Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Niet helemaal mee eens:
Voor het homen moet de besturing wel een initieel idee hebben welke kant hij moet oplopen, dus wanneer de homesensor in het midden staat moet bijvoorbeeld het gedeelte rechts van de sensor een 0 geven en links van de sensor een 1. Is het signaal 0 dan weet de besturing dat deze naar links moet gaan om het schakelpunt te vinden en vice versa.

Anders is er een kans dat het de verkeerde kant oploopt en helemaal geen home sensor meer tegenkomt, met hetzelfde probleem als vandaag.

In praktijk is het daarom makkelijker om de schakelaar aan het aan het eind van een as te zetten. Of natuurlijk een hele strip monteren aan één zijde vanaf het home punt die de proxy of schakelaar in de goede positie brengt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Dank voor de aanvulling Breaker. Ik was ook niet voornemens om hem in de midden te zetten maar het is goed om te weten dat bijna aan het einde ook goed is. Soms is dat net wat handiger om te monteren en je hebt dan ook niet zoveel last van het uitlopen van de motor. Nu probeer ik het allemaal zo krap mogelijk te zetten om het maximale bereik er uit te halen maar als de homesnelheid dan weer eens ietsje hoger staat gaat het weer fout.
Nog een aanvullende vraag: Als het homen is gebeurd is er dan een commando om de assen in de nulpositie te zetten of doe je dat dan handmatig met joggen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Zo zie je maar weer het nut van een homeschakelaar EN een limit(eind)switch. Gaat het homen om wat voor reden dan ook niet goed komt hij vanzelf de limitswitch tegen, en gaat de machine in de noodstop. Game over, en al je kogels zitten nog in je ko moer, ik zie alleen maar voordelen!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Theoretisch zou je de homesensoren zelfs in het midden kunnen zetten, maar je machine moet wel zien waar hij staat, dat betekend dan wel dat de vaan die de sensor activeert ook bijna het halve bereik lang moet zijn, immers als die vaan er voorbij kan schieten of al staat, dan zal de machine tijdens het homen te vergeefs gaan zoeken naar die vaan.
Ik meen dat bij de OSPF het homepunt ongeveer 30mm voor het fysieke einde staat. De sensoren triggeren, voor de X- en Y as op de KO-moerblokken en die zijn ruim 40mm lang, dus die kunnen er gewoon niet voorbij komen.
Voor de Z as zit een vaantje aan de zijkant van de Z-plaat en die moet natuurlijk ook wel zo lang zijn dat de sensor nog steeds triggert als hij op de maximale fysieke hoogte staat.
Overigens, als je in staat bent om je machine te slopen door 'm tegen het eind aan te lopen, dan moet je echt even terug naar de tekentafel.. KO-moeren moeten moeiteloos enige honderden kilo's kunnen drukken.. De motoren (2-3NM) kunnen dit echt niet leveren.. Ze zullen gewoon blokkeren en als je wat slimmere drivers hebt met terugkoppeling EN je de Alarm-aansluitingen ook aangesloten hebt, dan stop je machine gewoon keurig.
Mijn idee, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet, is dat limitswitches pure onzin en overbodige ballast zijn.
Ik heb dit toch meerdere malen laten zien en implementeer ze ook niet meer in de ontwerpen..
Maar ik zal niemand tegenhouden om ze toch te plaatsen ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef:Zo zie je maar weer het nut van een homeschakelaar EN een limit(eind)switch. Gaat het homen om wat voor reden dan ook niet goed komt hij vanzelf de limitswitch tegen, en gaat de machine in de noodstop. Game over, en al je kogels zitten nog in je ko moer, ik zie alleen maar voordelen!
Dat is dan valse veiligheid, als om de een of andere reden ... je home sensor niet werkt, zal die eindschakelaar dat op dat moment ook wel niet doen, die was nl. al een half jaar defect, maar dat had je nog nooit gemerkt omdat tot dat moment je home het wel correct deed. :cry: :lol:

Het veiligste is natuurlijk: machine niet aanzetten, net als niets doen, kun je ook geen fouten maken. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Benny_DS »

hugo stoutjesdijk schreef:
andrefc101 schreef:Zo zie je maar weer het nut van een homeschakelaar EN een limit(eind)switch. Gaat het homen om wat voor reden dan ook niet goed komt hij vanzelf de limitswitch tegen, en gaat de machine in de noodstop. Game over, en al je kogels zitten nog in je ko moer, ik zie alleen maar voordelen!
Dat is dan valse veiligheid, als om de een of andere reden ... je home sensor niet werkt, zal die eindschakelaar dat op dat moment ook wel niet doen, die was nl. al een half jaar defect, maar dat had je nog nooit gemerkt omdat tot dat moment je home het wel correct deed. :cry: :lol:

Het veiligste is natuurlijk: machine niet aanzetten, net als niets doen, kun je ook geen fouten maken. :mrgreen:
Dat kan je oplossen door je end-switches op regelmatige basis te controleren! :P
Jouw optie vind ik niet meteen de beste :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Benny_DS schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Het veiligste is natuurlijk: machine niet aanzetten, net als niets doen, kun je ook geen fouten maken. :mrgreen:
Jouw optie vind ik niet meteen de beste :lol:
De baas meestal ook niet.
Maar het is wel een goed dreigement als ze klagen over een foutje wat gemaakt is :mrgreen:.
Mijn antwoord was dan : ik kan ook stoppen met fouten maken. De consequentie moesten ze er dan zelf maar bij zoeken. :lol: Meestal druipen ze dan snel af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door hungryarie »

Je kan ook je een home- en limietsensor in één maken: bijvoorbeeld een proximity sensor die het gehele veilige bereik metaal proeft. Als hij geen metaal meer ziet ben je bij je limiet.

Bij het homen gaat hij gewoon in de minrichting door totdat hij geen metaal meer ziet. Dat punt wordt dan -3mm o.i.d.

bijkomend voordeel (of nadeel, net wat je belangrijker vind ;-)) : als je kabelbreuk hebt, dan stopt de gehele machine gewoon, net zo veilig.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Breaker »

Dat is geen gekke gedachte, dan wordt de sensor ook altijd getest met homen. Alleen de kans op een breuk is iets groter omdat de sensor op het bewegende deel van de machine zit, maar goed, dat is niet anders dan voor alle andere kabels.
audiomanics schreef:KO-moeren moeten moeiteloos enige honderden kilo's kunnen drukken.. De motoren (2-3NM) kunnen dit echt niet leveren..
Soms zijn kogelomloopspindels enkelzijdig gelagerd en is de andere kant open ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de nieuwe spindelmotor binnengekregen. Deze had ik zondag pas besteld dus dat is wel heel snel. Alleen jammer dat de inverter er niet bij was. Gelijk maar ff gemaild hoe dat zit.
Het is wel echt een grote jongen in vergelijking met de huidige Kress.

14126
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 03 dec 2019 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Das uitzonderlijk vlot! Heb je een link waar je hem hebt gekocht? Mocht je nog wat afrekenen aan de deur?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Serum, Nee ik hoefde niets extra af te rekenen. Komt uit Duitsland. Hier de link: http://www.ebay.com/itm/181736712060?_t ... EBIDX%3AIT
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: Deze had ik zondag pas besteld dus dat is wel heel snel.
Ooit vanuit China een spindel ontvangen binnen 24 uur op de stoep.. Da's pas snel ;-)
Ja, die 2,2kw spindels zijn echt behoorlijk veel groter, ook veel groter dan de 1,5KW spindeltjes..
Ga je plezier aan beleven, als je een Kress gewend bent..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ga je plezier aan beleven, als je een Kress gewend bent..
Ja, dat verwacht ik eigenlijk ook Kees. Een grotere opname (ER20), minder runout, regelbaar toerental en ik verwacht ook veel stiller. Maar dat weet ik natuurlijk nog niet.

EDIT: Overigens zag ik dat zelfs de moer van de ER gebalanceerd is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie