Colinbus CLR2513

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door benkr »

Moeilijk, die foto maken, een foto van iets wat er niet meer zit, hoe doe je dat?
Maar goed, ik ga morgen wel op de een of andere manier duidelijk maken waar die weerstand zit.
Die foto komt er wel, zet er een andere weerstand in, foto klaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door benkr »

Bij deze de foto, ik hoop dat duidelijk is waar de weerstand te vinden is, ik heb er tijdelijk een klein weerstandje in geprikt, puur om de locatie aan te geven.

13873

Ik heb ook een 3e antwoord van Delta gekregen op mijn vraag om een servicemanual, een schema en de waarde van deze weerstand, helemaal niets doen ze, het schema en servicemanual zijn confidentieel (komen niet de fabriek uit) en in Europa hebben ze geen detail gegevens over componenten dus ze kunnen me ook niet vertellen wat de waarde van de verdampte weerstand is.
Maar goed, vandaag maar even naar de lokale elektronica toko geweest en een weerstand van 1,5 Ohm 5 Watt gekocht, die gaat er in, weet bijna zeker dat de drive weer 100% werkt hierna.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

Ben afgelopen tijd heel druk geweest dus helaas geen tijd gehad om de gemaakte driver te proberen en te testen die benr voor mij heeft gemaakt 8) 8) 8) .
Maar ik heb al wel het eerste stukje gefreesd ging redelijk goed, alleen heb nog wel een probleem dat de motor's van de x en z as uit zich zelf bewegen (kleine beetjes). Dit doet hij geloof ik alleen als ik de spindel aan zet. Het komt weg uit mijn motioncontroller want als ik die afkoppel van mijn drivers is het probleem weg. Ook zie ik de feedrate op en neer gaan op mijn scherm. Heb alles netjes geaard op 1 punt dus zou goed moeten zijn. ook gebruik ik afgeschemde kabels (oude usb kabel).

wel ff puntje van kritiek op de drivers en motor's, 1 van de kabels was niet goed gesoldeerd. met als gevolg dat er een encoder niet deed. Ik dacht nog hoe kan dit nou. Maar naar 1/2 dag zoeken had ik het probleem gevonden.

Toch volgende week maar meer verder kijken!

ff foto dump:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door benkr »

John,

Als ik zo naar je opstelling kijk dan zie ik het niet goed omdat de foto te klein is maar ik denk toch wel enkele zonden te zien.
Alle signaallijnen die bij elkaar horen, dus signaal én de bijbehorende nul of GND in elkaar twisten.
Alle voedingslijnen + en - eveneens in elkaar twisten.
De - van de voeding aan hetzelfde aardpunt (GND maar niet de netaarde) vastmaken.
De servokabels als afgeschermde leidingen uitvoeren en zo ver mogelijk van de signaal draden vandaan houden.
Afschermingen in eerste instantie maar aan één kant aan aarde leggen, bij voorkeur aan de kant van de veroorzaker van de storing, dus aan de kant van de servodrive of VFD. Maar soms schrijft de leverancier van dit soort dingen voor om de afscherming aan beide kanten aan aarde te leggen, dit moet je gewoon proberen.
De encoderkabels eveneens afgeschermde leidingen.
Alle apparaten en dingen centraal aarden, jij hebt een metalen grondplaat, daar een centraal aardpunt kiezen, b.v. heel dicht in de buurt van de nul van een voeding of zo.
Het is heel belangrijk dat je steeds de + en - van dingen bij elkaar houdt (in elkaar twisten) om EMC problemen te voorkomen, en daar lijk jij last van te hebben.
De motorkabels, en ook de uitgaande draden van de VFD b.v. naar boven wegleiden van de gevoelige signaal draden.
Voedingskabels zo kort en dik mogelijk maken, zeker die lijnen die flink stroom voeren.
Je voeding zo dicht mogelijk bij de grootste gebruikers plaatsen.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

benkr schreef:John,

Als ik zo naar je opstelling kijk dan zie ik het niet goed omdat de foto te klein is maar ik denk toch wel enkele zonden te zien.
Alle signaallijnen die bij elkaar horen, dus signaal én de bijbehorende nul of GND in elkaar twisten.
Alle voedingslijnen + en - eveneens in elkaar twisten.
De - van de voeding aan hetzelfde aardpunt (GND maar niet de netaarde) vastmaken.
De servokabels als afgeschermde leidingen uitvoeren en zo ver mogelijk van de signaal draden vandaan houden.
Afschermingen in eerste instantie maar aan één kant aan aarde leggen, bij voorkeur aan de kant van de veroorzaker van de storing, dus aan de kant van de servodrive of VFD. Maar soms schrijft de leverancier van dit soort dingen voor om de afscherming aan beide kanten aan aarde te leggen, dit moet je gewoon proberen.
De encoderkabels eveneens afgeschermde leidingen.
Alle apparaten en dingen centraal aarden, jij hebt een metalen grondplaat, daar een centraal aardpunt kiezen, b.v. heel dicht in de buurt van de nul van een voeding of zo.
Het is heel belangrijk dat je steeds de + en - van dingen bij elkaar houdt (in elkaar twisten) om EMC problemen te voorkomen, en daar lijk jij last van te hebben.
De motorkabels, en ook de uitgaande draden van de VFD b.v. naar boven wegleiden van de gevoelige signaal draden.
Voedingskabels zo kort en dik mogelijk maken, zeker die lijnen die flink stroom voeren.
Je voeding zo dicht mogelijk bij de grootste gebruikers plaatsen.
Heb je advies opgevolgd en nu freest hij prima! had veel dingen al wel gedaan zoals je zei. maar de - van de voeding aan de ground leggen was uiteindelijk de oplossing.

Verder viel me uiteindelijk alles mee met instellen.

Iedereen bedankt voor het mee denken!!! 8) 8) 8)

eerste frees foto:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door audiomanics »

Kijk, bekend vormpje ;-) Mooi dat alles nu werkt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

Ja Kees is idd bekent vormpje. Een vraagje mensen ik wil ook graag een soort van schuurpapier snijden. Nu wou ik dit met een lasertje doen van een watt of 5. Iemand nog tips?

Dacht zo iets
http://m.ebay.co.uk/itm/450nm-3500mW-3- ... 2738281347

Of deze 12watt

http://m.ebay.com/itm/12W-12000mW-High- ... 2220723652
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door audiomanics »

Tja, het is natuurlijk een hele andere golflengte dan mijn CO2 laser, maar voor dat schuurpapier van jullie had ik niet echt veel vermogen nodig om het mooi te snijden. Met 3 Watt zou je er misschien uiteindelijk doorheen kunnen snijden maar je zal dan wel zoveel warmte in dat spul brengen dat de je verbrandde randen en slechte lijm krijgt. Iets meer vermogen snijdt dan niet alleen sneller, maar ook beter.
Hoe is het trouwens met het focuspunt (diameter) van deze lasertjes?
Ik neem aan dat je 'm op die Colinbus wil zetten, dus een CO2 glasbuis laser wordt dan best wel een uitdaging. Er zijn er wel die zo'n klein 40W buisje vertikaal tegen de kolom zetten. Die buis zou ik dan ook niet permanent geplaatst willen hebben ivm trillingen van de hoofdspindel en alle sturingen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef:Tja, het is natuurlijk een hele andere golflengte dan mijn CO2 laser, maar voor dat schuurpapier van jullie had ik niet echt veel vermogen nodig om het mooi te snijden. Met 3 Watt zou je er misschien uiteindelijk doorheen kunnen snijden maar je zal dan wel zoveel warmte in dat spul brengen dat de je verbrandde randen en slechte lijm krijgt. Iets meer vermogen snijdt dan niet alleen sneller, maar ook beter.
Hoe is het trouwens met het focuspunt (diameter) van deze lasertjes?
Ik neem aan dat je 'm op die Colinbus wil zetten, dus een CO2 glasbuis laser wordt dan best wel een uitdaging. Er zijn er wel die zo'n klein 40W buisje vertikaal tegen de kolom zetten. Die buis zou ik dan ook niet permanent geplaatst willen hebben ivm trillingen van de hoofdspindel en alle sturingen..

Kees
Dan ga ik maar zon zware (10watt) module bestellen en kijken of het wil.
dit staat er bij
Focal length: 16mm
Spot diameter: 16mm at ≤Φ0.12 (mm)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door skillalot »

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

Ik kan weer een nieuw hoofdstuk toevoegen aan deze topic. Na vandaag de hele tijd goed te hebben gedraaid een motor kapot (of een encoder zoals ik vermoedt). Motor begint te beven en doen en gaat dan in storing. ik heb het idee dat de motor niet goed zijn positie weet en het probeert te corrigeren met het gevolg dat de motor klinkt als een toeter en daarna in de beveiliging gaat. Dus motor even geprobeerd op een andere drive met zelfde resultaat. Nu eerst maar even motor bestel bij damencnc zodat ik morgen gouw weer verder kan! erg vervelend zo!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door skillalot »

Heb je fysiek de motor losgehaald en naar de andere motor verplaatst om op een andere set kabels aan te sluiten?
Niet dat het dalijk de encoder of motorkabel is die kapot is en je voor niks een nieuwe motor koopt...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Heb je fysiek de motor losgehaald en naar de andere motor verplaatst om op een andere set kabels aan te sluiten?
Niet dat het dalijk de encoder of motorkabel is die kapot is en je voor niks een nieuwe motor koopt...
Ja dat heb ik gedaan omdat mijn z as motor de zelfde is al mijn x as motor (die is nu kapor). Dus kon nu uitsluiten dat het mijn driver of kabelset was. is echt de motor. Hij wil wel draaien alleen lijkt (zelfs onbelast) of hij stallt. ga nu kijken of ik wat nieuws uit china kan krijgen zodat ik een motor en een driver op voorraad heb.

Ook ga ik mechanisch alles ff na lopen om te kijken of de motor niet op de 1 of andere manier op de donder krijgt!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Colinbus CLR2513

Bericht door John Sellis »

Plaats reactie