Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Mooi hè? dat de machine meteen stopt ipv je helemaal schade aan te brengen... :!:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Mooi hè? dat de machine meteen stopt ipv je helemaal schade aan te brengen... :!:

Kees
Gelukkig wel Kees.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Net als vorige jaar om deze tijd heb ik weer ens de griep.

Maar goed alles doet het nog dus we hebben vandaag alle afzonderlijke tekeningen van het huidige project maar iets beter weggezet. Alle voorgaande .nc files gelijk in de virtuele vuilnisbak.

Nu nog de acrylic versies goed opslaan en dan staat alles bij elkaar.
Alle onderdelen op A4 uitgeprint.

Ik heb nog een plank liggen (goed voor twee standaards).

Zo even wat schuren (in de schuur).

In de uitsparing van de spillboard plaats ik iedere keer een stuk van 20 x 25 cm. De schroefgaten neem ik iedere keer over op de volgende plank. "het lijkt wel een planning :P ".
Ja ook ik zie nu het nut van sneller werken.

Yes i love bridges "niet meer voorover hangen over de x-as.
13824

Zo nu is het tijd om te gaan schuren "tot zo".
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vrouw klaagt dat ik eerder naar m'n bed moet :oops:

Dus we houden het kort.
Lekker bezig vandaag. weer wat toolpaths gemaakt voor wat graveerwerk.

Verder wat organiseren "weer wat eiken gehaald" .
En wat geschuurd.


13832

13833

Nog even een fb pagina bekeken en daar kwam ik dit tegen "ook een oplossing" koeling\ smering.
vanaf de andere kant hebben ze er zeker een aquariumpompje op aangesloten.

13834
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Denk het niet van die aquariumpomp.. Door perslucht door de nozzle te persen zuigt die via het andere kanaaltje de vloeistof aan, zo uit het flesje.. Net als bij mij (en vele anderen) alleen ik heb dat potje aan de zijkant van de brug hangen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door ewoud »

TATH schreef:Vrouw klaagt dat ik eerder naar m'n bed moet :oops:
hi, ze moet niet zo klagen, hier roept er ook een.. :lol: :lol: :lol:
humm, meten is....
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Denk het niet van die aquariumpomp.. Door perslucht door de nozzle te persen zuigt die via het andere kanaaltje de vloeistof aan, zo uit het flesje.. Net als bij mij (en vele anderen) alleen ik heb dat potje aan de zijkant van de brug hangen..

Kees
A zit dat zo in elkaar. Weten we ook weer.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

He ewoud ik ben getrouwd met een hele lieve grizzly beer "die moet je niet boos maken". :mrgreen:

Maar goed waar waren we gebleven. OOOja dat gesprek tussen Kees en Johan over het uitlijnen van het machinebed.
Aangezien het menselijk is dat je zodra de machine kan draaien gelijk de hele wereld wil frezen betekent het nog niet dat je klaar bent met de bouw. Dat gesprek blijft hangen en ik kom er nu even op terug.
Ik moet zeggen dat veel zaken er goed uitkomen maar dat enkele stukken niet helemaal doorgefreest zijn. Ai ai ja hier wringt wat. "zijn we toch niet helemaal klaar denk ik".

Nu kan het ook zijn dat mijn eiken plankje niet helemaal recht is. Dit gaan we nog een keer overdoen met een gevlakt stukje en dan nog een keer frezen. Als ik b.v. in het midden van het vastgeschroefde plankje de z-0 instel kan het zijn dat het middenpunt iets hoger ligt waardoor de frees er aan de zijkanten niet helemaal doorkomt.
Dat is een ding.

Het andere is dat de machinebed nog niet vastligt. Dit mede omdat ik nog niet genoeg freesskills op alluminiumgebied heb opgedaan.

MAAAAAAAR "ik denk".

Dat het ook mogelijk is dat de liggers niet geheel vlak zijn of is het verschil in ruimte op de 2 volgende foto's gezicht bedrog.

Ruimte links onder het bed.
13837

Ruimte rechts onder het bed.
13838

Meten is weten zeggen ze.
Waat ik aan zit te denken is om het verschil van de liggers op te meten (met een meetklok). En dan de liggers vlakfrezen. "Hoor ik nu iemand vloeken" ! . Dan het machinebed er weer op te leggen en opnieuw te meten.

O ja eerst het bed vastzetten "slik".

Ik heb op dit moment maar een frees die misschien geschikt is om alluminium te frezen qua grote dan.

3FL 10mm HRC50 endmill "wat denken jullie.

Verder even de losseplaat eraf gehaald en zomaar maar even wat gefreest om te kijken of ik verschil zie zonder de plaat erop. En met mijn habi babi selfmade machineklemmen die overigens prima dienst doen voor simpel acryl werk. Ik heb er even neopreen strips onder geplakt voor de bescherming van het acryl.
Verder heb ik nog wat stukken epdm liggen die natuurlijk dienst kunnen doen als onderlegger.

Even neopreen eronder plakken.
13835

En nieuwe toolpath uitproberen. Ziet er gelijkmatig uit.
13839

Ooo voor ik het vergeet ik het wel een meetklok met een losse bevestigingsplaatje voor op de achterkant maar nog geen bevestigingsstrip voor aan de machine "die moet ik nog maken".

Zo weer genoeg gel..... gauw eten koken voor mamabeer thuis is. :oops:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Sven »

Voor je als bezetene dingen gaat vlakfrezen.... Is je geleiding aan de brug wel recht?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

Mij lijkt het toch het handigs, voor je allerlei dingen bedenkt en erbij gaat halen, zet eerst het freesbed eens vast. En uitlijnen op het oog..... tja, daar zal ik nog geen ervaring genoeg voor hebben.

Zet die t-sleuven plaat eerst een fatsoenlijk vast, daar bovenop schroef je een stukje mdf van 15mm dik (uiteraard met de schroefkopppen verzonken), en vlak je een paar mm af met een grote frees.
Dan kan je voorlopig uitstekend frezen met de acryl dingetjes en what else waar je mee bezig bent.
Ben je wat in het mdf gegaan met frzen, geen probleem, haal je er grewoon weer een laagje af....
Succes!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Oh, en voor je gaat frezen in de liggers (even afgezien van het feit dat je frees waarschijnlijk niet een zo ver komt om het hele bed te bereiken) Die aluminium tape is ongeveer 0,1 mm dik.. twee lagen ongeveer 0,2 etc etc..
Zo kun je met je (nog te kopen) meetklok aan de Z bevestigd keurig de hoogte op ieder positie meten en uitvullen met die tape.. Dan je bed er op... nog een keer meten en door bepaalde bouten muur vast en andere handvast te draaien krijg je die plaat binnen een honderdste echt wel vlak.. Dan de scrapstrips er op lijmen en die met een enorme houtfrees (rond 24 bijv) over het hele bereik vlak frezen... Klaar.. Nou ja dan moet je nog een hoop van die zwarte zooi opzuigen, voor moeder de vrouw het ziet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Ik moet zeggen dat veel zaken er goed uitkomen maar dat enkele stukken niet helemaal doorgefreest zijn
Henry, dit "probleem" heb ik ook. Soms is het maar een paar honderdste. Ik zet nu mijn toolpaden een halve millimeter dieper dan de dikte van mijn werkstuk. Ik ga dan wel iets in het onderliggende stuk maar dat is toch shrap.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Dat gesprek blijft hangen
Ik hoop dat je er niet van wakker hebt gelegen Henry :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Sven schreef:Voor je als bezetene dingen gaat vlakfrezen.... Is je geleiding aan de brug wel recht?
ik heb nog niks gemeten. Ik beschik over een doe hetzelf blokhaak en een duimstok.
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie