Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 10 jan 2018 18:54

Zo, gaatjes:


Link


Alles samen ongeveer 2 uur werk, 3 boortjes gebroken waarvan 2 om überhaupt te kunnen beginnen.
Laatst gewijzigd door Sven op 16 sep 2018 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk » 10 jan 2018 19:33

Waarom zijn die gaatjes zo ontzettend klein ? Was gewoon klein niet klein genoeg ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7799
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door DaBit » 10 jan 2018 21:12

Ik heb ze destijds in mijn kleine vacuüm tafeltje ook zo klein gemaakt. Als het dan ergens lekt dan valt niet meteen je hele vacuüm weg

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 10 jan 2018 21:25

Ik heb geprobeerd eenzelfde doorsnede voor de gaten in de tafel aan te houden als de helft van de doorsnede van de aansluiting op de pomp, en dan met nog wat extra marge vanwege de mogelijkheid meer gaatjes te gaan boren.

Geen flauw idee of het uiteindelijk goed uitpakt maar de eerste poging voelde in ieder geval goed aan.

De 0,3 mm is dezelfde maat als vakuumtisch gebruikt.

Ik had bij het voorbereiden ook het draadje van Dabits gaatjes geconsulteerd ;)
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2094
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door serum » 10 jan 2018 21:35

Zal sterk afhankelijk zijn van het materiaal dat je freest, bij niet ademend materiaal ben ik er van overtuigt dat het perfect werkt. MDF ga je er denk ik niet op vast leggen, maar daar doel je ook niet op?

wat voor pomp ga je gebruiken? eentje die een serieus vacuum trekt ipv 1 met een grote verplaatsing m3/h?

Ik heb ook nog een vacuumtafel op mijn lijstje staan voor de zeer toekomstige frees en heb nog een Edwards RV8 die slechts 10m3/h doet, maar wel een flink diep vacuum kan trekken.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7799
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door DaBit » 10 jan 2018 22:11

Sven schreef:
10 jan 2018 21:25
Ik heb geprobeerd eenzelfde doorsnede voor de gaten in de tafel aan te houden als de helft van de doorsnede van de aansluiting op de pomp
Die gedachtengang klopt zowiezo niet; een 2x zo groot gaatje laat helaas niet 4x zoveel gas/vloeistof door bij dezelfde drukval over het gat, wat je op basis van oppervlak wel zou verwachten. De vloeistof staat namelijk stil aan de rand van het gat en stroomt het hardste in het midden.

Google 'orifice equation'.

Ik denk dat je krap zit met je hoeveelheid gaatjes vs pompcapaciteit (ik gebruikte een pompje van een paar honderd W ofzo), maar gaatjes groter maken is makkelijker dan kleiner maken.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 10 jan 2018 22:55

Herstel. Dat was wat ik me herinnerde van mijn rekenwerk.

Ik heb nu gerekend met in totaal ongeveer 645 gaten die samen 45 mm2 zijn (raster 40x60mm)

De huidige aansluiting van mijn zijkanaalpomp is 26 mm binnendiameter, is 531 mm2.
De hoofdaansluiting op de pomp zelf is 64 mm of zoiets, ongeveer 3217 mm2.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7799
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door DaBit » 10 jan 2018 23:43

Met een zijkanaalblower had ik toch wat grotere gaten gepakt. Die dingen zijn toch meer van het volume verpompen dan van het diepe vacuum.

Eigenlijk moet je weten:
- Debiet van je pomp bij de gewenste druk in het manifold.
- Aantal gaatjes dat je open wil kunnen hebben vanwege doorfrezen.

En dan:

- Orifice vergelijking gebruiken om de gatdiameter uit te rekenen wat je (vermenigvuldigd met het aantal gaatjes) het eerder bepaalde debiet geeft.
- Aan de duim zuigen en foezelen totdat het in je straatje past en je met een licht poreus materiaal niet in de problemen komt :lol:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 25 mei 2018 18:42

Vandaag een aanpassing gemaakt aan de afzuiging:


Gallerij Link

De doorsnede is nu veel kleiner, ik ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken. De hoofdbuis is 100 mm, de zijbuizen waren 60, dus ik denk dat er maar een kwart van het oppervlak over is.

Nu moest alle troep toch al door zo'n opening (nou ja, een fractie groter) maar goed, we gaan het zien.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1655
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Breaker » 28 mei 2018 22:35

Heb je dat er zo netjes aan twee kanten langs gesmolten?

Dit systeem kan wel goed zijn, door de vernauwing neemt de luchtsnelheid toe, kan best een gunstig effect hebben op de afzuiging. Als je teveel knijpt niet meer, levert het alleen verlies op, kan je die stofzuiger regelen? Dan kan je proberen waar het optimum zit.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 29 mei 2018 08:35

Met een gasbrander en hete vingers.

We gaan het nog zien of het werkt. De eerste proef met wat zaagsel op de hand toonde niet echt enthousiast afzuigen maar dat is niet hetzelfde als afzuigen binnen de borstels op een plaat multiplex...
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3917
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bouw Aluminium 1250x1250 portaalfrees

Bericht door Sven » 16 sep 2018 09:21

Monnikenwerk is klaar geloof ik. Ik heb de links voor de foto's in dit draadje omgeschreven naar het format dat na de forumupdate nodig was.
Als het goed is zijn alle foto's nu weer te zien.

enneh, de afzuiging functioneert verrassend goed!
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Plaats reactie