Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Verschillende freesjes is geen probleem: je maakt inderdaad net zoveel .NC bestanden aan als dat je freesjes wil gebruiken en soms iets meer als de volgorde dat nodig vindt:
In het geval van de schuine kantjes maak je ven een V-groef eerst de schuine kantjes. Die worden over het algemeen wat netter als je bijv een halve mm naar buiten een offset neemt en daar een halve mm dieper freest (in het geval van een 90 graden freesje)
De X en Y staan al op positie dus die moet je bij een volgende frees niet meer veranderen, alleen moet je de Z dan nog even op nul stellen.
Een oppervlakte bewerking nul je op de bovenkant van je materiaal maar een uitsnede doe je op de onderkant van het materiaal, ofwel op je bed nullen.. Dat laatste kun je goed doen met je toolsetter en die ene macro..

Op een gegeven moment ga je de feeling krijgen welke snelheid, toerental en steekdiepte je bij de dieverse materialen moet gebruiken.. Plexiglas moet je relatief snel voeren, een betrekkelijk laag toerental gebruiken en dat kun je rustig 3 of meer mm in een keer steken. Het aantal tanden, ivm de afvoer van het materiaal.. hooguit 2.. Een een-snijder is zelfs beter in dit geval..
Bij plexiglas, en heel zeker bij de zachtere plastics moet je proberen zo min mogelijk warmte te ontwikkelen.. En dat kan bij frezen alleen door snel te voeren en langzaam te draaien, eventueel nog wat lucht er op blazen wil ook helpen (waterkoeling soms ook)
Je zal zien dat zich soms wat materiaal rond de frees blijft plakken.. Met een strookje hout (een soort ijs-lollie-stokje zeg maar) kun je, tijdens het frezen, dat materiaal van je frees af krijgen.. Als je het laat zitten versmelt het met het oppervlak en dat wil je natuurlijk niet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Verschillende freesjes is geen probleem: je maakt inderdaad net zoveel .NC bestanden aan als dat je freesjes wil gebruiken en soms iets meer als de volgorde dat nodig vindt:
In het geval van de schuine kantjes maak je ven een V-groef eerst de schuine kantjes. Die worden over het algemeen wat netter als je bijv een halve mm naar buiten een offset neemt en daar een halve mm dieper freest (in het geval van een 90 graden freesje)
De X en Y staan al op positie dus die moet je bij een volgende frees niet meer veranderen, alleen moet je de Z dan nog even op nul stellen.
Een oppervlakte bewerking nul je op de bovenkant van je materiaal maar een uitsnede doe je op de onderkant van het materiaal, ofwel op je bed nullen.. Dat laatste kun je goed doen met je toolsetter en die ene macro..

Op een gegeven moment ga je de feeling krijgen welke snelheid, toerental en steekdiepte je bij de dieverse materialen moet gebruiken.. Plexiglas moet je relatief snel voeren, een betrekkelijk laag toerental gebruiken en dat kun je rustig 3 of meer mm in een keer steken. Het aantal tanden, ivm de afvoer van het materiaal.. hooguit 2.. Een een-snijder is zelfs beter in dit geval..
Bij plexiglas, en heel zeker bij de zachtere plastics moet je proberen zo min mogelijk warmte te ontwikkelen.. En dat kan bij frezen alleen door snel te voeren en langzaam te draaien, eventueel nog wat lucht er op blazen wil ook helpen (waterkoeling soms ook)
Je zal zien dat zich soms wat materiaal rond de frees blijft plakken.. Met een strookje hout (een soort ijs-lollie-stokje zeg maar) kun je, tijdens het frezen, dat materiaal van je frees af krijgen.. Als je het laat zitten versmelt het met het oppervlak en dat wil je natuurlijk niet..

Kees

Bedankt voor de tips Kees,

Met de toolsetter moet ik nog aan de gang. Je weet hoe het is als de machine eenmaal draait dan wil je van alles maken en neem je even geen tijd voor fundamentele dingen.

Komt wel goed.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Good morning cnc world.

Ja ik ben wakker maar de discussie over rpm en feedrate zit nog tussen mijn oren.
"ja ik ben nog niet klaar met testen".

Tijdens het koffie drinken nog even youtuben. "He dat is leuk".

https://www.youtube.com/watch?v=P3q5Fzb01ls
Even uitproberen.
Voor dit maak ik gebruik van een foto van mijzelf met mijn twee grotere broers.

Alles gaat goed tot dat ik bij de tabblad tools kom. Ball nose endmills. Ku....\ vervelend die heb ik nog niet in mijn assortiment. :mrgreen: Dan maar een graveerstift 60 graden.

Aangezien alles in inches wordt weergegeven in de tutorial probeer ik alles zo goed als het kan om te rekenen in metrisch formaat. Eindelijk heb ik alle stappen doorlopen en druk ik op de simulatie knop.
Ahum leuk leuk. Nu gauw de file met toolpath op m'n stick zetten en naar boven.

Lekker warm boven 20 graden. In mijn schuur is het - nog wat en hopenlijk is het bier in mijn walkin fridge niet bevroren.

Boven gekomen volgt hetzelfde riedeltje van homen en instellen.
Even de file laden in eding. Whaaaaaat 2,45 uur pfffff "what have i don" denk ik nog.

Maar goed als het zolang duurd dan moet het maar.
Ik druk op start. Met 14.000 toeren en een feedrate van 1000 en nogwat start de machine op.
Na drie kwartier een witte vlakte en een chemische geur van acryl.

13727

Nicole roept dat ik mee moet voor de boodschappen. Ik onderbreek de machine en ga gauw even mee om de boodschappen te sjouwen "gelukkig is het nog geen 100 meter van mijn huis vandaan.

Fauw weer naar boven en op start drukken. :mrgreen:
De machine gaat vrolijk verder en het enige wat ik kan doen is wachten.
Na 1,45 uur is het programma klaar. Omdat de foto van achtere wordt opgebouwt\ gefreest zie ik weinig beeld.
Dit veranderd als ik het paneel omdraai.

Ahum voor een eerste keer vind ik het wel leuk.
Nog maar even wat freesjes bij bestellen\ of even kijken welke ik al besteld heb. Er moeten nog 9 bestellingen binnenkomen. Maar je zult zien dat je er altijd meer nodig hebt.

13728

Zo nu even verder prutsen.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

In Corian wordt 't mooier, en inderdaad met een klein bolkopje.. Ik kan je wel adviseren om het eerst ruw met een wat grotere bolkop (bijv 1/8") te doen (ja dan heb je 2 toolpaths!) want zo'n kleintje kun je niet in een keer 3 of meer mm diep laten steken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:In Corian wordt 't mooier, en inderdaad met een klein bolkopje.. Ik kan je wel adviseren om het eerst ruw met een wat grotere bolkop (bijv 1/8") te doen (ja dan heb je 2 toolpaths!) want zo'n kleintje kun je niet in een keer 3 of meer mm diep laten steken..

Kees
Hoi kees ik heb ball nose freesjes 2,5mm dit komt in de buurt denk ik.
Als ik de prijzen hoor dan ligt het niet voor de hand om dit op grote schaal te gan doen.
Het was even leuk om uit te proberen "vlieguren maken met de programma en de machine zeg maar".

Ik ben even aan het frezen geweest met wat 0,8 mm carbide freesjes. toerental 4900 en feedrate ± 500 in kunstof.
Het gaat en de snedes zien er schoon uit. Maar omdat mijn geperste plaat eronder niet geheel vlak is heb ik wat verschillen in de diepte. Daarom heb ik enkele onderdelen voor het frame voor de spindel 2 keer gedaan om er zeker van te zijn dat de frees er door heen is.

Wat de freesjes 0,8 mm betreft zeer gevoelig voor stoten. Een keer iets onder de 0 punt en pats weg is het freesje.
Ik meet met een papiertje eronder tot het papiertje bijna vast zit dan is dat mijn 0-punt.

Dus voor kunstof (blank acryl) kwam ik uit op 4900 met een feedrate van 500 tot 700.
Als ik de youtube filmpje bekijk waar ze zwart kunstof frezen en graveren dan gebruiken ze de volgende gegevens:

Frezen pom
frees 3mm , 2F 12.000 - 16.000 rpm Fr 900 mm/min diepte 1 tot 1,5 mm

graveren
ball nose 1mm 20.000 rpm 1000 mm/min

Wel hoog bij een kunstof denk ik. Ziet er wel mooi uit wat hij maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=5bEuJMT8lU0
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Een nieuwe dag en nieuwe kansen.

Gisteren nog wat gespeeld met het toerental en de feedrades.
Het verhaal van Hugo met de theorie les diameters, toerental en feedrates is geland.
In iedergeval ben ik even bezig geweest met wat graveerwerk en de verschillen per instelling.
Als je te langzaam beweegt en toerental te hoog is verbrand je kunstof. Wat er voor zorgt dat er een witten laag achterblijft. Maar dit weten jullie natuurlijk al :mrgreen: , in iedergeval wilde ik weten met welke toeren en feedrate ik een blanke snede krijg. Dat was bij 4900 rpm en een feedrate van 500.

De rechter is bij een hoger toerental. Er blijven harde stukjes achter.
De linker is super glad en geeft een scherpe rand.

13741


Zo verder even bezig geweest met mijn betonplex kikers:

- slagmoeren er in geperst;
- opgeschuurd K400;
- gelakt met sneldrogende lak;
- waslaag erover en uitgepoetst.

Van de week nog even een draadeind M8 halen.

M6 slagmoeren en M8 ringen gehaald. We kunnen verder.
13736

Even het gat iets opruwen en de bus er een stukje induwen.
13737

Ik heb geen zin om op mijn vingers te rammen dus persen we de uitsparingen van de moer wel in het hout met de bankschroef.
13738

Ik heb gisteren een ontwerp vaqn een koptelefoon houder gezien deze was van teak dus ik dacht ik maak hem na van een ander soort houd en doe er teak lak over. Dit ook even op de kiker uitproberen. En erna met een beetje vloerwas afmaken.
13739

13740

Natturlijk geen foto gemaqkt van het eindresultaat "stom".

Ill be back :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

Ik stap die ingeperste bus met schroefdraad niet, wat is hiervan de bedoeling?
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

andrefc101 schreef:Ik stap die ingeperste bus met schroefdraad niet, wat is hiervan de bedoeling?
Alles wordt duidelijk als je dit hebt bekeken.

https://www.youtube.com/watch?v=TMtvrGnYF7Q

Vind ze wel makkelijk en het was een eerste oefening met het maken van iets op mijn cnc.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door kevertje »

Mooi gemaakt.

Het lijkt me dat er een "duwende" schroef onder komt, inslagmoeren aan de onderzijde lijkt me dan logischer. Ik denk dat andrefc101 dat ook bedoelde...
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

kevertje schreef:Mooi gemaakt.

Het lijkt me dat er een "duwende" schroef onder komt, inslagmoeren aan de onderzijde lijkt me dan logischer. Ik denk dat andrefc101 dat ook bedoelde...
Gauw even naar boven gelopen en er een in elkaar geflanst. Boutjes nog wel even bestellen.

13742

13743

Dit zijn natuurlijk geen klemmen om een 19 mm plaat op zijn plaats te houden.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door kevertje »

OK, trapje bovenop. Ja, dan zou ik het ook zo doen. ziet er netjes uit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Goed bezig Henry, gaat lekker zo toch?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

Nu snap ik het, ik dacht dat het trapje onder kwam om zo verschillende diktes materiaal te kunnen klemmen, maar zo werkt het prima! Goed bezig.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Kiker.

Zo wordt hij weergegeven op het filmpje.
De functie van het trappetje aan de voorkant ontgaat me even.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is het ontduiken van de frees.

Eigenlijk denk ik dat deze goed genoeg zijn om een acryl plaatjes op zijn plaats te houden.
Als je op youtube kijkt dan wordt je overladen met allelei mogelijke klemmen.

Ik denk dat dit ook niet het laatste is wat ik maak.

13742
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie