Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door serum »

Heb laatst trouwens zo'n aluminiumlollie met VHM stokje weer goed gekregen; caustic soda, (natriumhydroxide) Wel buiten doen! het vastgelaste aluminium lost volledig op.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Heb laatst trouwens zo'n aluminiumlollie met VHM stokje weer goed gekregen; caustic soda, (natriumhydroxide) Wel buiten doen! het vastgelaste aluminium lost volledig op.
Met een beetje geduld zou gewone soda ook wel lukken denk ik. (ooit hele moeilijke RVS schroeven mee schoongemaakt, waar de aluminium gangen van de draad in vastgevreten waren)
Meestal tik ik met een stukje messing die spaan er wel uit (met beleid). Daarna even extra goed smeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Ik bedoel: actief terug geregeld op het gemeten toerental ? De meeste hebben geen toerenmeting op de spil.
In LinuxCNC werkt het wel, als ik wederom naar de CNC-draaibank kijk waar je niet alleen F/omw actief hebt, maar ook constante snijsnelheid (G96).

Op de frees zou het ook werken, alleen ik hoor bij de groep die geen toerenmeting op de spindel van de freesmachine hebben. Dat kan ik wel foppen; ik krijg van de VFD terug wat de actuele snelheid is en die paar procent afwijking tussen werkelijk toerental en wat dat ding vind dat het is zal de pret niet drukken.

Maar net even gekeken: ik kan bij mijn CAM niet kiezen voor F/omw mode in een 'milling' setup. De bruikbaarheid is dus beperkt aangezien de delen waarbij ik het het liefste zou gebruiken uit CAM komen.

Misschien eens een feature request inschieten; ik zie de voordelen wel.
Of het knopje 'spindel-override' ombouwen dat spindel op 80% ook voeding op 80% * voedings-% doet. Dan werkt het altijd en is een halfuurtje werk.
serum schreef:Heb laatst trouwens zo'n aluminiumlollie met VHM stokje weer goed gekregen; caustic soda, (natriumhydroxide) Wel buiten doen! het vastgelaste aluminium lost volledig op.
Ja, maar als het stokje blijft steken en de frees beweegt door dan is de caustic soda hooguit nog de moeite waard om kaal VHM in te kunnen leveren bij de metaalrecycling. En als het geen krak zegt dan kun je de klontjes alu er ook wel met een sateprikker uitpulken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door serum »

Zo had ik laatst een vhm/alu lollie waar het ECHT niet af wilde. zat muur, muur en muurvast. (en ben aardig wat gewend)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

janplastiek schreef:de knowledge base al eens bekenen
http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=56
Hoi Jan,

Dit is voor het eerst dat ik dit zie.
Maar even opgeslagen "altijd handig".

THANKS
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zo te lezen ben ik weer te laat voor het theekransje :mrgreen:

Gisteravond nog even zitten spelen met de Gwizard.
In een half uur tijd heb ik dit bereikt met de instellingen.
Het geeft een globaal beeld van de in te stellen gegevens rekening houdend met de krachten en de nauwkeurigheid.
Tenminste dit is wat ik daaruit opmaak.
Wat mij verder opvalt aan de trial is dat als ik de systeem datum op mijn pc terug stel de trial van 29 dagen gewoon weer op 30 komt. Om dit uit te proberen moet ik eerst de datum weer even terug stellen naar gisteren om te kijken of het nog steeds werkt. :mrgreen:

Het werkt alleen denk ik wel dat ze er iets aan de andere kant van de lijn op gevonden hebben.

Even een paar screenshots van de optimale instellingen als je voor finish look gaat. Poetsen noemen jullie dit denk ik.

De uiteindelijk rpm en feedrate instelling.
13795

Met de schuif naar finishing afwerking kom ik op 29% uit.
13796

Rechts onderin staan denk ik de belastende gegevens van het geheel. Niks in het rood dus volgens de handleiding is dit goed.
13793

Dit zijn enkele gegevens die je in kan vullen.
13792


Wat ik wel mooi vind is dat je een aantal tips krijgt om een en ander bij te stellen "minimale en maximale" settings. deze komen in een soort database te staan (kom ik net achter).

Globaal heb ik nu de instellingen. Vandaag nog maar even wat gaan test frezen "had ik toch maar 2 planken meegenomen i.p.v. een". Ja ook het leren kost wat materiaal. ;-)

En jongens schenk nog een rondje thee in "gezellig hier". :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

3e plaatje : 457 mm/omw chipload ?? :roll:

Thee is voorbij, ik ga lunchen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:3e plaatje : 457 mm/omw chipload ??
Da's volgens mij de surface speed.
Is een screendump programma geen optie? Het blijft een beetje raden zo...
TATH schreef:Poetsen noemen jullie dit denk ik.
Hangt af van de chipload... geen chipload is poetsen, maar die zie ik nu net niet ;-) Als er bijna niks afgenomen wordt kan er geen energie in de spaan opgenomen worden, en gaat al het vermogen in de frees en het werkstuk zitten, dan wordt zowel de frees als het werkstuk ontzettend heet, gaat het materiaal smelten, loopt de frees vol, etc., etc. Met een goede spaandikte gaat bijna alle warmte in de spaan en blijven frees en werkstuk relatief koel. Die balans is wel wat lastiger te vinden met kunststof, want dat neemt over het algemeen slechter warmte op.

Een tweede factor is de spaanafvoer, blijft er teveel materiaal achter dan gaat dat ronddraaien bij de frees, wordt warm en gaat smelten... zelfde verhaal. Dus bij slechte afvoer (diep frezen, plakmateriaal, enz.) minder tanden gebruiken = meer ruimte voor spanen afvoeren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

hugo stoutjesdijk schreef:3e plaatje : 457 mm/omw chipload ?? :roll:

Thee is voorbij, ik ga lunchen. :lol:
Ja ja "als de kok zin heeft dan krijg ik ook zo wat". :mrgreen:
Ik heb even gekeken wat er oplicht als informatie achter plaatje 3.
Ik wil even vermelden dat in de handleiding staat dat als je een beginnend frezer bent sommige velden beter niet kunt aanpassen. Dit is er een van denk ik want dit heb ik er niet op ingevuld.

Uitleg plaatje 3.
13797

Wat vind je er van hugo.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien verbaast het je niets, maar ik heb niet zoveel met lastige schermen die met veel cijfertjes mij proberen te vertellen hoe ik moet frezen. :lol:

Het enige wat ik zie, is een veld waarin staat dat de chipload 457 mm /omw is, dus met 1 omwenteling heb je 457 mm weggehaald of zo.
En daar begrijp ik dus niets van.... :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Alweer een stapje verder,

Eindelijk de stap gezet om eiken te frezen. Zij het dan dat er geen grote vlokken afkomen als het frezen van de betonplex. Met een rpm van 13000 en een feedrate van 1060 de machine in gang gezet. O ja niet diep ingesteld 1mm per rondje. Ja dit is niet de 4mm die kees doet.

In ieder geval is dit exemplaar er goed uitgekomen. Dus kunnen we morgen de andere 3 stukken frezen.
Ieder exemplaar is anders omdat:
- voorkant zitten de kop van de 60 x 90 rvs inbusschroef;
- tussenstukken hebben een uitsparing voor de led verlichting;
- achterstuk heeft andere gaten om de verzonken moer er in te kunnen draaien.

We hebben dus nog een stuk te gaan.

Met de stofzuiger erbij zie je bijna niets terug van het materiaal wat er van afkomt.
13798

Even de schroeven eruit.
13799

De eerste van de 3 ledpanelen erachter
13801

Vandaag ook een doos met rvs spul binnen gekregen.
Even kijken hoe dit staat.
13803

Morgen maar weer verder prutsen.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:Het enige wat ik zie, is een veld waarin staat dat de chipload 457 mm /omw is, dus met 1 omwenteling heb je 457 mm weggehaald of zo.
En daar begrijp ik dus niets van....
Dus dan maar even een plaatje van een volledige scherm:
- blauw is wat er staat
- rood is wat je denkt dat er staat in TATH's foto van het scherm
- paars is wat je wilt zien (vermoed ik)
13804
TATH schreef:Alweer een stapje verder
Goed bezig, ziet er mooi uit!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat verklaard een hoop. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Je feedrate en toerental klinken goed voor Eikenhout.. Ik zie geen echte verkleuring (als je te langzaam freest gaat eiken best snel verbranden) dus dit kun je wel aanhouden.
Qua diepte kun je rustig een paar mm aanhouden. als je een tweesnijdertje hebt zal die dat materiaal makkelijk afvoeren.. Begin rustig met een halve freesdiameter en probeer dan gewoon eens een freesdiameter diep te frezen.. 't machien mag best wel werken hoor.. In het resultaat zal je het niet of nauwelijks zien, maar je buren hoeven dan maar 5 x korter naar die takkeherrie te luisteren..
Je kan ook rustig met 2 meter per minuut door je eiken heen (4meter per minuut gaat ook heel goed.. doe ik meestal...(frezen, niet verbranden.. weet je wel?).. Desnoods voer je het toerental iets op tot bijv 20000.

Ik begrijp dat je het nog machtig mooi vind om dat apparaat te zien bewegen zoals het moet, maar op een gegeven moment is dat niets interessants en duur iedere seconde er twee teveel...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie