Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

ewoud schreef:ik ben toch tegen een programma waarbij internet (cloud) nodig moet zijn.
Nou, fijn dat je je dat nog even onderstreept.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ha ha cloud of geen cloud.

Misschien is het beter dat we wat meer gaan maken. In ieder geval heb ik daar behoefte aan.
Voordat ik het vergeet "de aller beste wensen allemaal".

Zo vandaag even bezig geweest met het natekenen van een item die ik zelf wil gaan frezen.

Het zijn cablecombs "geleider\houder" voor psu kabels. Normaal koop ik dit spul.
Per psu gaan er van deze 24 pins versie wel een stuk of 5 a 6 in a 2,70 per stuk.
Dus de schuifmaat erbij en een gesleefde kabel. Na dertig keer meten en verschuiven en nog een nameten is de 2d tekening klaar voor verdere bewerking.
Even een toolpath aangemaakt en mijn freesje geselecteerd. Wat zullen we hiervoor een nemen.
Er is voor mij niet zoveel keus dus ik ga voor een 3.175mm x 2 x 17mm carbid 2 snijder. Eigenlijk wil ik deze cablecombs in aluminium maken maar als ik het verkeerd ingesteld heb dan zit ik zo zonder freesjes dus eerst maar even uitproberen op 5mm zwart acryl.

Schi..... heb ik nog geen houders gemaakt. Ja nu moet ik mijzelf op m'n donder geven. :mrgreen:
Dan nog maar een keer met de bouten en moeren vastzetten.

De werkstuk coordinaten even op de juiste plek gezet en een schietgebedje gedaan.
Binnen enkele seconden loopt de spindel op 10.000 rpm en schiet de spindel als een raket over mijn acrylplaat heen. Als dat maar goed gaat denk ik nog. Ik heb alles zo ingesteld dat de machine de toolpath in 5 keer afwerkt.
Ja lekker rondjes make. Het is even niet anders . Jee wat gaat de frees snel door mijn materiaal heen. En dat te bedenken dat ik het kunstje in alluminium wil gaan doen.

Bij het instellen van de materiaal dikte had ik 2,5mm aangegeven (alluminium plaat). Aangezien ik eerst op acryl wil oefenen kom ik dus niet uit met de dikte. Via edit even wat aangepast en nog maar een keer proberen.

Ja dit gaat al beter. Maar ik ben nog steeds niet door de 5mm plaat heen. Grrrrr. Gqauw even naar beneden met de file en alles even goed ingeklopt. Simulatie gedraaid en weer naar boven. Aangezien de machine weinig lawaai maakt durf ik het aan om toch nog een keer om om 10:00 uur nog iets te frezen.

13648

13649

13650

13651

De feedrate staat nog steeds te hoog. Dat wordt morgen nog even verder prutsen\ uitproberen.
Henry Tates (TATH)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door John Sellis »

Ziet er netjes uit! Blijf het volgen
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door valckie »

ewoud schreef:
ik ben toch tegen een programma waarbij internet (cloud) nodig moet zijn.
Ik denk dat je Draftsight gewoon offline en free kan gebruiken , dat is een 2D pakket idem als autocad (je kan zelfs gewoon ACad commando's gebruiken)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

De feedrate staat nog steeds te hoog.
Henry, wat ik altijd doe is: de draaiknop op de pendant op de stand Feed zetten. Voor ik dan op start druk draai ik de feedrate terug naar b.v. 50% zo kan ik kijken wat er gebeurd. Als dan alles goed gaat verhoog ik de feedrate. (dat kan gewoon tijdens het frezen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Ballegooijen schreef:
De feedrate staat nog steeds te hoog.
Henry, wat ik altijd doe is: de draaiknop op de pendant op de stand Feed zetten. Voor ik dan op start druk draai ik de feedrate terug naar b.v. 50% zo kan ik kijken wat er gebeurd. Als dan alles goed gaat verhoog ik de feedrate. (dat kan gewoon tijdens het frezen)
He Johan,

Bedankt voor de tip ( gaan we even uitproberen zo meteen". :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:
De feedrate staat nog steeds te hoog.
Henry, wat ik altijd doe is: de draaiknop op de pendant op de stand Feed zetten. Voor ik dan op start druk draai ik de feedrate terug naar b.v. 50% zo kan ik kijken wat er gebeurd. Als dan alles goed gaat verhoog ik de feedrate. (dat kan gewoon tijdens het frezen)
Of gewoon terug naar 0%
Je moet maar zo denken, in de auto geef je ook niet eerst vol gas en laat dan in ene de koppeling gewoon los.
Ik frees al 30 jaar, zet bij elke nieuw programma de % op 0 en regel m'n programma verder ook met die knop, zo'n beetje de belangrijkste die er op zit.
Nog handiger is 2 procenten knoppen, voor voeding en ijlgang gescheiden.
Dan kun je de F veel te hoog in je programma zetten (als je het nog niet precies weet), alles op b.v. 30% frezen en de ijlgang kan dan gewoon 100% zijn.

( ik heb nog nooit een frees gebroken door te langzaam te gaan )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Nog handiger is 2 procenten knoppen, voor voeding en ijlgang gescheiden
Deze zitten allebei op de pendant, de draaiknop 1 stapje terug is de spindel snelheid.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef:
Nog handiger is 2 procenten knoppen, voor voeding en ijlgang gescheiden
Deze zitten allebei op de pendant, de draaiknop 1 stapje terug is de spindel snelheid.
Nee, 2 knoppen, is niet 1 knop met 2 funkties.
Nee, spindel snelheid heeft niets met F(voeding) of ijlgang te maken.

(maar je zult je best wel kunnen redden zonder die gescheiden knoppen) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Nee, 2 knoppen, is niet 1 knop met 2 funkties.
Nu ben ik hem ff kwijt. De stand FEED is om de snelheid van de assen te beinvloeden en de stand SPINDEL is om de snelheid van de spindel aan te passen toch? of zit ik er naast? Op de pendant zitten beide mogelijkheden.
13667
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Breaker »

Helemaal juist.
Echter hugo stoutjesdijk heeft het over ijlgang. IJlgang is de verplaatsing tussen twee freesbebewerkingen. Bewerking op punt 1 is gedaan (met frees voeding), dan gaat de frees in de lucht en naar punt 2. Die beweging tussen punt 1 en 2 is ijlgang. Dat is de flink rap, want normaal wil je niet wachten op een frees die niets anders doet dan door lucht frezen.

Maar soms zit er nog een kikker, machineklem of stukje werkstuk tussen punt 1 en 2 en knalt de frees daar dan in volle vaart tegenaan. (Rara, hoe weet ik dat? :shock: )

Op EdingCNC is de feed volgens mij gelinkt voor beide, dus met het knopje FEED worden zowel de voeding als de ijlgang beïnvloed.
Laatst gewijzigd door Breaker op 02 jan 2017 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Echter hugo stoutjesdijk heeft het over ijlgang
Aha, dat is duidelijk. Ik wist het verschil tussen deze 2 niet. Het is idd zo dat beide snelheden reageren als de pendant op de stand FEED staat. Ook de ijlgang gaat dan langzamer of sneller. Dank voor jullie uitleg heren!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Ook de ijlgang gaat dan langzamer of sneller. Dank voor jullie uitleg heren!
Nou..... sneller zal hij zeker niet gaan, daarom heet het ook ijlgang....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Ballegooijen »

Nou..... sneller zal hij zeker niet gaan, daarom heet het ook ijlgang....
Toch wel denk ik (eigenwijs zijnde) Je kan naar hoger dan 100% draaien. Toch? :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie