CnC portaal (opensource) bouw verloop

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Ik zou in plaats van water gewoon koelvloeistof van een auto gebruiken.. tot -30 graden corrosie werend en geen algen.. heb ik al jaren in de laser ook.
Van die strips heb ik ook laten maken. 40x1000x6 .. heb er dus een voorraadje van...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

ja die strips kan ik gebruiken,
11 van 40mm breed, en 2 van 20mm breed.
als jij die kan maken zou dat super zijn.

en ja ik werk al met auto koelmiddel.
al zou in mijn schuurtje -30 niet meer worden :lol:
maar het systeem wil ik af kunnen blazen.
kan geen kwaad denk ik.

grt. ewoud.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

en ikea product, maar dan is die van beton.
dit is de eerste vorm, er moeten nog 4 bijkomen.
en dan alles op elkaar met vastlijmen, en dan heb je een wc-rol voorraad in de plee hangen.
en soort van piramide van rollen op elkaar.

16614

kijk mijn eerste blunder.
dit was een 6mm houtfreesje

16615

dan maar wat letters frezen, met de vorige klus verloor ik mijn 6mm frees.
en ik heb er geen op voorraad.

16616

en een plankje maken voor de shack.

16619

er zullen nog wel wat projecten voorbij komen.

ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

een probleem..................heel veel stof en houtsnippers...........................
er zijn toestellen die op de spindel(houder) gezet worden en zo als het (fijn)stof en snippers op te zuigen
ik zoek al op het net, maar er zijn zoveel verschillen.... van een paar euro tot 700pond....dat ik het niet meer weet.
het is de open source frees.
en de foto zegt genoeg.

16618

16617

ewoud
humm, meten is....
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef: 11 mar 2018 12:25 Ik zou in plaats van water gewoon koelvloeistof van een auto gebruiken.. tot -30 graden corrosie werend en geen algen.. heb ik al jaren in de laser ook.
Van die strips heb ik ook laten maken. 40x1000x6 .. heb er dus een voorraadje van...
Kees
Gebruik zelf demi water voor alles wat gekoelt moet worden. Koekt ook niet aan en laat geen slurrie achter. Gebruik het in de plasmasnijder en alle lasapparaten. Is goedkoop en effectief.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

In de plasmasnijder zou ik ook demiwater doen: het ding laat zijn druppeltjes nog wel eens lopen, zeker als je de slijtdelen moet vervangen, maar je ziet in de kop ook enorm veel van die groene klodders. Ik weet niet of dat ook zo zou zijn als je wel koelvloeistof zou gebruiken.
Ervaringen met lasers zijn dat ze het demiwater om de drie maanden moeten vervangen, er allerlei chemicaliën, iets in de richting van chloor, aan toe moeten voegen om het water te conditioneren en dan nog lees je geregeld over slurrie of algengroei in de buis. Bovendien lees je ook geregeld over lekkage, omdat de chemicaliën die aan het demiwater toegevoegd zijn, juist weer slecht zijn voor alle afdichtingen.
Iets waar je met de autokoelvloeistof helemaal geen last mee hebt. Ik heb al sinds het prille begin (jan 2012) nog steeds dezelfde koelvloeistof in de laser en het is nog steeds glashelder.
Het schijnt dat de warmte opname van die koelvloeistof een fractie minder is dan van Demiwater, maar dat verschil is zo marginaal en nog steeds meer dan ruim voldoende.
Mijn ervaring is dat, in een gesloten systeem, de koelvloeistof beter is. Ik heb er dan die helder transparante blauwe in zitten, maar de kleur zegt niet heel veel, denk ik..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Zo'n kromme houtfrees heb ik ook, al was toen de oorzaak dat ik een storing in de VFD kreeg en die nog niet in het noodstopcircuit had opgenomen:
9124
Voor Klaas heb ik deze dustshoe gemaakt
15955
De voorkant zit met 4 neodymium magneetjes vast en kan je er zo afpakken voor het wisselen van de frees bijv.
Tekening heb ik wel voor je, alleen zal je de maten aan moeten passen op jouw frees en stofzuigerslang..
De strips: PB stuur ik je nog..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door serum »

Ik zou persoonlijk geen stofschoen van dergelijk haar maken. Als je een werkstuk hebt waarbij de z wat werk moet doen, pakken de haren bakken met stof op. Loop er zelf ook altijd weer tegenaan bij mijn machine. Vindt de haren maar niets

Ik ga iets maken met transparant siliconen of vinyl van een mm of 2a 3 dik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door audiomanics »

Allemaal wat smallere stroken dan zeker? Ik heb Klaas er niet over gehoord en heb het ook niet gezien van dat stof.. En hij doet heel veel Z-werk..
Deze borstelstrips zijn er wel speciaal voor gemaakt overigens..
Voordeel van zo'n siliconen borstel/lamellengordijn is wel dat je er beter doorheen kan kijken, als het stof er niet tegenaan blijft plakken (statisch)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DaBit »

Met puur demiwater moet je toch oppassen. Dat gaat alleen langdurig goed als je geen verschillende metalen in je systeem hebt. Maar zo'n spindel met z'n staal in combinatie met een aluminium radiator is vragen om moeilijkheden. Ik had vroeger ooit een watergekoelde PC die ging lekken; de volkoperen radiator (Opel Ascona D kachelradiator) en aluminium waterblokken waren geen beste combinatie; van de aluminium waterblokken was alleen nog maar een grijzig papje over.

Minimaal voeg je iets van Valvoline Super coolant, Redline Racing WaterWetter, etc. toe. Verlaagt de oppervlaktespanning van het water, zorgt ervoor dat de beestjes dood blijven, en vermindert electrocorrosie. Die Super Coolant gebruik ik in de 3D printer; waaierpompje dat weinig druk op bouwt, dunne kanalen en relatief stroperige koelvloeistof is geen beste combinatie. Demiwater met een paar procent toevoeging is dan een beter plan.

De frees en het lasapparaat hebben gewone auto-koelvloeistof. Ooit erin gegooid, nog nooit vervangen. Het spul is goedkoop, smeert de pomp, voorkomt corrosie, bevriest niet, heeft vrijwel het eeuwige leven en de pompen in die systemen kunnen de iets hogere viscositeit wel hebben en produceren ook voldoende debiet.

Ik gebruik daar wel een koelvloeistof op basis van OAT voor (bijvoorbeeld roze 'longlife' types) en niet de groene/blauwe met silicaten die je in 1970 in je auto mikte. Ik heb genoeg radiatoren gezien met aan de binnenkant zo'n korrelige laag afzetting van de silicaten, dat wil ik niet in m'n tere machines hebben.

Voor de mensen met beestjes thuis zou ik trouwens gewoon koelvloeistof niet aanraden. Je zult de eerste niet zijn waar ooit een lekje ontstaat, en katten (honden volgens mij ook) zijn er dol op want die ethyleenglycol is mierzoet. Het is echter ook erg giftig voor die beestjes. Dan ben je met een koelvloeistof op basis van propyleenglycol beter af. Nadeel is de prijs; dat is spul 'voor de race' en dus trekken ze je een poot uit. Bijvoorbeeld deze, te verkrijgen bij veel motor/brommerzaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

geheel nieuw in frezen, nog heeeeel veel te leren,
zo ook de feed en speed van te bewerken materialen.
nu kan ik in mijn draadje dit wel vragen maar ik weet niet of er al iets van dit onderwerp al op het forum staat.

heb nu mijn eerste stukje plexiglas bewerkt, om een stof afzuig systeem te maken.
maar ik kreeg geen goed resultaat,

wat gegevens 6mm 2flut
circulair binnendiameter gefreesd, had het idee dat het meer smolt dan snee.
zal het frees bot zijn.?

maar nogmaals bestaat er draadje met (feed en/of speed) voeding/snelheid?

grt. ewoud
humm, meten is....
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door DirkSchipper »

ewoud schreef: 19 mar 2018 12:52maar nogmaals bestaat er draadje met (feed en/of speed) voeding/snelheid?
Ja
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door ewoud »

dirk mag ik je bedanken :P
humm, meten is....
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: CnC portaal (opensource) bouw verloop

Bericht door Toxiq »

ewoud schreef: 18 mar 2018 14:42
16614
ewoud
Haha, grappig, die wilde ik ook maken
hoe ga je hem ophangen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie