CnC portaal (opensource) bouw verloop

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef:Wat wil je dan doen met die drivers? Heb je het garantiezegeltje wel voorzichtig (niet zichtbaar) los gehaald? want zo ben je de garantie kwijt..
Kees
garantie zegel is oke
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

en ik ben nieuwsgierig van karakter en wil op techniek alles weten... :mrgreen: :roll:
was benieuwd naar de elektronica die wordt gebruikt in en driver.
maar buiten elco's en weerstanden led enz. ben ik niet wijzer geworden.
alles met een laser weggebrand.
maar voor die willen weten hoe een driver achter dat blauwe frontje er uit zie ff een foto gepost.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

ff verder in mijn draadje hi :mrgreen:

ik kreeg de info 5polige chassisdelen en pluggen te gebruiken voor de voeding van de servo motor.
meteen nog een vraag.

de bekabeling in de schakelkast moet die alle afgeschermd zijn ??
en de sensor kabel in de kast is dit en 1op1 configuratie.
wel afgeschermd.
zal de priox. ook maar met afgeschermde kabel uitvoeren.
ik geloof dat ik de kabels naar Eding,voeding,en data van de drivers met 1,5mm draad zal uitvoeren.
alle draden worden voorzien van amp connectors en adereindhulzen.
draadboompje maken :mrgreen: .

ook nog de gaten maken voor pluggen en stopcontacten.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

ewoud schreef:de bekabeling in de schakelkast moet die alle afgeschermd zijn ??
en de sensor kabel in de kast is dit en 1op1 configuratie.
ik geloof dat ik de kabels naar Eding,voeding,en data van de drivers met 1,5mm draad zal uitvoeren.
1) graag, Maar voor sommige kabels is dat misschien onwerkbaar: voedingkabeltjes naar de drivers toe kan je beter gewoon twisten. Ook de netsnoeren zijn niet handig af te schermen... gewoon langs de buitenkant van de kast leggen.
2) als je de kruising in de kabel tussen de motor-encoder en de kast hebt zitten moet je binnen de kast niet nog eens een kruising maken natuurlijk.. 1 op 1 dus.
3) Dat is wel heel erg dik!! Naar de controller toe is 0,35mm al ruim te dik.. Voedingkabels naar de Drivers, daar is 1mm^2 ruim voldoende en naar de motoren vanaf de drivers kan je volstaan met 0,5 tot hooguit 0,75mm^2. Dikker is zelfs onwenselijk: de kabels zijn een stuk dikker en stijver, hebben een veel grotere toelaatbare buigradius etc etc..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DaBit »

ewoud schreef:nu we toch bezig zijn, even de driver hbs507 onder de loop genomen.
en wat geef dat voor een resultaat, niets... :mrgreen:
Och, vorm volgt functie. Ik zal eens een poging doen, al heb ik die PCB nooit zelf in handen gehad, dus neem het met een korreltje zout:

Links zitten een dikke weerstand die dubbel dienst doet als zowel inschakelstroom-begrenzer als 'zekering' en de elco die de binnenkomende motorvoeding buffert.
Bovenaan zit rondom de EE13/7 transformator een kleine flyback-converter die vanuit de motorspanning 12V en via tussenkomst van een extra regelaartje 3.3V aanmaakt. 3.3V is voor de digitale logica, 12V is voor de aansturing van de MOSFET's.

Die MOSFET's zitten aan de onderkant van de PCB, waarschijnlijk TO220 types, 6 stuks, geconfigureerd als 3 halve bruggen. Ze worden aangestuurd met halfbridge-drivers type IRS2184 of soortgelijk, en er zijn nog kleine 100nF condensatortjes tussen gejongd.

De motorstroom word gemeten op 2 van de 3 fasen met de 'R020' (20 milli-ohm) weerstanden. Meten op 2 van de 3 fasen is genoeg, want in een 3-fasensysteem geld Iu+Iv+Iw=0, en als je er 2 weet kun je de derde uitrekenen.
Leuk detail is dat ze weerstanden gebruikt hebben met de aansluitingen aan de 'lange' kant; dit levert een lagere parasitaire zelfinductie op.

Rechts van de 3 MOSFET-drivers word het iets meer gokken. In dat verticale rijtje IC's zitten hoogstwaarschijnlijk een paar opamps om de door de 20mOhm weerstanden gemeten stromen te filteren en om te toveren tot een spanningkje dat de ADC's in de DSP lekker vinden (nulpunt op 0,5*Vdd en versterkt), en de line receivers voor de encoder.

Bij de groene connector zitten de optocouplers voor step/dir/ena/fault en wat spul om een acceptabele snelheid te krijgen uit standaard elcheapo optocouplers.

Daarboven zit de DSP die het werk doet. Leadshine kennende gok ik op iets uit de Texas Instuments C2000 serie.
En boven de DSP zit een RS232 transceiver type MAX232 of soortgelijk en de RJ11 connector naar de buitenwereld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

bedankt dabit dat je dit deel. :P
humm, meten is....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DaBit »

Maar zoals ik al zei: de analyse is dus op basis van mijn 'kenners-oog', en niet op daadwerkelijke ervaring met die HBS drives. Er zal dus vast wel iets niet 100% kloppen, maar de algemene opbouw is me duidelijk genoeg.

Zie hier mijn eigen 2-fasen stepperdrives. Opbouw is niet zo gek verschillend: bovenin 2 H-bruggen, de stroommeetweerstanden bovenaan in het midden, linksonder de DSP, rechtsonder de step/dir aansluiting, opto's, helemaal rechts zweeft nog een voedingkje die 15V maakt van de 80V voedingsspanning, en in het midden zit een viervoudige opamp die de stroomsignalen bewerkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

DaBit schreef:Maar zoals ik al zei: de analyse is dus op basis van mijn 'kenners-oog', en niet op daadwerkelijke ervaring met die HBS drives. Er zal dus vast wel iets niet 100% kloppen, maar de algemene opbouw is me duidelijk genoeg.
zoal je zeg een analyse van de driver zonder het echte idee te hebben wel component ze hebben gebruikt.
nu heb ik ook geen ervaring in drivers als deze, sterker geen een steppedriver nader bekeken.
wel leuk dat jij er een mening over geef.
is voor mij een aanvulling op de werking :P
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

deze teardown komt ook mede door dat ik mijn schakelkast in elkaar aan het zetten ben.
dan heb je weer al die spullen in je hand en dan denk ik ff opmaken :mrgreen:
dat uit elkaar halen van spullen dat doe ik al vanaf....... :roll:
vonden mijn ouders leuk als ik weer eens dat treintje uitelkaar had liggen. :lol: :lol:
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

op verzoek, en ook eigen nieuwsgierigheid de encoder kap verwijderd om wat fotos te maken.

de motor

14525

de eerste kap voor de bekabeing er af gehaald.
geen trek beveiliging dan alleen op de data kabel.

14519

14520

en hier de disk van de encoder deze is zo fijn dat zelf onder een vergroting loop nog geen slots te zien zijn.
misschien zijn ze van glas met een print er op.
wat mij opval is dat er weinig tot niets te zien is voor afdichting van deze ruimte.
ik kan mij voorstellen dat fijn stof hier terecht kan komen wat op de disk kan gaan afzetten.
denk dat ik rondom de afdichting met iets van kit of plakband de naad dichter te maken
maar misschien overdrijf ik

14524

14523

14521

14522

de encoder is ook als onderdeel te bestellen
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 40687.html
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Zo te zien zit er iets van hotglue over de solderingen. misschien kan je die er wel (voorzichtig) afpeuteren en kan je er je lange-kabel-aan-een-stuk aan solderen.. MAAR pas wel op dat je dat encoderwieltje NIET aanraakt, anders kan je een nieuwe motor bestellen..
Als die lijm hard is zou ik er niet aan beginnen, de kans op schade is dan heel groot.
Ik verwacht dat die twee kappen zacht genoeg zijn om een goede afsluiting te maken. Extra afdichten met kit of tape is wellicht overdreven, maar als je het spaarzaam doet kan het geen kwaad.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar de inhoud van de motor zelf, vergeet dat dan maar. Als je een stappenmotor uit elkaar haalt en weer goed in elkaar zet is hij bijna de helft van zijn kracht kwijt..
't is maar goed dat je niet verder gestudeerd hebt voor arts, anders zou je je vrouw en kinderen ook nog demonteren ;-)
Hoewel er best wel een paar lui zijn waar ik je graag mee zou helpen... :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

nee kees het blijft bij een kijkje achter de scherm van een encoder.
de stappen motor ken ik, daar hoef ik deze niet voor open te maken.
toch mooi zo schijfje met 1000 openingen zou het glas zijn ?
de encoder zelf zit ook in printers zie de link naar aliexpress.

huummm een schoonmoeder uit elkaar halen :roll: :lol: :lol: :lol:
.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef:
Ik verwacht dat die twee kappen zacht genoeg zijn om een goede afsluiting te maken. Extra afdichten met kit of tape is wellicht overdreven, maar als je het spaarzaam doet kan het geen kwaad.

Kees
die kappen zijn keihard, zal isolatietape gebruiken.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DaBit »

Ik heb ook altijd van gewone stappenmotoren dat gat achteraan waar je de as ziet zitten dichtgeplakt met een stukje ducttape. Baat het niet dan schaad het ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie