Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

TATH schreef:Zo staat het bij mij ingesteld Johan.
Hoe lang duurt het nu voor je assen op volle snelheid zijn?
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 17 mar 2017 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Zo staat het bij mij ingesteld Johan.
Dat is echt wel "retesnel" Henry. Vliegt hij niet uit de bocht als je accelereert ? :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Vergis je niet in de OpenSource!! Dat ding is mechanisch nog veel sneller dan de software kan aansturen.
Als Bert Eding zijn nieuwe kaart uitbrengt en die er aan geknoopt wordt verwacht ik nog hogere getallen..
Maar dan moet de machine wel met ankers vast gezet worden om 'm niet iedere keer terug te hoeven schuiven..
Die OpenSource is echt verschrikkelijk snel en goed... beter dan ooit verwacht.. En ik heb 'm nog niet eens :|
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Als de hardware dat aankan is hij zeker goed snel! Factor tien op de acc is wel de moeite dacht ik zo! Mooi hoor!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vergis je niet in de OpenSource!!
Ik heb daar ook nooit aan getwijfeld hoor Kees. Maar wel leuk als je de cijfers zo ziet! Een reden temeer voor toekomstige bouwers om hier gebruik van te maken!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:
Vergis je niet in de OpenSource!!
Ik heb daar ook nooit aan getwijfeld hoor Kees. Maar wel leuk als je de cijfers zo ziet! Een reden temeer voor toekomstige bouwers om hier gebruik van te maken!
Eigelijk geld mijn vraag ook voor jou, heb je enig idee hoe snel je machine accelereert met jou instellingen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

O, sorry Andre, ik dacht dat de vraag voor Henry bedoeld was.
Ik heb geen idee. Ik heb zojuist de waarde opgeschroefd naar 200 mm/sec. Dat gaat op zich goed maar de Y assen stallen soms. Deze zijn nog 16mm rondgeleiding en ik kan de lagers horen. Ik denk dat die iets te strak staan. De X gaat prima. Hoe kan ik de werkelijke snelheid meten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Toch eens goed de in handleiding lezen over hoe de velocity en de acceleratie zich verhouden tot elkaar. Staat goed beschreven hoor, en dan weet je ook wat je aan het doen bent. Best wel van belang denk ik zo als je de boel goed wilt instellen en ook heel houden!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Bedoel je dit Andre?
Vel : Maximum axis velocity, all velocities, whether jogging, G0/G1/G2/G3 are limited to this value.
Acc: Maximum acceleration. When this value is set equal to the Vel parameter, it will take 1 second to reach the max velocity. When the value is 2x the Vel parameter, the max velocity is reached in 0.5 second.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Inderdaad, dus als je je velocity op 40mm/sec zet en je acc op 50 mm/sec2, dan duurt het dus 40/50=0.8 sec voor de boel op gang is.... niet bijster snel wanneer je gcode hebt met veel beweging. Doe je 40/80, dan duurt het een halve seconde, wat nog steeds niet echt snel is. Ga daar maar eens mee spelen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Bedankt Andre., ik neem aan dat aan de Acc ook wel een maximum zit, immers hoe sneller de Acc. hoe meer de machine zal "schudden" om deze acc te halen. Moet je dit proefondervindelijk vaststellen of zijn er (ongeschreven) regels die niet moet overschrijden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Bedankt Andre., ik neem aan dat aan de Acc ook wel een maximum zit, immers hoe sneller de Acc. hoe meer de machine zal "schudden" om deze acc te halen. Moet je dit proefondervindelijk vaststellen of zijn er (ongeschreven) regels die niet moet overschrijden?
Nee, net stoppen voor die in stort ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Misschien wel ergens beschreven, maar als je acceleratie te hoog staat is de motor niet in staat om de massa op snelheid te brengen en zal de motor gaan stallen. Vergeet ook de massa traagheid van de spindel en de rotor van de motor niet, dan heb je ook nog enige maten van "plak": iets dat op zich soepel draait lijkt vanuit stilstand toch iets meer kracht nodig te hebben (DaBit noemt dat sticktie)
Met een acceleratie van 10G (! 100m/sec^2) kun je misschien nog een snelheid halen van 1mm/min, dat zal de machine misschien nog opvangen, maar een nog hogere snelheid kan niet meer gevolgd worden.
Er is dus wel wat samenhang tussen acceleratie en maximale snelheid.. Bij geringe accelratie kun je dus een hogere snelheid halen.
Over de maximale snelheid: Stappenmotoren verliezen hun kracht naarmate ze harder draaien( de ene motor wat minder dan de andere en ook de voeding bepaalt in grote mate die maximale snelheid). Daar tegenover staat dat hoe harder je beweegt hoe meer wrijving je moet overwinnen. Ergens kruizen deze waarden elkaar. Boven deze snelheid kan je niet komen.
Zoals ik al schreef heeft de acceleratie te maken met de massa die in beweging moet komen en de wrijving natuurlijk.
Om die waarde te vinden moet je proefondervindelijk de zaak verhogen voor de maximale snelheid die jij wenst.
(onzin natuurlijk om Vmax op 20m/min te zetten als je nooit harder dan 4m/min freest en je machine geen 10 meter lang is..)
Vervolgens ga je daar een stuk onder zitten om stallen min of meer uit te sluiten..

Dan kan de acceleratie nog zo hoog zijn dat je machine in zijn geheel wil gaan wandelen. Of je fixeert de machine , of je brengt de accelaratie terug naar een aanvaardbaar niveau.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Kees en Andre bedankt voor jullie uitleg. Ik hoop dat ik morgen nog wat tijd overhou, dan ga ik er eens wat meer mee spelen.
Ik begrijp nu ook dat het net als met een boutje is: Sleutel er op, draaien tot het boutje afbreekt en dan een kwartslag terug. Dan zit het boutje op z'n vast! :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie