Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
TATH
Berichten: 474
Lid geworden op: 12 okt 2013 20:08
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door TATH »

He Johan als ik je zo hoor draaien dan heb je op de pendant niet de knop Step++ gebruikt.
Of heb je dit bewust zo gedaan. Bijna klokje rond zag ik.
Ik gebruik op de pendant de step++ veel (in stelling 1, 10, 100 en 1000).
Henry Tates (TATH)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dat klopt Henry, hij stond op 100. Wel bewust gedaan. Ik wilde de meter niet al te snel over de plaat schuiven. Ja, er zit nog best veel in maar de brug is verstelbaar dus dat komt wel goed denk ik.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 11 feb 2017 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

14097
Het is de bedoeling dat de kikker met de punt op het werk rust, dus niet schuin de rand klemt.
Dan zit de bole ook niet lekker vast, kan wegschuiven enz.
Volgens mij staat de ondersteuning ook niet helemaal lekker vlak op het bed, dan kan de boel ook nooit stabiel geklemd zijn, en krijg je op den duur allemaal moetjes in je bed, en ligt er niets meer vlak.

Dus de kikker vlak op het werk drukken, en de ondersteuning dan het eerstvolgende hogere trappetje nemen.
Voordat je de boel echt vast zet, even een beetje schuiven/wiebelen zodat de ondersteuning mooi vlak op je tafel rust.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor de tip Hugo.
Dat is het probleem met foto's: Alles zien ze :lol: Normaliter zet ik de kikker idd zoals jij zegt maar deze keer niet goed opgelet.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 12 feb 2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, dan is het hopelijk leerzaam voor iemand die het nog niet wist. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Zo, na een paar dagen knutselen en afstellen is de machine weer (voorlopig) klaar. Het afstellen is best wel veel werk en moet ook heel veel geduld hebben heb ik gemerkt. Maar goed, voorlopig loopt hij weer lekker en kan ik weer wat werkstukjes gaan maken.

14122

Tot dat...... de Z-as door de eindschakelaar heen liep! K*T !!
Als dit er uit valt is het volgens mij niet goed! :mrgreen: :oops:

14121

Ik wil dan nog wel de Z-as een keer vernieuwen maar het ziet er naar uit dat dit sneller moet als gepland. Op zich niet zo heel vreselijk want als ik de verschillen hoor in het loopwerk van de X en van de ZenY dan is daar best een heel groot verschil in. Dat Hiwin spul loopt toch wel heel mooi t.o.v. de ronde geleidingen.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 03 dec 2019 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:Tot dat...... de Z-as door de eindschakelaar heen liep! K*T !!
Meteen een paar vragen:
Heb je Homesensoren??
Heb je eerst gehomed?? (of zo geconfigureerd dat het noodzakelijk is om te homen na aanschakelen)
Heb je de maten van je machine goed geconfigureerd in de software?

Als je alles met Ja hebt beantwoord is dit niet mogelijk...

en anders is het wel een heel gemene truuk om moeders er van te overtuigen dat je nu toch echt goede geleidingen en spindels moet kopen... ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees,

Ik moet bekennen dat ik alle vragen met Ja kan beantwoorden. Het gebeurde tijdens het homen. Achteraf bleek dat de eindschakelaar te dicht op het aanraakvlak stond waardoor deze kapot gedrukt werd. Eer ik de noodstop in kon slaan was het al te laat natuurlijk. Dus: Die eindschakelaars is ook niks. Later maar kiezen voor proximity sensoren maar dan is ook de bekabeling weer niet goed (2 aderig)

EDIT:
Het onderdeel komt overigens uit de KO spindelmoer
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 14 feb 2017 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

en anders is het wel een heel gemene truuk om moeders er van te overtuigen dat je nu toch echt goede geleidingen en spindels moet kopen... ;-)
Bij sommigen lukt dit misschien maar mijn vrouw trapt hier niet in hoor. Die zegt gewoon: Ik hoor helemaal geen verschil! En anders frees je maar niet. :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door skillalot »

Waarom is iedereen altijd helemaal weg van proximitysensoren als eindschakelaar? Ik zie deze vaker kapot gaan dan mechanische eindschakelaars, MITS GOED GEMONTEERD! :lol: En of je ze nu NC of NO neemt, bij proxxen maakt dat vrij weinig uit. Heb er genoeg gezien die zowel in geschakelde als in ongeschakelde toestand bleven staan. Ook waarbij het lampje welk werkte maar de uitgang niet, en andersom...
Neem gewoon goede eindschakelaars met een wieltje met hevel, en niet die microswitches van twee kwartjes, en monteer ze langs een as, en laat ze door een schuine nok bedienen. Een prox aan het einde van de as die te laat schakelt sneuvelt ook gewoon...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Waarom is iedereen altijd helemaal weg van proximitysensoren
Ik denk toch de herhalingsnauwkeurigheid. (mooi woord voor Scrabble) Ik weet het ook niet maar volg e.e.a. op dit forum. Voordeel is denk ik ook dat er geen mechanisch contact is. Je moet een sensor natuurlijk niet op een kopse kant zetten maar een plaatje er langs laten gaan. Dan kan hij niet kapotgedrukt worden volgens mij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:waardoor deze kapot gedrukt werd.
Het onderdeel komt overigens uit de KO spindelmoer
Een microswitch misschien? Door de afremfase van Eding kun je ze ook niet aan het einde kops plaatsen, altijd in de langsrichting... EN Homesensoren zijn GEEN eindschakelaars, dat impliceert meteen dat de homepositie relatief vrij te kiezen is. De eindpunten liggen gewoon zoveel mm in de min en zoveel mm in de plusrichting..
Na het homen wil je machine geen tiende mm verder dan wat je ingeprogrammeerd hebt.. Ik durf met mijn ogen dicht vol gas (10m/min) op het eind af te rennen.. en dan past er nog net een vloeitje tussendoor..
skillalot schreef:Waarom is iedereen altijd helemaal weg van proximitysensoren als eindschakelaar? Ik zie deze vaker kapot gaan dan mechanische eindschakelaars,
Voordelen:
Hogere herhalingsnauwkeurigheid
Mechanisch Contactloos schakelen
Eenvoudig te monteren en te stellen
Geen contactdender
Mijn ervaring met levensduur is kennelijk anders dan die van jou: Er komen wel eens exemplaren die niet goed of helemaal niet werken, die hou je apart, stuur je terug of claimt je geld terug (heel makkelijk via eBay/PayPal)
Werken ze dan blijven ze dat ook doen.. Van de ca 150 proxy's die ik gebruikt heb waren er 3 wat zielig of kapot en de rest werkt tot op heden echt probleemloos..
Van het aantal microswitches dat ik gebruikt heb werken er nu misschien nog een klein handje vol..
Dus, ja, voor mij echt Proxy's, al moet je ze eerst wel even testen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

dat impliceert meteen dat de homepositie relatief vrij te kiezen is. De eindpunten liggen gewoon zoveel mm in de min en zoveel mm in de plusrichting.
Kees, begrijp ik nou goed dat je een homesensor op elke willekeurige positie kan plaatsen, zelfs in de midden van je bereik?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6009
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Sven »

Ballegooijen schreef: begrijp ik nou goed dat je een homesensor op elke willekeurige positie kan plaatsen, zelfs in de midden van je bereik?
Yep.
Wel rekening houden met het plaatsen van een stukkie ijzer, dat ziet ie beter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie