Mijn 1e CNC machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat ik er uit ben voor wat betreft het toolpath voor een chamfer;

Allereerst selecteer de onderste contour.
Zorg vervolgens bij de instellingen, onder de tab Height dat "Bottom height" staat ingesteld op "From selected contour"
Als je deze instelling gebruikt gaat het toolpath lukken op een reeds getekende chamfer. Uiteraard ook een chamfertool selecteren.

13729
13730
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

In de afgelopen week heb ik mijn Z-as verstevigd door een aluminiumplaat er haaks op te monteren. Ook aan de andere kant ga ik nog zo'n plaat zetten. Dit maakt de Z-as een enorm stuk stabieler.

13747

Met de verstevigde Z-as een motorplaat van 15mm alu gemaakt voor m'n 4e-as. Door de versteviging kon ik het verschil in frezen heel goed merken. Hij zou nog beter kunnen maar dan kom ik waarschijnlijk op het advies van Kees om de assen te vervangen door dragende assen.

13748
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door audiomanics »

Even uit pure nieuwsgierigheid: waarom is de Z-as zo verschrikkelijke lang? Het weegt meer en het is ook lang niet zo stabiel.. Als ik naar de ruimte kijk onder je spindel kun je hooguit 15cm zakken.. Je z-as lijkt wel een halve meter of meer... stabiliteit verslechterd kwadratisch (of misschien nog wel veel meer.. dat moet je aan simulatie-grootheden als DaBit etc. maar eens vragen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Even uit pure nieuwsgierigheid: waarom is de Z-as zo verschrikkelijke lang?
Kees, op de foto lijkt de z-as langer dan hij in werkelijkheid is. Ik kan de maximale slag van de Z-as gebruiken van de spindel. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is het idee om in de 4e-as een pot of schaal te kunnen zetten en vervolgens met de spindel de zijkant te bewerken. Ik ben helemaal met je eens dat het de stevigheid niet ten goede komt.
Ik wil de brug nog een keer vervangen door aluminium en ik weet nog niet wat ik dan zal doen. Enerzijds vindt ik die hoogte wel heel prettig maar als ik hem niet stijf genoeg krijg is het ook niks.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Dat stuk dat boven de karretjes uitsteekt doet niet zoveel.
Alleen de kogelomloop is wat langer, maar volgens mij is dat redelijk te verwaarlozen tov de stijfheid van de brug.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb nog even een fotootje gemaakt wat minder vertekening geeft.

13751

De Z kan nu nog ongeveer 4 cm zakken. Er ligt nu 2x 15mm op het bed. Wat denk jij DaBit, als ik dit in aluminium uitvoer is het dan stevig genoeg?
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 jun 2018 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Met niet-ondersteunde assen en dergelijke zoals het nu is? Nee, dat gaat weinig uithalen.

Dat het stuk boven de karretjes niet veel doet heb ik trouwens ook mis; met die niet-ondersteunde assen maakt dat wel degelijk (veel) uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Het is wel de bedoeling om er ondersteunende assen op te zetten. Vervolgens wil ik de brug van Itemprofiel 160x40 maken en de opstaande kanten van 15mm toolingplate met driehoeken ter versteviging.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door DaBit »

Ik zou met deze machine lekker prutsen maar niet teveel aan verbeteren, of er in ieder geval niet teveel geld aan spenderen. Naarmate je beter leert frezen verandert je wensen- en eisenpakket ook, en deze opzet heeft niet zoveel toekomst dat het waard is om er veel centjes in te stoppen, imho. Sorry voor de botheid, maar uiteindelijk leggen we allemaal ongeveer dezelfde weg af.

Wil je deze machine verbeteren, dan vervang je de Z-as geleiding door ondersteunde; dat is nog te behappen kwa kosten. Verder maak je van alles wat nu 'plaat' is een doos die aan 6 zijden dicht is. Geen 'T', maar een doos, bij voorkeur met schotten erin ook. Mag van mij best van hout; een brug bestaande uit een houten koker van zeg 160x160mm met schotten erin is een stuk stijver dan een 160x40 aluprofieltje. Idem met de zijkanten: daar een mooie gesloten houten doos van maken is ook al gauw stijver dan een T van toolingplate, en het materiaal heb je volgens mij gewoon staan.

Bekijk het topic van Sven z'n nieuwe frees in aanbouw eens voor ideeen.

Verder het forum in de gaten houden kwa vierkante lineairgeleiding etc. en toeslaan als het in je straatje past. Tegen de tijd dat je dat spul bij elkaar hebt eens gaan denken aan een 2e machine. Dan ben je ook een stuk wijzer geworden kwa wat je wel en niet wil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door andrefc101 »

Je hebt toch wel ff een chamfer freesje langs dat stuk aluminium laten gaan hè, dat had je nu net zo mooi uitgezocht.
Als je in Fusion 360 trouwens bij 2D voor Chamfer opties kijkt hoef je helemaal niet aan die hoogte te klooien, alleen ff het formaat van de frees en de grootte van je chamfer opgeven.
Voor het gemak teken ik ze nooit in een ontwerp, kan je ook geen fouten maken door een verkeerde contour aan te klikken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door serum »

Ik doe hetzelfde met contouren in fusion; ik teken geen chamfers.

Stijfheid is erg, erg belangrijk bij een frees. Als je voorzichtig aandoet, kan het best goed gaan, maar plungen met een 1 snijder in aluminium moet je eigenlijk niet willen. Plaats de z eens op een normale werkhoogte voor een werkstuk, span er een stukje rond in, zet er voor de aardigheid eens een meetklok tegenaan en duw er eens met ~10n tegenaan. Ik denk dat het zomaar een mm uit kan wijken.

Maar goed, ik heb geen idee wat je met je machine wilt maken. Ik zou als ik een dergelijke Z as nodig had een
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

span er een stukje rond in, zet er voor de aardigheid eens een meetklok tegenaan en duw er eens met ~10n tegenaan. Ik denk dat het zomaar een mm uit kan wijken.
Dat is idd zo. Ik heb het niet gemeten maar er zit de nodige speling in. Nu is het ook wel zo dat er speling op de lagers zit. Ik had dit ook met de Y-assen zoals je een stukje terug kunt lezen. Hiervoor heb ik nieuwe gekocht en goed gesmeerd en afgesteld. Dat scheelde ook al enorm veel, er zit nu geen ruimte meer op. Voor de Z en de X assen wil ik hetzelfde doen.
Ik zou als ik een dergelijke Z as nodig had een....
Nu werd het net spannend en dan stop je :?:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Je hebt toch wel ff een chamfer freesje langs dat stuk aluminium laten gaan hè, dat had je nu net zo mooi uitgezocht.
Andre, zag jij nou weer dat het "kikkers" moeten worden :lol: Er is nog geen chamferfreesje langs geweest maar dat gaat wel gebeuren. Ik ben nu bezig om de sleufgaten te maken maar het gaat heel langzaam. De snelheid is er wel maar ik heb een stepover gekozen van 0.5 mm zowel horizontaal als verticaal. Dat zijn dus dus heeeeeeeel veel rondjes om te gaan. Ik durf nog niet veel meer af te nemen op dit moment.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 1e CNC machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou met deze machine lekker prutsen maar niet teveel aan verbeteren
Dabit, dank voor je advies. Het was ook de bedoeling om het leerproces in te gaan zonder dat het bergen geld ging kosten. Voor het basisframe heb ik wel gekozen om dit sterk genoeg te maken (zoals de OS machine). In een later stadium kan ik de brug vervangen door iets degelijks. Het voordeel is nu wel dat ik zelf de onderdelen kan maken, ook al duurt dat even. De eerste onderdelen voor de brug heb ik met de hand gemaakt en dat is toch een stukje minder zuiver dan met de freesmachine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie