Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Zee&Zee »

Neem je wagentjes ook even mee in je smeerplan.
CNC you later
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Bestaan die dingen als doorvoer? Omdat de Z-plaat toch met de moer meebeweegt (als het goed is) kan je misschien nog ergens een plaats naast de spindelmotor vinden waar de rail niet in de weg zit. Desnoods tap je daar een schroefgaatje M6 of M6, zet aan de achterkant net zo'n haakse koppeling als op de moer en aan de voorzijde draai je dan die vetnippel er in.. Kan je er ook makkelijk bij..
Anders mogelijk een blokje boven op de Z-plaat bouten.. Ook weer met zo'n haakse koppeling en een schroefdraad door en door..
Wel even kijken of er dan niets in de weg zit van rails of wagentjes.. 't zal misschien krap worden..
Kan je met je vetspuit nog wel bij de nippels van de wagentjes komen? anders misschien even een kleine uitsparing in de z-plaat maken, terplaatse.. Koppelen met de slang van de moer wordt misschien wat druk in die krappe ruimte daarachter?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Neem je wagentjes ook even mee in je smeerplan.
De wagentjes kan ik vanaf de bovenzijde en de onderzijde bereiken. Dit zijn echter M4 nippels. Ik weet niet of daar luchtkoppelingen voor zijn. Ik zou dan b.v. een centraal smeerpunt kunnen maken.
Bestaan die dingen als doorvoer?
Welke dingen bedoel je Kees?
Omdat de Z-plaat toch met de moer meebeweegt (als het goed is) kan je misschien nog ergens een plaats naast de spindelmotor vinden waar de rail niet in de weg zit.
Dit is wel een goed idee. Dat ga ik proberen. Ik heb dat n.l. ook met de eindsensor gedaan.
anders misschien even een kleine uitsparing in de z-plaat maken,
Ik kan er wel bij maar de kop van de vetspuit past er niet meer op omdat hij te dik is. Goed idee om er een hapje uit te halen! :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door janplastiek »

je kan alle smeernippels naar een punt brengen

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=34&t= ... ng#p138209
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ja, dat is een mooi systeem zo Jan.

: Kees, ik kan de nippel niet door de Z plaat doen omdat de KO moer vastzit op de achterplaat. (Jammer)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vorige week eenzelfde drag bitholder besteld zoals TATH. Vandaag kwam hij binnen, ook weer met een handgeschreven brief erbij waarbij de verkoper aangeeft de bit in zijn machine getest te hebben en OK bevonden. Er zit zelfs een aluminium opbergkokertje bij.

14509
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door ewoud »

Ballegooijen schreef:Vorige week eenzelfde drag bitholder besteld zoals TATH. Vandaag kwam hij binnen, ook weer met een handgeschreven brief erbij waarbij de verkoper aangeeft de bit in zijn machine getest te hebben en OK bevonden. Er zit zelfs een aluminium opbergkokertje bij.
wat is dat voor een tool :?: :roll: :roll:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

ewoud schreef:wat is dat voor een tool :?: :roll: :roll:
Ik denk, dat zoals in het topic aangegeven, dat het een bitholder is..... dus geen tool, maar iets om je tool in te zetten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

dus geen tool, maar iets om je tool
Inderdaad, je kan hier een stift inzetten met een geharde of diamantpunt waarmee je dan kan graveren zonder dat je spindel draait. Door de veerdruk wordt je frees op het werkstuk gedrukt. Bij heel fijn graveerwerk heb je dan niet zo'n probleem dat je werkstuk 1/100 ongelijk ligt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag had ik een dun (0.75 mm) aluminium plaatje op de freestafel. Dit moest gegraveerd worden, gaatjes er in boren en tenslotte uitsnijden. De eerste 2 zaken gingen goed maar bij het uitsnijden kreeg ik een grote opstaande rand. Ik heb dit een keer gedaan met een 4 mm freesje en later nog een keer met een 2mm freesje. De laatste ging iets beter maar was nog niet helemaal naar m'n zin.
Wat is de beste manier om dit netjes te doen?

14544
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:Wat is de beste manier om dit netjes te doen?
-Beter aluminium gebruiken dan dat 6082 uit de afvalbak
-een "allejezus" scherp freesje gebruiken (goede 1 of twee snijder VHM.. bijv van Kyocera)
- zorgen dat die plaat goed vlak tegen het bed gefixeerd blijft (veel klemmen dus)
- gebruik smering (mister met lampenolie bijvoorbeeld)
- niet te veel materiaal in een keer weg halen, beter twee keer 0,5mm diep dan in één keer door het meteriaal gaan..
- niet te langzaam, maar ook niet te snel voeren. Ook je toerental is van invloed..
Moeilijk aluminium (dat 6082 enzo) doe ik meestal iets langzamer: ca 600mm/min, 20000rpm, 0,5mm diepte 1/8"(3,175mm) VHM (Kyocera) 2-snijder en veel olie...

Ook dan kan je nog braampjes krijgen, maar die veeg je er met een stukje hout zo van af (niet met je vingers, of je moet het lekker vinden om stukken aluminium uit je vingers te peuteren en pleisters te plakken.)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Een poosje terug heb ik een filmpje getoond waarin ik een aluminium blokje aan het frezen was. Dit ging toen niet zo lekker (was nog met de oude brug) Gisteren ook weer een blokje gefreesd (aanpassen van een motormount) en dat ging toch wel een stuk beter. Daarom laat ik de vorderingen ook even zien.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 31 mar 2017 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

mooi glad en leuke spaantjes.. Soms kan je wat verschil zien bij dat heen en weer frezen (afwisselend mee- en tegenlopend dus) Voor een echte super-finish kan je nog een speciaal toolpath maken dat slechts in 1 richting (bijvoorkeur meelopend) snijdt... Maar hier ben je zelf ook wel content over, denk ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Soms kan je wat verschil zien bij dat heen en weer frezen
Je kan het idd zien Kees, maar als je met je vinger er over gaat voelt het helemaal glad. Bij de vorige brug voelde je echt de ribbels maar nu niet meer. Ben er zelf idd. wel tevreden over.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie