Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

H@ns schreef::shock: met een veer.
Bij snel accelareren komt het tandwiel uit de tandheugel.
Dan worden gaten op hoge snelheid niet mooi.
Beter is de boel goed af te stellen en het tandwiel in de tandheugel vast te monteren.

Deze manier kom ik nu al 16 jaar tegen en werkt goed.
Wel is de positie van je tandwiel tov je geleiding belangrijk.
In jou afbeelding zie ik liever het tandwiel tussen de geleidingen.
Denk als je een strakke veer hebt dat het wel mee valt
Bij deze goed te zien
http://www.pirate4x4.com/forum/tools-su ... 000-a.html

Je moet niet vergeten dat er 0 kracht op komt te staan. de plasma toorts "zweeft"over het matriaal. De snelheid van de rondjes heb ik op 70% staan en zijn mooi rond nu.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

Laatst gewijzigd door John Sellis op 24 aug 2016 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door audiomanics »

Ik begrijp dat je dan de ES-M23480 motor hebt.... Uit de grafiek zie je dat je dan zelfs bij 60V nog maar 50% van je torque overhebt bij 480RPM (8RPS) en bij 720RPM zal de boel waarschijnlijk al gaan "stallen".. Even vertaald naar die tandheugel bij 1:1 reductie (dus geen) en een omtrek van 78mm, is je veilige grens iets van 35m/min (~600mm/sec).
Met een planetaire reductor van 1:3 kan de motor zeer waarschijnlijk wel wat harder draaien en zo verwacht ik dat je dan nog wel 15-20m/min kan halen op de X-as en kun je ook wat harder accelereren.. :roll:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef:Ik begrijp dat je dan de ES-M23480 motor hebt.... Uit de grafiek zie je dat je dan zelfs bij 60V nog maar 50% van je torque overhebt bij 480RPM (8RPS) en bij 720RPM zal de boel waarschijnlijk al gaan "stallen".. Even vertaald naar die tandheugel bij 1:1 reductie (dus geen) en een omtrek van 78mm, is je veilige grens iets van 35m/min (~600mm/sec).
Met een planetaire reductor van 1:3 kan de motor zeer waarschijnlijk wel wat harder draaien en zo verwacht ik dat je dan nog wel 15-20m/min kan halen op de X-as en kun je ook wat harder accelereren.. :roll:

Kees
Draaid geloof ik op 68volt.

Maar 2 motors van 8nm zouden de arm toch wel een beetje van de plek krijgen?
15a 20 m per min is prima voor in de ijlgang.

zie ook mijn laatste pdf ff. Heb er een trap bij getekend zodat de afstap niet meer zo hoog is, is nu ruim 50cm.
Dat is niet zo makkelijk als je een plaat van 50 kilo in de handen hebt!
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door H@ns »

John Sellis schreef: Je moet niet vergeten dat er 0 kracht op komt te staan. de plasma toorts "zweeft"over het matriaal.
Dat klopt naar mijn idee deels, de brug (massa) moet wel op gang gebracht worden.
De tandvlakken staan onder een hoek dus bij acceleratie wil het tandwiel uit de tandheugel.

En vergeet niet het slijtage van het tandwiel ,wat middels veerspanning is aangebracht.
Dat zal beduidend meer zijn, met als gevolg trillingen.

e.a afhankelijk van de qualiteit van je tandwiel/tandheugel.

Ik heb in 20jaar ea gezien........ ook tandwielen die na een week meetbaar kleiner waren geworden.
(Pisbakken kwaliteit met een veer aangespannen)

Zal je vanavond een foto laten zien van een machine die ik aan het installeren ben.
Misschien brengt het je op andere ideeën.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Tiny »

tandwielen met een veer op spanning is inderdaad vragen om problemen. Een alternatief is een kunststof tandwiel indien het over te brengen koppel niet hoger ligt dan toelaatbaar voor een kunststof uitvoering. Kunststof dempt een beetje en vangt de onnauwkeurigheid in de tandlat beter op.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door audiomanics »

Aan de andere kant hoeft het ook niet zero-backlash te zijn.. Zelfs een speling van een hele mm kom je niet in het resultaat tegen.. Dus als de tandwieltjes over het hele bereik soepel, met een minimale speling, in de heugel lopen is dat prima.
Je kunt eventueel wel een veer gebruiken maar dan ook een stelbout voor de maximale speling.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door skillalot »

Rechte vertanding kun je met een veer wel in de heugel zetten, schuine vertanding kan ook als je schotelveren pakt, maar denk er om dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan. Beter gewoon goed uitlijnen en op de juiste afstand in een vaste opstelling monteren.
Ik zou een 1:4 of 1:5 vertraging nemen. Als je een beetje lichte brug hebt kun je met 2*2nm meer dan genoeg snelheid en acceleratie halen.

En een mm backlash zie je ook bij plasma heel goed, dat moet gewoon spelingsvrij zijn, anders snijd je eitjes ipv ronde gaten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door audiomanics »

Ach het plaatwerk moet allemaal geslepen worden om het te kunnen lassen.. een afwijking van 2mm valt voor die mensen nog ruim binnen de tolerantie.. het zijn wel stukken van 1 bij 4 meter waar we het over hebben... Ik denk dat als alles binnen 1mm gesneden kan worden, dat ze heel content zijn..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Rechte vertanding kun je met een veer wel in de heugel zetten, schuine vertanding kan ook als je schotelveren pakt, maar denk er om dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan. Beter gewoon goed uitlijnen en op de juiste afstand in een vaste opstelling monteren.
Ik zou een 1:4 of 1:5 vertraging nemen. Als je een beetje lichte brug hebt kun je met 2*2nm meer dan genoeg snelheid en acceleratie halen.

En een mm backlash zie je ook bij plasma heel goed, dat moet gewoon spelingsvrij zijn, anders snijd je eitjes ipv ronde gaten.
Jullie hebben mij overtuigt. Ga geen veer gebruiken. vooral hans heeft mij verteld hoe hij het zou doen. En dat is dus gewoon netjes uitlijnen. Vanaf eind van de maand wil ik gaan beginnen met het bestellen van de onderdelen. Maakt het nog uit dan ik links en rechts een tandheugel schuin links aan komen?

Heb prijsopgaven gedaan voor module 1 schuinvertand 10x10x1000 en dat 17x (2x7mtr voor de langs as (yas) en 3mtr voor de gantry)
kwam op net over de 1000euro excl btw.
bij tandwielen.com

Iemand nog een adresje voor dit soort spullen

Geleiding dacht ik aan: http://www.lineairgeleidingshop.com/ 15mm
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef:Ach het plaatwerk moet allemaal geslepen worden om het te kunnen lassen.. een afwijking van 2mm valt voor die mensen nog ruim binnen de tolerantie.. het zijn wel stukken van 1 bij 4 meter waar we het over hebben... Ik denk dat als alles binnen 1mm gesneden kan worden, dat ze heel content zijn..
Kees
Heb je helemaal gelijk in kees, jij hebt het ook een tijdje van mij overgenomen dus jij weet wat belangrijk is en wat niet. Aluminium wil zo i zo altijd uitzetten als je het aan het snijden bent. en krimpt later weer. dus binnen de mm blijven met zulke strookjes is een wonder.

maar ik wil de machine zo strak en netjes mogelijk maken nu. zodat het daar niet aan kan liggen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Dat mechanische spul moet allemaal zuigend in elkaar passen. Niet eens alleen vanwege nauwkeurigheid, maar vanwege een lang en probleemloos leven. Als het zuigend past slijt het minder.

Ik zou met jouw werkplaats en kunde nog steeds zwaar de voorkeur hebben voor stalen profielen en plaat boven fishertechnik voor grote kleuters, euh, aluminium extrusieprofiel. Goedkoper, potentieel stijver, vrijheid van ontwerp, en het meerwerk valt voor iemand die een paar ton van dat spul verwerkt heeft ook wel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:Dat mechanische spul moet allemaal zuigend in elkaar passen. Niet eens alleen vanwege nauwkeurigheid, maar vanwege een lang en probleemloos leven. Als het zuigend past slijt het minder.

Ik zou met jouw werkplaats en kunde nog steeds zwaar de voorkeur hebben voor stalen profielen en plaat boven fishertechnik voor grote kleuters, euh, aluminium extrusieprofiel. Goedkoper, potentieel stijver, vrijheid van ontwerp, en het meerwerk valt voor iemand die een paar ton van dat spul verwerkt heeft ook wel mee.
Ik snap wat je bedoelt, kan wel voor staal gaan maar hoe zwaar word het dan weer? ook lijkt mij een extrusie profiel stijf helemaal als ik nog wat aluminium toe voeg. Sleuven zitten er al in voor geleiding en tandheugel.

Maar goed hoe zou jij het maken DaBit? ik sta altijd open voor wat nieuws of nieuw ontwerp

Al wel een mooi setje servo's gezien. 2 voor de y as en 1 voor de x as?

http://www.ebay.nl/itm/1KW-Delta-Servo- ... SwepJXaz8N
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Staal is grofweg 3x zo zwaar als aluminium, maar ook grofweg 3x zo stijf.
Als je een beetje oplet welke wanddikte je waar gebruikt dan denk ik niet dat het in staal heel veel zwaarder word dan met extrusieprofiel. In mijn zelfbouw-draaibank-idee draadje staan een paar verschillende constructies voor het bed, en als ik dan kijk hoe ranzig buig- en torsiestijf een relatief dunwandige vierkante koker met daarin een ronde pijp is....

Getallen. Stel we pakken een vierkante koker van 100x100x3mm, 3 meter overspanning. Dan weegt dat ding een tikje meer dan 25kg, en als we er dan nog 10kg aan toorts en slangen en Z-as aan hangen in het midden dan zakt het ding circa 0,25mm door. Wat kost zo'n balkje? Tientje of 2-3?
Een aluminium snelbouwprofiel van 100x100 weegt ongeveer evenveel, en buigt met de gegevens van Maytec (Ix/Iy=384.6 cm4) ongeveer 0,75mm door. Factor 3 slechter. En of die sleuven in zo'n profiel nou daadwerkelijk zoveel handiger zijn voor bevestiging geleiding dan een bergje gaten boren en tappen? Da's met een boormal ook zo gebeurd.

Ik zeg niet dat je 100x100 moet pakken en dit is wel heel kort door de bocht (dat staal zal meer resoneren dan het alu bijvoorbeeld), maartoch, als achterkant-bierviltje-voorbeeld is het voor nu goed genoeg..

Verder: ik heb de ballen verstand van plasmasnijapparaten en ik zou ook moeten rekenen en simuleren, maar hier weer een paar mijmeringen en losse brokjes:

Bij jou mag de brug niet teveel doorbuigen onder zijn eigen gewicht, maar dat hoeft ook weer niet overdreven te worden want de plaat die je erop legt is al gauw vele malen minder vlak dan wat een beetje brug doorzakt.
De toorts weegt 'niets', de snijkrachten zijn 'afwezig', dus de krachten op de brug komen van acceleratie af. Anders gezegd: de krachten werken parallel aan je werkstuk, niet loodrecht erop zoals bij een freesmachine.
Ik zou dus bijvoorbeeld, anders dan bij een freesmachine, een rechthoekige sectie met de lange kant horizontaal plaatsen.

Kwa aandrijving: wederom rekenen (heeft er iemand goede informatie over de stijfheid van diverse riemen?), maar die toorts over de brug bewegen met een tandriem is volgens mij wel te doen. Ik maak me dan eerder zorgen over bijkomende zaken zoals vervuiling, stof en spetters, en een leuke tandriem is ook niet goedkoop. Maar zoals eerder gezegd heb ik de ballen verstand van plasmasnijders.
De brug bewegen zou ik niet met een tandriem doen; die krachten zijn stukken hoger. Tandheugel lijkt me wel prettig op die plek. Ik zou persoonlijk ook gewoon 2 motoren doen, aan elke kant eentje. Daar word de mechanica lekker simpel van en het scheelt roterende massa.

Servo vs. closedloop-stepper: als je met het vermogen wat die closedloop-steppers leveren kunt bereiken wat je wil, dan zouden die mijn voorkeur hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie