Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

HTD is ook niet spelingsvrij om de poelie; die tandflankspeling is zelfs best aanzienlijk. Eigenlijk heb ik met AT5 tot nu toe nog de beste ervaringen (en met T de slechtste).

Fabrikanten geven zelf aan dat je voor accuraat positioneren riemschijven met verkleinde spelingen moet gebruiken met als keerzijde een minder lange levensduur, lagere maximale snelheden en meer herrie. De hamvraag is waar je die dan weer zou kunnen kopen.

Doe je dat niet: voor nauwkeurig werken lijkt het me essentieel dat je de voorspanning op de aandrijfriem hoog neemt, hoger dan de maximale kracht die je uit denkt te oefenen. Zeg dat je die riem 0,2% laat rekken, zo'n beetje de bovengrens van wat Optibelt aanraad voor PU+staal. Op een 20T xxx5 poelie met riem over 180 graden is dat 0,10mm voor het stuk riem over de poelie. Je kunt dus best wat speling tolereren voor je dode punten bij omkeren krijgt. Alleen je stijfheid heeft er wel onder te lijden; in het ergste geval is het 1 tand plus wat wrijving die het werk doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Okee, maar die speling, kun je die niet beïnvloeden met de diameter van het tandwiel?
Hoe kleiner de radius, hoe meer de tanden van de riem quasi naar elkaar toe gaan komen en dus strakker om de tanden van het tandwiel gaan sluiten of zie ik dat verkeerd? Desnoods frees ik ook die tandwielen zelf met iets betere toleranties. Dat zal natuurlijk met extra wrijving en lawaai gepaard gaan maar wat voor afstand legt een gemiddelde hobby CNC freesmachine nou af, zal geen schokkend getal zijn.
Waar vind ik een nauwkeurige maatschets van een T5 tandriem en tandwiel? Ik kan ze wel vinden maar vrijwel geen met daarin echt alle maten. Daarom ben ik naar HTD gegaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

Mij lijkt dat de tandvormen in de poelie ook diezelfde kromme volgen?

Misschien iemand met Gearotic vragen om een riemschijf te genereren voor je. T-profielen zitten erin, HTD ook. AT helaas weer niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door benkr »

Gearotic is het probleem niet, een 4e as wel, die heb ik nog niet. Ik heb wel een ontwerp liggen maar nog niet de tijd om het te maken.
Maar is wel een idee om eens wat diameters uit te werken in dan in simulatie te kijken wat de toleranties zijn.
Dit is niet mijn grootste hobby (software) maar moet wel te doen zijn.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door skillalot »

Wat houd je tegen om niet gewoon weer een tandheugel te gebruiken?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 24 jan 2018 08:34 Wat houd je tegen om niet gewoon weer een tandheugel te gebruiken?

Oei weer een tijdje geleden dat ik gereageerd heb door ziekte en drukte.

Tanheugels maken me te veel lawaai. Die riem is relatief stil. Ook is het een mooi, snel en vernieuwend systeem, ik kan echt veel tijd winst halen uit de acceleratie. ook markeren kan op standje 50mtr per min. leverd mij zeker een uur per dag op!

Wil gaan kijken of er hier iemand op het forum de latten kan maken met de negatief van de riem. beetje speling (0.1mm) is voor het plasmasnijden niet zo erg. dus HTD is voor mij prima. gebruik ik nu ook voor de x as.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door kawarider »

Span je de riem voor? Dat zou een afwijking geven in te frezen lat. Of anders, de voorspanning moet meegenomen worden als je lat gaat frezen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door Zee&Zee »

Het lijkt me dat de hele truuk van het systeem is dat je met beide riemen in elkaar je je voorspanning probleem oplost. Als je de onderkant freest in alumininium maak je het onnodig ingewikkeld voor jezelf.

Maar ben eigenlijk wel verbaast dat een van je argumenten is dat tandheugel teveel lawaai maakt. Hoor je die boven je plasmabron uit ?? Dan heb je een ander probleem lijkt me ? Op mijn tafel hoor ik de tandheugel niet boven het gejank van mijn stappenmotoren uit als ik jog, en al helemaal niet als ik aan het frezen ben met de afzuiging aan :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 24 jan 2018 13:53 Span je de riem voor? Dat zou een afwijking geven in te frezen lat. Of anders, de voorspanning moet meegenomen worden als je lat gaat frezen.
Er staat maar een klein stukje van die riem onder spanning, namelijk het deel dat over de aandrijfmotor loopt en de eerste paar tandjes over de 'vaste' riem. Het bewegende deel van de riem kun je volgens mij ook best gewoon eindeloos kiezen en rond laten lopen als je daar behoefte aan zou hebben
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door John Sellis »

Zee&Zee schreef: 24 jan 2018 19:00 Het lijkt me dat de hele truuk van het systeem is dat je met beide riemen in elkaar je je voorspanning probleem oplost. Als je de onderkant freest in alumininium maak je het onnodig ingewikkeld voor jezelf.

Maar ben eigenlijk wel verbaast dat een van je argumenten is dat tandheugel teveel lawaai maakt. Hoor je die boven je plasmabron uit ?? Dan heb je een ander probleem lijkt me ? Op mijn tafel hoor ik de tandheugel niet boven het gejank van mijn stappenmotoren uit als ik jog, en al helemaal niet als ik aan het frezen ben met de afzuiging aan :mrgreen:
Ik markeer ook met stift. En bij 50mtr per min maakt tandheugel wel meer lawaai verwacht ik. Servo's die er op komen hoor je bijna niet.

Ga van dat gefreesde nog ff bekijken dan. Hoor graag andere ervaringen.
kawarider schreef: 24 jan 2018 13:53 Span je de riem voor? Dat zou een afwijking geven in te frezen lat. Of anders, de voorspanning moet meegenomen worden als je lat gaat frezen.
Zie antwoord Dabit
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nieuwe gantry voor plasmasnijder maken

Bericht door nico »

En bij 50mtr per min maakt tandheugel wel meer lawaai verwacht.
Als een tandheugel met tandwiel veel lawaai maakt, is dat door ondersnijding door te weinig tanden van het tandwiel, om ondersnijding te voorkomen kies voor meer dat 20 tanden.
m.v.g. Nico
Plaats reactie