. Ik zou een cnc frees willen bouwen met een vrij zware router: minstens 1100 watt maar kan gerust 1700 watt zijn. dat zijn frezen van snel 5 kg.

Ik had op een engelse site al die videos bekeken voor de bouw van een cnc frees in mdf, schitterend, makkelijk, Maar ik denk niet dat dit in aanmerking komt voor wat ik er mee wil doen.

1)Ik veronderstel dat als ze zo zwaar wilt freezen je noodzakelijk met alu moet werken ?
2)Indien ik alles wil aankopen, in alu, en wil kunnen frezen (120*60) hoeveel zou me dat kosten (werkelijk alles incluis);
3)of moet ik een bestaande cnc machine kopen tweedehands.

wat denken jullie mensen ?
in hout kan ik ze zeker en vast bouwen, in alu lijkt me dat enorm moeilijk. Heb absoluut geen materiaal om alu goed te bewerken.
vriendelijke groeten fillemon
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Jensorie »

je zou zo een machine uit mdf kunnen maken denk ik. maar dan wel met dit soort spul als geleiding: http://www.markusmechatronics.com/Linea ... s_ned.html vergeet niet dat MDF wel blijft werken. misschien kan je 1 uit betonplex maken. maar voor die prijs kan je net zo goed een ALU machine bouwen.



gr
Jens
fillemon
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2008 19:10

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door fillemon »

hartelijk dank jens voor je reply.

dat ziet er een serieuze geleiding uit. maar ik las op een site (http://buildyourcnc.com/step1.aspx)
dat gewone bearings minder vuil oppikken; Ik ga veel hout frezen en dus veel stof, als je alu gaat frezen lijk je daar minder last van te hebben, of vergis ik mij.

1)kan je even toelichten waarom jouw soort geleiding zou moeten nemen.

2) betonplex: wel ik heb er serieus ook aan gedacht, betonplex is idd niet goedkoop. maar tis nog wel hout, het is te zeggen, het werkt nog altijd een stuk makkelijk dan alu, en is over goed te verkrijgen. ik had even naar alu gekeken, en dat is toch echt wel niet zo goedkoop. ik denk wel dat een alu cnc lichter zal zijn dan een volledige betonplex. Een ander probleem is dat als je betonplex loodrecht op elkaar moet verlijmen en schroeven, dat dit heeeel moeilijk zal gaan.
3)misschien bestaat er geimpregneerd mdf of triplex dat tegen vocht behandeld is. Zou je eventueel net kunnen vernissen of verven om zo het vocht uit het hout te houden ?
4)Ik zou bijvoorbeeld bepaalde stukken uit betonplex kunnen maken. Langs de andere kant, betonplex absorbeert misschien minder goed de trillingen ?

ik zat te kijken naar http://buildyourcnc.com/. Daar zie stap voor stap hoe je "vrij simpel" zo'n cnc bouwt.
5)Wat denken jullie van die machine ? het is heel handig om alles voor te zien doen. Maar misschien zijn er minder goede zaken aan deze setup. Of hebben jullie beter plannen liggen ?

hartelijk dank mensen.

ben al heeeel blij dat je blijkbaar een zware frees aan een houten cnc tafel kan hangen.

ps: een kleine gok wat me dat gaat kosten ? (ik schat 1000 euro alles incluis ?)

merci
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door rsemotion »

welkom op het forum,

heb je al nagedacht over de besturing van de machine?

ik zou toch echt voor aluminium kiezen, dit toch makkelijker te verwerken is kwa rechtheid dan een hout soort.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
fillemon
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2008 19:10

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door fillemon »

dankjewel voor de verwelkoming.

ik heb al nagedacht over de besturing. ik zal gewoon gebruik maken van de kant en klare controllers ?
ik denk dat dat het beste is. ik ken wel iets van electronica maar om dat gaan op te bouwen, is me net iets teveel van het goede. ik veronderstel dat dit geen probleem is om aan te kopen.

oke, jij zou voor alu kiezen. misschien moet ik er toch maar eens aan denken om voor alu te gaan.

makkelijker te verwerken, tiens,

wat bedoel je met : is kwa rechtheid dan een houtsoort ?

merci
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door rsemotion »

met hout is het niet zo eenvoudig een machine goed recht op de geleiders te krijgen.
en om de machine erg stug te maken

kijk maar eens bij damencnc.com onder structural parts.
hier zijn ook genoeg houdertjes voor geleidingen e.d. te krijgen.

vergeet niet dat als je kant en klare sturingen loop je al snel naar de 500 a 600 euro toe loopt zonder ook maar een machine deel te hebben.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua besturing, ik weet niet of je al een specifiek besturingsprogramma op het oog hebt, maar als je luidsprekerboxen wilt maken, kun jemet USBCNC Parametrisch programmeren, dus als je een slim programma schrijft, hoef je voor de gaten van een speaker alleen maar de maten op te geven, en programmeer je in een oogwenk de gaten voor de verschillende maten speakers..

voor iets wat best wel nauwkeurigheid vraagt, zoals een luidspreker, zou ik 100% voor een Alu machine gaan, of zelfs nog wel voor een stalen frame....

MDF is tenslotte niet meer of minder dan "veredeld Karton"...
fillemon
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2008 19:10

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door fillemon »

hallo mensen, merci voor de uitleg

ik ga zeker niet voor de kant en klare controller, ik gewoon geen schema"s ontwerpen of pcb's etsten, maar al de rest ga ik wel doen,dus een kitje in elkaar solderen.

ik heb op deze site gevonden dat er mdf exterieur bestaat, dus mdf die buiten kangebruikt worden.
ik denk er over om alu te gebruiken, maar wat stellen jullie voor : waar alu kopen en welke maat van alu zou ik moeten nemen. staal, pfff dat wordt zeer zwaar en echt heavy om te bewerken.

Ik denk er wel over om de grote van mijn cnc machine tot iets bescheidener te nemen. 140*85 lijkt me genoeg.

hartelijk dank voor je tip omtrent de luidsperker software.

hartelijk dank mensen
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door skillalot »

Maar staal is wel een stuk goedkoper. Misschien kun je het voor dezelfde prijst bewerkt krijgen, als dat je het als onbewerkt aluminium koopt. Daarbij is staal een stuk sterker. En hoe zwaarder het is, deste minder last van trillingen heb je.
Misschien is dit een idee voor je? http://www.tron-cnc.de/ Ze beweren dat deze machine onder de 1000 euro kost om te bouwen.

Gr Sascha
Cameo

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Cameo »

skillalot schreef:Maar staal is wel een stuk goedkoper. Misschien kun je het voor dezelfde prijst bewerkt krijgen, als dat je het als onbewerkt aluminium koopt. Daarbij is staal een stuk sterker. En hoe zwaarder het is, deste minder last van trillingen heb je.
Misschien is dit een idee voor je? http://www.tron-cnc.de/ Ze beweren dat deze machine onder de 1000 euro kost om te bouwen.

Gr Sascha
1000 euro in duitsland, ik heb de bouwplan vandaag gekocht en kwam er al snel achter dat sommige onderdelen in NL duurder zijn zoek nog een adres om het geheel te laten lasersnijden het ziet er voor de rest degelijk en robuust uit...
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door skillalot »

zou je eens het lijstje met onderdelen wat nodig is voor de TRON machine kunnen posten / pb'en, dan kan ik helpen zoeken. Ben wel benieuwd wat er allemaal bij komt kijken.

gr Sascha
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Barcosmurf »

Als lasersnijden lastig te regelen is misschien worden er nog complete zoltar-kits verkocht en misschien is dat nog een optie (nauwkeurigheid rond 0,1mm, heb geen ervaring met dit type portaal, lijkt voor mij op een Tron)

Passionflight laat hier zien hoe een complete kit eruit zag/ziet.
Wil
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Swets »

ook ff hier antwoorden...

ik denk als ik weer een machine zou bouwen... ik een soort U constuktie zou bouwen... zoals schetsje hieronder:

Afbeelding

dus het bovenste tekeningetje ipv de onderste....

is makkelijk stijf en sterk te maken... , maakt niet uit hoe zwaar het wordt, het staat toch stil...
ik denk dat de brugconstruktie (de oversteek) veel makkelijker is... bijvoorbeeld een hoeklijn van 100x50x5..
ik denk dat alles schoner blijft...

ik denk dat dit ook goed geschikt is voor grotere machines....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: cnc frees voor luidsprekers.

Bericht door Tesselaar »

Hallo,

Ik durf mij er eigenlijk niet mee te bemoeien :oops:
Ik ben absoluut een leek en leer gelukkig elke dag wel wat bij op cnc gebied.
Maar op E-bay duitsland wordt een Tron cnc bouwpakket aangeboden.

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid= ... Categories

Of ik er goed aan doe dat weet ik ook niet,maar ik ga voorals nog voor aluminum.
Ook hiervoor zijn aardig wat pakketten te koop.
Vooral ook voor de wat kleinere beurs.

Groeten Willem
Plaats reactie