Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zaterdag 14:04 uur
Net terug van een ritje ..... naar audiomanics.

Aangezien ik liever wil dat de constructie zo secuur mogelijk in elkaar zit krijg ik hulp van audiomanics voor het tappen en boren van de gaten in de profielen. De levering van de custom made spindels gaat denk ik iets langer duren en worden ook bij audiomanics afgeleverd. Als alles dan in elkaar zit dan kan alles weer op transport naar hier voor montage.

Stapje voor stapje komen we er wel.

Wel lekker dat er voortgang inzit. Te bedenken dat ik 3 jaar geleden al lid ben geworden van deze club met ooit het doel om zelf zo'n machine te kunnen bouwen.

breakoutbox

"effe solderen zegt kees" ahum ja denk ik. Terugdenkend aan het kabelwerk van de tientallen fans die ik al eerder opnieuw voorzien heb van 2 soldeerpunten. Dit is toch even iets anders op het eerste gezicht. Niet iets om bang van te worden maar het heeft even zijn tijd nodig.

Verder goede tips gekregen voor mijn nieuwe machine. :P

Was nog van plan om in die buurt bij klaas aan te gaan om naar zijn machine te gaan kijken maar mijn samsung had geen bereik and "god knows where i am at the moment". Als ik eindelijk na een aantal kilometers gereden te hebben in een richting met plaatsnamen waarvan ik nog nooit gehoord heb weer bereik heb besluit ik toch maar om naar huis te kachelen. Wel even klaas gebeld om te zeggen dat ik een andere keer zeker aankom.

Vanavond nog een halve nachtdienst \ maandag is mijn laatste overwerk dagdienst en dan gaat de stekker er even uit.
Even geen cnc gedachten "zal moeilijk worden" en geen brandweer.

Ha ha "gelukkig wel internet op mijn vakantieadres" dus de map gaat mee.

Wordt vervolgt. "Ill be back". :P
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Laatste werkdag en laatste aankoop voor de machine.

Vandaag bezig geweest om informatie te vergaren voor de T-slotplaat formaat 1000 x 600.
De 25mm dikker versie gewicht 38 kilo.

https://www.vakuumtisch.de/index.php?pa ... t&info=451
Deze blijft nog even op het verlanglijstje staan.

Maar ik heb wel alvast de kunstof stroken gekocht voor op het bed.
1000 x 40 x 5mm. Taai spul en beschermt het bed.

De montage zal wel een uitdaging worden. Hoewel ik denk dat als er in het voorste gedeelte een paar sleuven gefreest zijn je de plaat in de juiste positie (naar voor en achter kunt duwen). Misschien zie ik het helemaal verkeerd en moet de montage op een ander manier gebeuren.

https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... wart-5-mm/
Verder de plaat in autocad getekend met de montageblokken tegen de 160x80 profiel.
Waarom! "om te zien hoeveel ruimte ik naast het bed heb.
De gedachten is dan al gauw "te groot, te klein, te dik " . Ik denk dat de dikte van 25mm voloende is.

Verder de HGH15CA HIWIN wagentjes opgestuurd naar kees "had ze vorige keer helemaal over het hoofd gezien" en zo zaten ze tot vandaag nog in de krat met andere onderdelen.

Kees ze komen eraan.

Zo de pager staat uit en m'n brandweer kleding zit in de was.
Dit was het weer tot 3-8.

"Ill be back".
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

6-8

We zijn weer terug van vakantie.
Helaas was het niet de gehele vakantie feest want ik had de griep en ben net herstellende.
Vandaag een bezoek gebracht aan kees en klaas voor het bezichtigen van de al in werking
zijnde open source machine. "Mooi spul". :P :P

Mooi om te zien wat anderen maken "erg leuk". Voor mijn zal deze machine hoofdzakelijk gebruikt worden voor pc parts. Dat is tenminste mijn opzet.

Samen met Patrick mijn zoon heb ik de machine opgehaald.
Onderweg dacht ik al "als ik de machine boven heb staan dan ben ik al een super blij".

Gauw nog even een muis gehaald voor mijn zoon en thuis de machine uitgeladen.
Pfff ja naar boven. Ik merk dat ik nog steeds gammel ben dus besluiten we de machine trede voor trede naar boven te tillen. Boven aan gekomen op de overloop de machine nog even gedraaid "oeps kras op de laminaat en vrouw weer blij gemaakt". :oops:

De machine staat voor de tafel. Nog een kracht inspanning en de machine staat op de tafel.
SUPER de machine staat.

Kees heeft er nog even wat belettering opgeplakt. "mooi hoor".

12353

Nog een front shot.

12354

Andere onderdelen zitten nog in de verpakking.

Ik zal op een later tijdstip nog wat closeups toevoegen.

Zo weekend maar voordat ik afsluit wil ik Kees en Klaas met Bea nog bedanken voor de gastvrijheid en de hulp.
:mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

"The show mut go one".

Ik ben goed een week terug van mijn vakantie waarvan ik de meeste dagen ziek op bed gelegen heb maar we gaan er weer voor. Gelijk maar weer een paar dagen overwerken voor dit project.

Vanmorgen mijn Dell optiplex uitgeprobeerd met de nieuwe eding cnc software.
"fu. shi. piep piep". :lol: "de grafische kaart ondersteund het programma niet".
Dat is nu jammer maar geen reden om te stoppen of te zitten janken.
Thuis heb ik nog mijn oude quad core staan die zal het wel trekken denk ik.

Dus vanavond even de bezem erdoorheen en al het overtollige er van af gehaald.
Zo nu de laatste versie van eding cnc erop en even een file laden voor de simulatie.

Yes "super".
Deze obstakel is dus ook uit de weg.
Verder de hoekstukken die eigenlijk meer estetisch zijn er tussen uit gehaald.

Verder heb ik chinese spindel besteld 2,2kw . Deze komt volgende week binnen.
En ik heb de eding cnc kaart CPUA4 vervangen voor de CPUA5B Advanced.

"Ja m'n zakgeld vliegt er aardig door zo".

Morgen maar weer verder met de onderbouw van de tafel waar de machine op staat.
Even wat plaat materiaal halen om het frame af te dekken.

We komen er wel "rustig aan".

Zo het resultaat van 3 dagen extra diensten draaien.

"En nu lust ik wel een biertje".
12369

De verwijderde hoeksteunen
12368

Syteem geschoond en we zijn klaar om de edingcnc software te installeren.
Scherm is een oude Eizo S2100 "op de kop getikt voor 75 euro lang geleden".
12370

De nieuwste edingcnc software staat er op. "even een proef file laden".
12371

Voor mij is dit de eerste keer. "Leuk".

Zo morgen maar weer verder. :P
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef: Verder de hoekstukken die eigenlijk meer estetisch zijn er tussen uit gehaald.
Vertikaal geplaatst zijn ze wel iets meer dan estetisch.. 't zal geen wereld van verschil zijn, maar ze hebben wel wat nut.. Horizontaal plaatsen zoals je me in een mailtje voorstelde, doet eigenlijk niets omdat de krachten niet die richting in zijn..
Maar je kunt ze, volgens mij, best wel weglaten.. de machine is verder stevig genoeg.
(ik heb er geen simulatie op los gelaten.. heb ik geen verstand van.. misschien een andere gaatjesneus die er helemaal los op is...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

"ach so ja".

Aangezien het bed wat er tussen de profielen komt 60 cm breed is en de ruimte 80 cm is heb ik eigenlijk geen reden om de hoeksteunen weg te halen.

Wat gaan we verder nog doen! Ik denk dat met het herbevstigen van de kleine steunen ik de kunstof afdekprofielen ga monteren.

Omdat ik even mijn draai moet vinden duurt het even voordat het kwartje valt.
"ja eerst steuntje naar voren en dan de strip er in schuiven".
Hiermee verdwijnt de strip achter het profiel.

12412

Zo de steuntjes en de afdekstrips zitten op hun plaats.

12411

Verder de 4 cm dikke plaat waarop de machine rust aan de voorkant wat bijgewerkt en er een 3 mm dikke alluminium strip op geschroeft. Staat beter zo denk ik.

Verder zijn de Neutrik connectoren binnen.
Er zijn natuurlijk goedkopere te vinden maar dit zijn de beter soort zegt Kees. En aangezien ik er geen 100 van nodig heb maakt die paar euro ook niet meer uit.

12415

Neutrik NC5FD-LX XLR Chassispart 5p female artnr: AU-NE04331
Neutrik NC5MXX XLR Cablepart 5p male artnr: AU-NC5MXX

http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=NC5FD-LX
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door kevertje »

Mooi gedaan.

Ik heb (via het OpenSource Topic) ook mijn kast met de Neutrik stekkers uitgerust.

Dat is de betere korting: van euro 6,13 voor euro 11,35 :mrgreen:
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vandaag weer een pakketje binnen gekregen.

De koppelingen om de assen te verbinden met de motoren.
"Zo noemt men dit toch" :roll:

Aangezien ik ze besteld heb via de link die ik gekregen heb lijken deze ineens erg klein.
Het zet me aan het twijfelen of ik nu de goeie heb besteld.
Meten is weten. Nog een keer de link nalopen "ja klopt zijn de juiste dus moet het passen"

12484

Aangezien ik nog wat stappen te gaan heb voordat alles gemonteerd is besluit ik om maar een motor te monteren.
Met de foto kan ik even vragen of alles de juiste richting uit wijst.
- Opening nema 23 mount;
- bekabelingsrichting van de motor.

12485

"Bijna goed" ik krijg net feedback . Opening mount naar buiten wijzen. En de bekabeling naar beneden wijzend.

Ik mag niet klagen :lol:

Morgen maar weer verder.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vandaag weer een stap gezet in de cnc wereld.

Het is denk ik tijd dat ik ook mee ga denken met de bouw "ha ha".
Vandaag maar de knoop door gehakt en de rupsen voor de bekabeling besteld.

formaat 35 x 50 (inwendige maat)\ uitwendige maat 54,5 x 71mm. buigradius 70mm
Eerste een paar uur op aliexpress rondgekeken. Zodra je deze maat intikt worden de prijzen ineens heel anders.
Geen 10,80 per meter maar 39. Aangezien ik wat hyperlinks van diverse shops heb bewaard vond ik onderstaande rupsen voor ongeveer dezelfde prijs. Dus geen invoerrechten.

In ieder geval heb ik denk ik wel genoeg aan 3 meter met 3 sets koppelstukken.

12487

Verder voor de 2e keer nieuwe verzinkfrees besteld bij rvspaleis en wat schroeven.
(beter opbergen de volgende keer).

Verder de benodigde profielen voor onder de rupsen besteld bij alluminium op maat.

wordt vervolgd.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vandaag weer wat gedaan aan de machine.

Ha ha "niet veel hoor" want de onderdelen kwamen pas na de middag binnen.

Na de vorige update heb ik nieuwe kabel rupsen besteld. De kabelrupsen waren gewoon te groot voor mijn machine.
Nu heb ik een maatje kleiner.

Links de nieuwe kabel rupsen en rechts de verkeerde 97 mm breed.

12502

Vandaag de plaat binnengekregen voor het maken van de goot. Ik heb hem gewoon even naast de machine gelegd.
Nu ik de kabel rups er even in heb liggen kan ik zien hoever de bocht boven de machine uitkomt.
10 cm lager zou mooier zijn. Met dit gegeven heb ik al een beetje rekening gehouden. De plaat waar de rupsen in komen te liggen worden op hoeksteunen naast de machine geplaatst. D.m.v. gleuven in de hoeksteunen kan ik de goot in hoogte bijstellen. Verder is de plaat nog te breed. ook hierin komen sleuven waardoor de goot bijgesteld kan worden.

12503


Verder de derde servo motor gemonteerd.

12500

Na de montage van de servo motor probeer ik beeld te vormen hoe de kabels komen te lopen. Gelukkig krijg ik hulp via de mensen van dit forum.

Wordt vervolg. :P
Henry Tates (TATH)
cnzim
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016 13:45
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door cnzim »

Hallo,

Hele leuke build-log. Ik wil er zelf ook aan gaan beginnen. Ik ben aan het rondkijken maar de prijzen verschillen nogal sterk. Zou het mogelijk zijn om misschien de onderdelen samen met de prijzen, importkosten en verkoper te posten? Dat is dan een gemakkelijk begin en moesten iemand iets goedkoper vinden, kan dat op deze manier aangepast worden voor andere bouwers.

Alvast nog veel succes en plezier met je build.

Wim
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

cnzim schreef:Hallo,

Hele leuke build-log. Ik wil er zelf ook aan gaan beginnen. Ik ben aan het rondkijken maar de prijzen verschillen nogal sterk. Zou het mogelijk zijn om misschien de onderdelen samen met de prijzen, importkosten en verkoper te posten? Dat is dan een gemakkelijk begin en moesten iemand iets goedkoper vinden, kan dat op deze manier aangepast worden voor andere bouwers.

Alvast nog veel succes en plezier met je build.

Wim
Hoi Wim, Ik moet mijn onderdelenlijst nog bijwerken met wat dingen.
Ik zal hem wel posten.
Wat het eindbedrag betreft gaat deze machine wel over de 7500 euro.

T-slotplaat moet ik nog bestellen 1000 x 600 mm± 575 euro (meegenomen in prijs boven)
Freesjes en klein gereedschap heb ik nog niet.
3d taster pf een gewone taster heb ik nog niet
Besturingskast wordt voor mij in elkaar gezet (elektronica is niet mijn vak). :oops:

Als je me mailadres geeft dan kan ik wel de excell sheet toesturen daar staan veel dingen op.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ter lering en vermaak even een update.

Ik ben meestal de mening toegedaan dat als je iets wilt dat je er voor moet gaan.
Bij de het schrijven van deze update die al heeft plaatsgevonden heb ik even het gevoel van "dat was niet zo slim gedaan". Maar zoals altijd komt het woord spijt niet voor in mijn woordenlijst. Ik noem het maar omgaan met teleurstellingen. "of er nu nog vele zullen komen" ik hoop het niet.

Maar goed Update.

Voor de hart van deze machine had ik de CPU5-A4 Advanced aangekocht via de tip van audiomanics.
Goede tip alleen achteraf niet zo slim van mij omdat er namenlijk een extra as bij komt voor het frezen van roteerbare onderdelen. b.v. een reservoir voor een pomp. Deze wordt dan gegraveerd en licht op met een led.

Aangezien ik nu een andere kaart gekozen heb was het ook beter om de rest van de Accessories er gelijk maar bij te bestellen.
Met mijn wens voor een extra as en de keuze van de wireless pendant wordt het kostenplaatje bijna 1000 euro duurder. Ja dat doet even pijn. Afgelopen maand dus 104 overuren gedraait. "voor mij even geen overuren meer".
Soms heb ik het gevoel dat ik op de kazerne woon. Maar goed genoeg gejammert.

De nieuwe hart van deze machine wordt dus:
- CPU5-B Advanced;
- CPU5B Connection Kit;
- CPU5B PWM Volt Module;
- CPU5B Ethernet module;

En als toetje de Wireless Pendant.
Voor de montage heb ik een standoff kit gekocht via e-bay "altijd handig maar soms moet je zoeken om het te krijgen"


Ik wilde even wat foto's toevoegen maar mijn galerij zegt modereren.

Wordt vervolgd.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TATH schreef:Bij de het schrijven van deze update die al heeft plaatsgevonden heb ik even het gevoel van "dat was niet zo slim gedaan". Maar zoals altijd komt het woord spijt niet voor in mijn woordenlijst. Ik noem het maar omgaan met teleurstellingen. "of er nu nog vele zullen komen" ik hoop het niet.
Wij noemen dat voortschrijdend inzicht. :lol: Klinkt toch een stuk positiever. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie