Portaalfrees Project Open Source

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

janplastiek schreef:
TATH schreef:I am back !!
Ha ha helemaal vergeten een foto met het pijpje voor de smeerleiding.
Let even niet op de lengte "het gaat hier om het pricipe".
Wat ik nog niet uitgeprobeerd heb is het inwendig tappen van de schroefdraad voor het aan de onderkant indraaien van de vetnippel. Mijn inschatting is dat de 6mm draad van de vetnippel misschien wel niet gaat passsen en dat ik de draad van de vetnippel wat afdraai om hem er vervolgens in te tikken\ of afdraaien en modificeren naar m5 draad.

12612

Morgen gaan we weer verder.

Het vetspuitje en de 2 zakjes met vetnippels heb ik ook binnen. Lekker snel.

Ill be back
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... ng#p138245


je kan beter even dit topic eens lezen ivm smeren van geleidingen etc, werken met vetsmeerslang en insteeknippels, peace of cake

Hoi Jan leuk om te zien "eerst maar even wat beter bekijken". In iedergeval bedankt voor de tip. Super
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Dat M6 gaat lukken: je kunt dat materiaal best even wat breder maken door een wat dikkere pen er in te tikken en wat ronddraaien zodat de buitenkant ca 7mm wordt. Tenminste bij koperen pijpjes lukt dat prima.. Meerdere keren gedaan en Klaas is het ook prima afgegaan..
Dan moet jou het als casemodder toch zeker lukken...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Dat M6 gaat lukken: je kunt dat materiaal best even wat breder maken door een wat dikkere pen er in te tikken en wat ronddraaien zodat de buitenkant ca 7mm wordt. Tenminste bij koperen pijpjes lukt dat prima.. Meerdere keren gedaan en Klaas is het ook prima afgegaan..
Dan moet jou het als casemodder toch zeker lukken...

Kees
Ja daar heb je gelijk in. Even op gang komen :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door Sven »

janplastiek schreef:peace of cake
De vrede van cake? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door janplastiek »

Sven schreef:
janplastiek schreef:peace of cake
De vrede van cake? :)
mea culpa
goed opgelet Sven ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Smeerleiding disaster.

Nieuwe vetnippels zijn binnen.
Even een nieuwe blokje afgedraaid.
Om het blokje in het gaatje van de lagerblok te persen\tikken moet je het lagerblok iets kantelen.
Ik heb het uiteinde van het perstukje (waar de vetnippel in gedraaid wordt) te weinig afgeschuurd.
Iets draaien van het blokje met het aluminium pijpje erin resulteerde in het afbreken van het pijpje bij het schroefdraad. Pfffff.

Aangezien de Y-as al gemonteerd zit vindt ik het vervelend om de hele bovenbouw uit elkaar te moeten schroeven voor een vetnippel. Stilletjes hoop ik nu dat het handmatig insmeren van de y-as voldoende is.

Ik moet nog een aantal dingen doen voordat de schakelkast geplaatst kan worden:

- Aluminium hoeklijnen monteren op de bodemplaat onder en boven zodat ik de 2 steunen tussen kan bevestigen;
- Uitsparing maken aan het einde van de goot links naast de machine (om de bekabeling netjes onder de tafel te
geleiden);

Verder even foto's verder bekijken van klaas voor de bevestiging van de rups voor de z-as.
Aangezien ik van beide rupsmaten 3 meter heb liggen zal ik wel genoeg hebben voor dat kleine gedeelte van de z-as.

Wat verder in mijn hoofd afspeelt is de manier van alles afstellen.
Met name de rails. Niet alle rails zit al volledig vast. Aangezien je deze enkele mm's kunt bewegen als ze los zitten zit ik erover te denken om deze op de volgende manier vast te zetten (laat maar weten hoe jullie hierover denken). Mijn theorie is dat de geleiding zijn weg zoekt van de minste weerstand. Ik zal het proberen uit te leggen.

Voor de y-as;
- de bovenste rails zit al vast en de onderste nog niet;
Ik wil de spindel langzaam laten draaien naar rechts hierbij zullen de wagentjes de rails iets corrigeren. Aan het einde de inbusbout iets vast zetten en de spindel terug laten draaien. Dan de andere kant vastzetten.

Misschien hebben jullie het anders gedaan met de bouw van jullie machine maar ik vind de manier om dit het beste te doen nergens terug.

Tips en trucks zijn altijd welkom.

Verder wil ik aan het eind van deze maand de aluminium t-slot plaat bestellen. formaat 1000 x 600 x 20mm.
Aangezien ik nog 200mm moet opvullen naast de plaat zit ik er aan te denken om dit te doen met 2 stroken mdf.
Ook hierbij komt weer het precies uitlijnen van de plaat in beeld. Nog maar verder over nadenken denk ik.

Persoonlijk vindt ik het belangrijk om dit soort zaken en gedachten te delen. Het is tenslotte niet allemaal rozegeur en een peace of cake verhaal.

Maar ik verheug me nog steeds op de gedachte dat de machine het eerste werkstuk maakt. :mrgreen:

Het is nu zondagmorgen 10:19 en ik zit alweer op de kazerne voor een extra 24 uurs dienst.
Tijd genoeg om over bepaalde dingen na te denken hoe we het kunnen aanpakken.

En zoals gewoonlijk eindig ik met "Ill be back".
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef:. Stilletjes hoop ik nu dat het handmatig insmeren van de y-as voldoende is.
Helaas, de afstrijkers zullen het vet van de spindel afschrapen en dan komt het niet bij de kogeltjes in de moer.. (ook het vuil niet, zoals de bedoeling is..)
Gewoon een koperen pijpje voorzichtig tussen duim en wijsvinger rond boetseren en in model brengen, Desnoods neem je een veel langer pijpje, soldeert eerst een eind even dicht, vult het goed met zand, goed aandrukken, andere eind dicht solderen en dan buigen.. dan krijg je zeker geen knikken.. Dan op lengte zagen, zand er goed uitspoelen, afbramen, stuiken, schroefdraadje M6 tappen en het andere eind even vertinnen. Dat eind met een draaiende beweging in het moerblok drukken, goed schoon maken en met wat 2-componentenmetaallijm fixeren..
Zo hebben Klaas en ik het al gedaan dus dan moet het jou ook lukken, toch?

Voor de kabelrups van de Z-as had ik een paar blokjes gefreesd uit een stukje materiaal dat ik nog net had liggen, maar als je rupseinden hebt, en dan wel die, die bij het buigen aan de binnenkant hun bevestiging hebben, dan kun je die er zo tegenaan schroeven.. Gaatje boren, tapje er door, schroefje er in..

Zorg bij het vast zetten van de rails dat tenminste 1 zijde, dus ook die van de X-as, goed uitgelijnd is, Bijv tov het profiel. Die andere zal dan bij het heen en weer bewegen volgen. Eerst even de einden daarvan vastzetten en controleren of dan alles nog soepel loopt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:
TATH schreef:. Stilletjes hoop ik nu dat het handmatig insmeren van de y-as voldoende is.
Helaas, de afstrijkers zullen het vet van de spindel afschrapen en dan komt het niet bij de kogeltjes in de moer.. (ook het vuil niet, zoals de bedoeling is..)
Gewoon een koperen pijpje voorzichtig tussen duim en wijsvinger rond boetseren en in model brengen, Desnoods neem je een veel langer pijpje, soldeert eerst een eind even dicht, vult het goed met zand, goed aandrukken, andere eind dicht solderen en dan buigen.. dan krijg je zeker geen knikken.. Dan op lengte zagen, zand er goed uitspoelen, afbramen, stuiken, schroefdraadje M6 tappen en het andere eind even vertinnen. Dat eind met een draaiende beweging in het moerblok drukken, goed schoon maken en met wat 2-componentenmetaallijm fixeren..
Zo hebben Klaas en ik het al gedaan dus dan moet het jou ook lukken, toch?

Voor de kabelrups van de Z-as had ik een paar blokjes gefreesd uit een stukje materiaal dat ik nog net had liggen, maar als je rupseinden hebt, en dan wel die, die bij het buigen aan de binnenkant hun bevestiging hebben, dan kun je die er zo tegenaan schroeven.. Gaatje boren, tapje er door, schroefje er in..

Zorg bij het vast zetten van de rails dat tenminste 1 zijde, dus ook die van de X-as, goed uitgelijnd is, Bijv tov het profiel. Die andere zal dan bij het heen en weer bewegen volgen. Eerst even de einden daarvan vastzetten en controleren of dan alles nog soepel loopt..
Kees

Fijn te horen dat mijn gedachte over het uitlijnen toch een goede oplossing is.
Wat het pijpje betreft even wat bestellen en dan maar voor de derde keer proberen.

Ik vraag me een ding af ik krijg het idee dat op de foto bij de montage van het pijpje van klaas de spindle nog niet gemonteerd was. :roll:

We gaan het zien "even kijken 5 meter pijp, 10 kg zand" . :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Nou, dat pijpje zit er echt hoor.. Misschien niet op de foto van de montage..
Stukjes koperen pijp 6mm rond kun je misschien ook wel scoren bij de lokale gasfitter.. Die kunnen het misschien ook wel even voor je buigen met een kleine radius..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

audiomanics schreef:Nou, dat pijpje zit er echt hoor.. Misschien niet op de foto van de montage..
Stukjes koperen pijp 6mm rond kun je misschien ook wel scoren bij de lokale gasfitter.. Die kunnen het misschien ook wel even voor je buigen met een kleine radius..

Kees
Dat het er zit geloof ik direct.
Vandaag tijd zat dus toevallig vond ik ook een foto van klaas met het pijpje in het blok.


12623

Mooi gedaan. :mrgreen:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

Ja, en je ziet dat je het ook niet eens zoveel hoeft te buigen..
Klaas zou 't pijpje ook nog inkorten want nu stak het overal onder uit..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Succses verhalen.

Dit horen wij het liefst. Mensen schrijven liever niet op een log als ze iets verprutst hebben.
Ik noem het "learning by sharing".

Dus ik heb na een nieuwe tip\ truck van Kees besloten om het nog een keer te proberen.
Ik moet zeggen dat het verbinden van het wagentje met de lagerblok ook een mooie oplossing vindt.

Zondag een extra 24 uurs dienst gedraaid bij de brandweer. Tijd zat om in de namiddag het internet af te struinen naar gereedschap, koperpijp e.d.

"ja het kost weer een paar knaken maar dan kunnen we weer verder". Ik heb dus 6mm remleiding gekocht.
Ja 5 meter dat is voldoende om voor 100 machines een smeerpijpje te kunnen maken. Of er 99 van te verprutsen.
Verder viel mijn oog op de 6mm ontluchtingsnippels. Ik heb er 4 besteld 0,55 cent stuk. Waaraan ik zit te denken is het volgende .

Aan de wagentjes zit aan beide kanten een schroefgat M6 voor het monteren van een smeernippel. In mijn machine zitten de smeernippels aan de buitenzijde. Kun je een verbinding maken tussen "loze ingang van het wagentje "en het lagerblok. Ik zat er over te denken om 2 ontluchtingsnippels in te korten en deze te monteren in het wagentje en de persblokje van het lager. Waarom ik aan deze methode denk en niet in eerste aan het losse pijpje van klaas is dat ik denk dat een los pijpje erzo intikken niet erg stevig is op den duur. Maar goed dit is alleen maar mijn gedachten. Misschien zeggen jullie "dat ik van lotje getikt ben of zo iets".

Gaat\kan dit werken!!!!

Zonder opbouwende kritiek ga ik het in ieder geval proberen.

O ja verder heb ik als dank voor het delen van info de ontbrekende schroef toegestuurd gekregen van een mede forum lid.
Dit vind ik echt tof.

We kunnen de kabelgoot langs de machine nu met 4 schroeven vastzetten i.p.v. 3.

12651

Voor mijn machine veel te veel (had even geen snellere oplossing) .

12652

Ha ha "ja ik heb schik" Aangezien ik de benamingen niet uit mijn hooft weet te benoemen noem ik deze plaat maar gewoon de plaat voor de Z-as.

Kees zei "even wat wiebelen en dan vastzetten". Even proberen.
Plaat moet er weer af voor de derde poging van de smeerleiding.

12650

Natuurlijk roept het nog vragen op:
- kun je volstaan met een sliconen\ rubber slangetje over beide nippels geschoven;
- hoeveel druk komt erop te staan of is dit verwaarloosbaar.
Als de druk niet zoveel uitmaakt dan zou dit een snelle en makkelijke oplossing zijn.

Voor de duidelijkheid de 2 ontluchtingsnippels worden ingekort tot ± 5 gangen draad.

12654

12653

Zo nu even eten halen anders is de baas teleurgesteld als ze thuis komt. "ja vandaag ben ik de kok". :lol:
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door audiomanics »

TATH schreef:- kun je volstaan met een sliconen\ rubber slangetje over beide nippels geschoven;
- hoeveel druk komt erop te staan of is dit verwaarloosbaar.
Op zich valt de druk mee, maar je moet tegen de druk van dat kogeltje het vet er langs persen..
Ik vermoed dat de wedstrijd slangetje/kogeltje ruim gewonnen wordt door het kogeltje..
Maar als je een wagentje direkt koppelt met de moer kun je de kogeltjes er zeer waarschijnlijk wel uit slopen. Het is dan toch van de buitenwereld afgesloten..
Als je het fikst om het wagentje aan de moer te koppelen is dat een hele elegante oplossing..
't is in ieder geval ook een uitdaging, constructie-technisch gezien dan..
Maar ik ben voor..
Check eerst even of er ook vet uit die andere kant komt als je dat schroefje verwijderd..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Portaalfrees Project Open Source

Bericht door TATH »

Elegante vetnippel.

Ja dat klinkt goed.
Aangezien de kok zelf wil koken vandaag ben ik even zo vrij geweest om zo'n ontluchtingnippel te moddificeren.

Het blockje inkorten is minder werk.
Ik heb de ontluchtingsnippel ingekort tot 3,15mm achter het moertje.
Dit heb ik zo gedaan omdat dan de leiding in het persblokje vrij blijft.
Het draad op de ontluchtingsnippel heeft nu 4 gangen

Even met een kleine ringsleutel de ontluchtingsnippel in het blokje gedraaid "zit als een huis".

Qua lengte niet veel langer.

12656

Bovenste blokje is de origele met het kogeltje.
De onderste heeft geen kogeltje "dus geen probleem met doorvoeren van het vet".

12655

Vetspuit

Zoals ik al zij heb ik omdat ik meer dan 10 euro verzendkosten moest betalen gelijk maar een vetspuit gekocht.
Was niet zo duur. Maar om de nozzle van de vetspuit op de niple te klikken moet ik toch aardig wat kracht zetten.
Dit gaan we dus niet doen. Even kijken of er een flexibele slangetje voor is met een flexibele kop die makkelijk erop te klikken is.

12657

12658
Henry Tates (TATH)
Plaats reactie