Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

hugo stoutjesdijk schreef:
TATH schreef:Bij de het schrijven van deze update die al heeft plaatsgevonden heb ik even het gevoel van "dat was niet zo slim gedaan". Maar zoals altijd komt het woord spijt niet voor in mijn woordenlijst. Ik noem het maar omgaan met teleurstellingen. "of er nu nog vele zullen komen" ik hoop het niet.
Wij noemen dat voortschrijdend inzicht. :lol: Klinkt toch een stuk positiever. ;-)
Ja ja dat is het. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Goot voor kabelrups.

Ik kon het toch niet laten om nog wat te doen. Soms dan ben ik met hele andere dingen bezig en dan krijg ik ineens weer zo'n idee hou ik iets ga aanpakken.
Vorige week heb ik wat plaatwerk besteld bij alluminium op maat. Daar bestel ik ook altijd alles voor de bouw van mijn custom computers. Omdat het allemaal custom made is het fijn als ik iets kan schuiven met de maten.
Daarom heb ik ook gekozen voor een L-vormige plaat "dus plat met een opstaande rand".
Stuk 40 x 100 x 3mm lengte 1500mm.
Aangezien mijn rupsen smaller zijn is de plaat dus te breed. Een stuk eraf is een optie. Maar aangezien de bocht de kabelrups boven de machine uitkomt kies ik ervoor om de goot naast de machine (tegen de tafel aan) te bevestigen.
In iedergeval is dit de bedoeling.

Aangezien de breedte van m'n rupsen smaller zijn dan 100mm is het mooi om de plaat onder de tafel te schuiven.
Aangezien er op twee plaatsen poten zitten zaag ik de plaat 2 cm in. op deze manier kan ik wat spelen met de maat.

Even wat aftekenen.
12540

Deze 80 x80mm beugel monteer ik tegen de poten aan. Omdat er lange sleuven inzitten kan ik ook hier wat spelen met de maten.
12539

De bovenkant van de kabelrups is bijna gelijk met de vlakke plaat van de machine. indien nodig kan ik nog 1,5 cm zakken.
12543

Niet slecht die bodem!
12542

Morgen maar weer verder :lol:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Ik vind 'm mooi.. maar toch nog even een kanttekening:
Door die bak blijft het vuil er in liggen en blijft het lekker achter in je kabelrups.. Zo'n rups heeft nauwelijks zijdelingse bewegingsvrijheid dus die opstaande rand is niet echt noodzakelijk. Voor de stijfheid is het wel lekker en het is ook niet zo scherp als je er langs loopt.. Je zou 'm dus gewoon onderste-boven op die brackets kunnen leggen... Een andere optie is (bijv als je machine klaar is ;-) ) om er keurig vierkantjes uit te frezen zodat het vuil er door heen zakt, waar je het makkelijk kan aanvegen: op de grond..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Ik vind 'm mooi.. maar toch nog even een kanttekening:
Door die bak blijft het vuil er in liggen en blijft het lekker achter in je kabelrups.. Zo'n rups heeft nauwelijks zijdelingse bewegingsvrijheid dus die opstaande rand is niet echt noodzakelijk. Voor de stijfheid is het wel lekker en het is ook niet zo scherp als je er langs loopt.. Je zou 'm dus gewoon onderste-boven op die brackets kunnen leggen... Een andere optie is (bijv als je machine klaar is ;-) ) om er keurig vierkantjes uit te frezen zodat het vuil er door heen zakt, waar je het makkelijk kan aanvegen: op de grond..
Kees
Wat dat vuil aangaat "heb je wel een punt". Ik ga er zeker nog een paar gaten in maken.
Qua ruimte kan ik nog wel schuiven dus ik denk dat dat geen probleem zal zijn.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Na weer zo'n slapeloze nacht "dochter wegbrengen naar schiphol om 4:15 uur".

Thuisgekomen even gaan liggen. Totdat mijn 15 jaar oude jack het nodig vond om me wakker te blaffen.
Pff A grrrr..
Dan er maar uit. Eerst koffie en dan maar weer wat doen.
Vandaag het eindstuk van de kabelrups monteren tegen de machine.
Na wat gepruts met wat alluminium toch maar overgestapt op de manier zoals klaas het gedaan heeft.
Gisteren al even gevraagd hoe hij dat stukje trespa bevestigd had op zijn machine "gaatjes tappen". :P
Aangezien ik niet liever uit de hand gaten boor zonder iets als geleiding heb ik besloten om maar eerst weer eens een boormal te maken van papier. Dit werkt voor mij het beste.

Boormal erop geplakt en even met een scherpe schroef een puntje erin getikt voordat we gaan boren.
Kees zegt gemaakt van toolplate "wtf is toolplate denk ik". Is dit nu harder of sterker ik weet het niet.
Morgen nog maar eens wat googelen.

12548

Nu het hamertje tik verhaal achter de rug is kunnen we gaan boren. 3,3mm boortje.
"O dat gaat makkelijk".
Gelijk maar even draad tappen M4.

Aangezien ik niet wil dat mijn tap zou breken tijdens het tappen doe ik het in gedeelten. steeds een stukje verder.

12549

Niet slecht "die bodem".

12550

Klaas heeft een trespa blokje gebruikt om het eindstuk ertegen aan te schroeven.
Gelukkig ben ik in het bezit van nog wat reststrips van heel lang geleden. Ik heb dat spul gebruikt om de omranding van mijn gereedschap lades te maken in de schuur.

Het trespa blokje zit er tegen aan na 20 keer naar de schuur lopen en terug. Aangezien ik gebruik maak van een geeleende kolomboormachine zonder een schaal aflezing gaat het boren op diepte in hele kleine stapjes "ja ik weet het stukje tape om de boor".

12551

Aangezien ik de FNG guy ben in de cnc wereld weet ik niet hoe sterk dat eindstuk is. Blijft het zitten of breekt het af. Ha ha ja bij klaas zit het er ook nog steeds op. Even een supportplaatje maken van acryl .
Voor de zekerheid.

Past !
12551

Boorgaten overnemen. En de laatste twee stukjes draad tappen.
12552

Zo en klaar zijn we voor vandaag.

12553
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Beugel voor onder de kabelgoot monteren.

Eigenlijk geen zin om iets te doen "veel te warm boven".
Maar ja zo komt de machine nooit af.

Even een hoeklijn gebruikt om de boorgaten af te tekenen.
Aangezien de sleuven M8 maat zijn en ik maar M6 draad in de poten aanbreng "sterk zat" heb ik ook nog wat bewegingsvrijheid om alles vast te zetten.

Aangezien ik geen aapje heb om alles te gelijk vast te kunnen houden gebruiken we maar wat we kunnen vinden om
het toch voor elkaar te krijgen. Blokhaak vastgezet beugeltje op het randje van de blokhaak en met de andere hand
de gaten aftekenen.

12557

12558

Na het boren en tappen even de beugels handvast gezet.
Ha ha "ik maak gebruik van een tapset van de lidle" . Nee voor M6 zit er maar een tap in. Niks voorsnijden. :oops:
Toch maar eens wat beters aanschaffen.

12559

Zo plaat erop en weer kwijlen.

Gaten in de goot komen er nog in. Eerst maar weer een malletje tekenen.

12560

Zo thats all folks. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Vrijdag "jippie weekend".

Ha ha vandaag uitgeslapen tot 09:00. :lol:
De ochtend was al voorbij voordat je het er erg in hebt.
Lekker koffie gedronken onder de overkapping.

Zo alweer genoeg gepraat. Nu is het tijd om de plaat onder de x-as af te maken.
Gisteren heb ik een papieren mal geplot en heb die op de bodem van de plaat geplakt.
Daarna de 16 rechthoekjes uitgesneden met een scalp. De rechthoeken verder afgetekent.

Vanmiddag even een tijdje doorgebracht in mijn schuurtje "met de walking fridge".
He he gat nummer 16 is ook klaar. Nu wat vijlen en dan weer naar boven om te passen.

De sleuven bij de beugels nog even wat ruimer vijlen. Nu passen de M8 platte inbusschroeven er ook in.
Wat rest is aan het einde van de goot een schuine doorvoer te maken voor de bekabeling naar de schakelkast.
Voor het ophangen van de schakelkast heb ik al een aantal dikke stukken hoeklijn gehaald.

Weer een stukje klaar.
Ik zat nog te denken om een strook epdm "wat ik nog over heb" in de goot te plakken als een soort demping.
"ja ja soms draaf ik wat door". :oops:

Ha ha ik heb de rups even gelijk geplaatst met de gaten in de plaat.
Aangezien ik nog niet exact weet hoeveel schakels ik van de rups af moet halen is het einde van de rups nog niet vastgezet.
12563

Verder dan het tapsetje zal de rups niet komen denk ik.
12565

Volgende week de schakelkast wegbrengen voor montage :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zo dit was het weer.
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Das een allemachtig fraai gootje geworden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Zondagmorgen 08:00 uur "einde dienst".

He he lekker naar huis. Alweer een extra 24 uurs dienst voor de build. Pech autobrand om 05:00 uur. Het is niet anders daatvoor zitten we op de kazerne Vette audi V6 2,4 liter. We zijn er vlug bij dus de schade blijft beperkt.

Zo nu zijn we weer thuis even 2 uurthes bijtanken op de bank en daarna weer doorstarten met het gewone werk.

Vandaag wat gewerkt aan de goot voor de y-as. aangezien ik weet hoe die bij klaas gemonteerd is is het een stuk makkelijker dan zelf bedenken. Bedankt voor de foto's klaas :mrgreen:

Ik kan het profiel dat ik al eerder op maat besteld heb gebruiken voor de rupsen op de y-as.
Gelukkig maar denk ik.

Aangezien ik de goot niet hoger wil hebben dan de hoogte van de rupsen moet er wat gezaagd worden.
Na een paar minuten meten en lijnen zetten op de bescherminglaag van het profiel loop ik weer naar achter.

De trespa strook die ik heb verschilt weinig met de hoogte van de rupsen dus ik maak gebruik van de strip om de hoogte terug te vijlen.

12572

Zo nu dat klaar is kan ik de trespa strook voorzien van de boorgaten voor de bevestiging aan het 120 x 40 profiel van de y-as.

12573

Aangezien ik geen extra schroeven besteld heb maar nog wat schroeven over heb van de montage van de rest van de profielen gebruik ik deze maar. Hiervoor moet ik wel even wat gaten verzinken in de trespa strook. Hoervoor gebruik ik de houtboren. "moet toch gaan"! . Ik heb even geen andere tools.

12574

Gaat lekker valt niet tegen.
Even passen.

12575

De speciale moeren "met erin een kogeltje" even in de sleuven geschoven. Makkelijk werken zo.

12576

Nu even alles fijntunen voor montage.

12577

Ha ha "ja te weinig foto's".

Ill be back tommorow. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

We zijn nog niet klaar met de plaat\ goot onder de y-as.

Daar gaan we straks verder aan werken na het eten.
Ik heb een hekel aan haastwerk "het moet goed gebeuren" .

Verder vandaag al het schakelspul in een grote doos gedaan. Samen met de schakelkast gaat deze naar kees voor de bouw van het laatste grote deel van de machine (het hart) de schakelkast. "Waarom". Dat is simpel " daar heb ik nog geen chease van gegeten". Ik denk dat ik er 10 keer zolang over doe als iemand die zo'n kast al eens eerder gebouwt heeft. Dus waag ik me niet aan deze klus.
Alleen al met de gedachte dat alles in rook opgaat geeft me de rillingen.

Ik heb wel het gevoel dat de bouw een beetje naar zijn eind loopt. :mrgreen:

Gereed voor transport.

12578

En Ill be back
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Te donker voor en beetje goede foto.

Sta op het punt te vertrekken naar Kees.
Nog gauw even een foto maken.

Op een of andere manier kreeg ik de schroeven niet aangedraaid.
Het euvel had ik gauw gevonden "ik moet de schroevn nog wat dieper verzinken" . Net niet genoeg vlees op de schroeven.
En om een of andere reden ben ik een schroef kwijt. Ik had er toch echt 5.
Hoe was dat ook al weer "in het land der blinden is eenoog .........".

De Trespa strip drukt de plaat tegen het profiel.

12579

Ik heb nog ongeveer 5 mm over naast de rups.

12580

Als ik vanmiddag terugkom dan de heleboel nog even loshalen en de hoeken mooi afronden.

"PIJPJE NIET VERGETEN BIJ KEES\ Er is er een jarig (he Kees) hiep hiep hoeraa. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door TATH op 15 sep 2016 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Smeerpijp !!!!

Ha ha voor het smeren van de y-as lagerblok hebben de bedenkers van de open source build een oplossing bedacht.
Een buisje dat je met een kant in de persgat (waar normaal een persbus in gaat met met vetnippel) en aan de andere kant van het buisje de vetnippel (schroefdraad M6).

Even in vogelvlucht mij laatste paar dagen:
- spullen weggebracht naar kees voor de bouw van mijn schakelkast "hiep hiep hoera :lol". Kees was dus jarig
samen met evelien. De taart was lekker.
- geprepareerde pijpje meegenomen. Kees zegt nog "nu kun je weer verder" :mrgreen:

Bij terugkomst geprobeerd het pijpje in de opening van het lagerblok te vrotten. Whaaa lukt me niet.
Iets buigen dan. Knik knik. Nee het lukt me nog steeds niet .
Ik denk even wat de beste oplossing is. Als die persbus nu 5 mm korter is dan zou ik "als er schroefdraad op het pijpje zit het pijpje er in kunnen draaien.
Volgende stap is:
- hoe korten we de persbus in zonder dat het schroefdraad kapot gaat;
- even een helder moment "we gebruiken de kolomboor als draaibank"en korten het busje in.

Persbus met het ronde gedeelte in de kolomboor gespannen en de draaiplateau op vijl\frees hoogte gezet.
In gedachten zie ik de vijl al in de muur steken.
Aangezien de machine maar op een snelheid ingsteld staat hoop ik dat het goed gaat.
Machine draait en langzaam zet ik de punt van de sleutelvijl tegen de persbus.
Heel langzaam komt er een model in ( nee niet dat model dat jullie in gedachten hebben).

Ik heb de bus nu ruim 5 mm ingekort.
12599

Wat rest is alleen nog het inkorten van de ronde persbus.
12602

Na wat navijlen van de ronding "stom stom" het ik er ongeveer 5 mm afgezaagd.
Verder nog een mm of drie van de andere kant af gevijld.

12601

Aangezien het koperen pijpje naar de schroothoop is vertrokken probeer ik mijn geluk maar met het op dit iets dunnere aluminium buisje maar even. Deze buis is gelijkmatiger rond dat het koperen buisje.

Het snijden van de M6 schroefdraad gaat vrij gemakkelijk en het buisje past goed "en stevig" in het overgebleven gedeelte van de bus.

12600

Het lukt me zowaar om het pijpje met restand van de persbus in het gat te krijgen.
Alleen heb ik een probleem "te veel eraf gevijld"persbus blijft niet zitten.

Innerlijk lach en vloek ik. "ja dat was niet zo slim alexander". :mrgreen:
Het resultaat is:
- Uitwendige draad tappen lukt en het past ook in de bus.
- Alleen nog wat verbeteren aan de persbus.
- G.ggggggg.. persbus waar haal ik een nieuwe vandaan.

Na lang zoeken eindelijk een bedrijf gevonden. Gelijk maar een vetspuit meebesteld dit omdat de verzendkosten hoger dan 10 euro is en ik het zonde vindt om voor 3 euro aan persbusjes 10 euro verzendkosten te betalen.

Het belangrijkste is dat er een niewe voorraad persbusjes met in en uitdraaibare vetnippel komen zodat ik weer verder kan met proberen.

OOO ja waar heb ik die persbusjes besteld.

https://www.leijenaar.nl/nl/hydraulisch ... slag-staal

Verder een zaagmal gemaakt voor de plaat onder de y-as kabelrups.

Ill be back.
Henry Tates (TATH)
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

I am back !!

Plaat voor de kabelrups van de y-as afgemaakt.
O ja alleen nog de bevestigingsgaten boren voor het vastzetten van het begin van de kabelrups.

Aan de voorkant van de plaat heb ik een 5 tal gaten geboord zodat ik makkelijk met een inbussleutel de schroeven vast kan draaien.

12608

Zoals ik al zij tegen kees "ik ben een schroef kwijt". Nu maar even een geleend van de zijkant.

12609

Zo de rups even gelijk gelegd met de gaten in de bodemplaat. "kunnen jullie niet goed zien he".
ik maak nog wel een foto.

12610

in ieder geval heb ik de 16 vakjes uit de bodemplaat geboord\ gezaagd.
Ja verstand op nul en gaan met de banaan.
Eerste even wat sleuven geslepen maar dat koste me teveel schijfjes dus ben ik maar overgestapt op gaatjes boren en dan de plaatjes eruit slijpen. Dit gaat een stuk sneller.

Verder nog wat gevijld "omdat ik het leuk vind". :mrgreen:

Ha ha helemaal vergeten een foto met het pijpje voor de smeerleiding.
Let even niet op de lengte "het gaat hier om het pricipe".
Wat ik nog niet uitgeprobeerd heb is het inwendig tappen van de schroefdraad voor het aan de onderkant indraaien van de vetnippel. Mijn inschatting is dat de 6mm draad van de vetnippel misschien wel niet gaat passsen en dat ik de draad van de vetnippel wat afdraai om hem er vervolgens in te tikken\ of afdraaien en modificeren naar m5 draad.

12612

Morgen gaan we weer verder.

Het vetspuitje en de 2 zakjes met vetnippels heb ik ook binnen. Lekker snel.

Ill be back
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door janplastiek »

TATH schreef:I am back !!
Ha ha helemaal vergeten een foto met het pijpje voor de smeerleiding.
Let even niet op de lengte "het gaat hier om het pricipe".
Wat ik nog niet uitgeprobeerd heb is het inwendig tappen van de schroefdraad voor het aan de onderkant indraaien van de vetnippel. Mijn inschatting is dat de 6mm draad van de vetnippel misschien wel niet gaat passsen en dat ik de draad van de vetnippel wat afdraai om hem er vervolgens in te tikken\ of afdraaien en modificeren naar m5 draad.

12612

Morgen gaan we weer verder.

Het vetspuitje en de 2 zakjes met vetnippels heb ik ook binnen. Lekker snel.

Ill be back
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... ng#p138245


je kan beter even dit topic eens lezen ivm smeren van geleidingen etc, werken met vetsmeerslang en insteeknippels, peace of cake
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie