Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Leeuwinga »

Mijn idee is dat je veel beter een èchte`gebruikte draaibank kunt aanschaffen.
Die koop je voor minder als de kosten zoals nu voorgesteld om een frame te krijgen met
alle problemen van stabiliteit en uitlijning.
Strip em en zet er lineairs op voor Z as en X as en je hebt dan een veel beter basis
waar je naderhand ook echt iets op kan draaien.
Cees
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Leeuwinga schreef:Mijn idee is dat je veel beter een èchte`gebruikte draaibank kunt aanschaffen.
Cees
Leuk idee, maar een "gewone" draaibank heb ik al staan.

Het idee waar ook de uitdaging/hobby in zit is het zelf uitdenken en maken.
Bovendien kost dit geheel dadelijk zo rond de 1700 euro, waar koop ik daar een nette draaibank voor inclusief ombouw naar cnc?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Leeuwinga »

Een oude draaibank kun je wel kopen vanaf 250/350 euro
heb je nog plenty over....
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Het bedrag van 250/350 euro voor een gebruikte draaibank in redelijk staat lijkt met niet helemaal realistisch maar als het zelf maken niet slaagt is het altijd nog een goed alternatief om in gedachten te houden, tenslotte kan ik de meeste spullen die ik heb dan hergebruiken. Probleem blijft dan nog altijd hoe je lineaire geleidingen op een gehard prisma bed gemonteerd krijgt maar daar ga ik nog niet over nadenken...

Voorlopig ga ik lekker verder op het ingeslagen pad van het maken van een Epoxy Graniet basis.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Leeuwinga »

Als je bv een AI Handy turn als basis toepast heb je dat niet want die heeft
geen geharde lijbanen. En zo zijn er wat meer, oudere draaibanken hadden vaak niet
geharde geleidingen.
Maar ga gerust je gang , compleet eigen bouw geeft natuurlijk veel voldoening.
Ik zal het verder met veel belangstelling volgen.
Succes, Cees
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Vorderingen gaan niet echt snel, maar toch het een-en-ander kunnen doen aan de systeemkast met de EdingCNC cpu5A4E besturing.

Voor op de kast een verlichte aan/uit schakelaar en noodstop, aan de linkerzijde de 220V aansluiting, een USB en een Ethernet aansluiting en bovenop de aansluiting voor 2 stappenmotoren, X en Z as. De laatste 2 zitten in een aparte afdekplaat die eenvoudig te verwijderen is om straks onder andere de aansluitingen van de eindschakelaars en dergelijke te maken.
14068

14069

In de kast zitten rechtsboven de 2 Leadshine DM556 drivers, daaronder een 12V/5V voeding voor de besturing en de eindschakelaars en de kastventilator en onderop een 48V voeding voor de steppers, deze heb ik voorlopig even teruggedraaid naar 42V, maar op m'n portaal draait dezelfde samenstelling prima op 48V, dus als alles goed werkt gaat deze daar uiteindelijk natuurlijk ook weer naartoe.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Hoera!

Dit weekend de bedrading naar de steppers in orde gemaakt en de boel eens aangesloten.

En..... ze draaien en reageren op wat g-code ingevoerd in MDI

ik is blij!

Volgende stap wordt het bestellen van 80kg grind en de benodigde hoeveelheid Epoxy zodat ik kan de mal kan gaan vullen, voor zo een klein machientje toch best een behoorlijk gewicht! De basis van de machine is 560x400x400mm en hij gaat kaal zo rond de 85 kilo wegen, met alles er op en er aan dus al snel over de 100kg.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door Sven »

Nou, op naar de foto's van de bouw!
Ik ben benieuwd wat 't gaat worden ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Weer een klein stapje verder, op wat kleine datails na is de mal klaar, alleen nog even wat mooie ronde fillets in de hoeken maken om scherpe hoeken te voorkomen en dan het geheel in de was zetten zodat de epoxy hopelijk goed lost. Ook afgelopen zaterdag het grind besteld, 80kg met een korrelgrootte van 1-3mm. Nu alleen nog de epoxy en een cementkuip....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door serum »

Gebruik je alleen dat 1-3mm grind en epoxy of gebruik je nog wat kleinere korrels voor opvulling?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Nee, ik ga alleen het 1-3mm grind gebruiken, waarbij als ik het zo door mijn handen laat gaan maar weinig 3mm zie, het lijkt me meer 1-2mm. Ik heb hiermee al een proefstukje gemaakt en dat doorgezaagd en dat zag er goed compact uit.

Het grind is inmiddels ook binnen, nu alleen nog even de epoxy bestellen, maar door wat privé omstandigheden kom ik er nu even niet aan toe om verder te gaan, ik vermoed met een week of 2-3 dat ik weer even tijd heb, dan kan ik de mal gaan vullen.
watahyahknow
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mar 2017 21:42

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door watahyahknow »

gaat hoogst waarschijnlijk iets van een trilplaat nodig hebben voor een egaal resultaat , mischien zon trilplaat voor het trainen van je bilspieren of een electromotor met een excentries gemonteert stuk ijzer

iets anders waar ik nog aan zat te denken om het bed , de opspankop en de staart in 1 lijn te krijgen is : een constructie maken op je geleiderails wat een perfect rechte ronde stang perfect op hoogte en in lijn houd met de baan , daar de kop met aandrijfas en lagers en de staart op vastspannen en dan het lagergat om de lagers dichtgieten
als je ronde gladgeslepen stang en glijlagers gebruikt voor je geleide rails zou je deze constructie ook zo kunnen bouwen dat ie het hele zaakje (dus ook de rail) in lijn houd bij het gieten
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door ruudpg »

Hé Hé....

Het heeft even geduurd maar er zijn eindelijk vorderingen met de bouw van mijn draaibankje...

Hieronder wat foto's

23902
Zijaanzicht van de mal (het eindproduct wordt op zijn kop gemaakt)

23903
Bovenaanziht (onderzijde) met de buis voor afvoer van koelvloeistof

23904
De montagepunten voor de spindel

23905
Het epoxy mengsel

23906
Het eerste beetje mengsel in de mal gedaan.

23907
De mal bijna vol met tussendoor trillen met een trilnaald (heeft overigens niet het gewenste effect...)

23908
De mal vol en vlak gemaakt, hierna na het uitharden nog extra epoxy er over heen gegoten

23909
De basis gelost uit de mal, dit ging super gemakkelijk, de mal eerst met wax behandeld en daar overheen PVA.

23910
De basis met een kleurtje

23911
De basis met de eerste geleidingen er op gemonteerd.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Zelfbouwdraaibank SLB70-1220

Bericht door xander janssen »

Hoe ga je straks de hoofdspil in lijn brengen met de z-as?

In het xz-vlak kan ik me er nog iets bij voorstellen, roteren van je z-as over de EG-basis, maar in het vlak daar loodrecht op (yz vlak) niet.

De rede dat ik niet voor zelfbouw ben gegaan, omdat ik geen stijf en toch instelbaar mechanisme kon bedenken. Tenzij je de rsils van de z-as gaat shimmen, maar dan krijg je deze niet over de volle lengte dragend op je EG-basis.
Plaats reactie