epoxy laten uitharden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door Sven »

Ik ben gisteren bij polyestershoppen in gouda wezen kijken naar het resultaat van het vlakgieten van een ruw tafelblad met traaghardende epoxy.

Was voor een tafel prima maar voor een vlaktafel waren de voorbereidingen (opstelling) bij lange na niet goed genoeg.

Houd er rekening mee dat het misschien niet in 1 keer volledig vlak wordt. Misschien lukt het wel, zeker met goede voorbereidingen, maar als het niet in een keer lukt moet je nog hoogte over hebben voor een volgende laag.

Op mycncuk had iemand beschreven hoe hij met van die metal stud profielen voor gipsplaatmuren goten had gemaakt om alles in een keer te kunnen gieten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door Damocles »

Ik zou ook eens nadenken over het nabewerken van die epoxy (of iets anders). Volgens mij moet het mogelijk zijn om bvb een hout schaaf over 2 rijen of waterpassen oid te laten gaan en zo een kunststof strip vlak te schaven. Gewoon door oppervlaktespanningen etc kunnen de randen nooit helemaal vlak zijn denk ik?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Dat gieten in meerdere lagen heb ik inderdaad ook gelezen. Ik was van plan om de "mal" uit silicone te maken zo`n 15mm hoog. Door gewoon een houten balkje op de koker te spannen af te kitten en het balkje er uit halen. Ik had een laagdikte van ongeveer 5mm in gedachte, maar heb 2x 2,9kg ter beschikking komt ongeveer overeen met 5,8 liter

Elke gieting heeft natuurlijk een meniscus. Maar door een vlak van 2x de breedte van de rail te gieten hoop ik dat deze voor geen problemen zal zorgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Als ik een groter oppervlak epoxy giet of in m'n wergwerp-soepmokjes kijk die ik gebruik voor het aanmaken van middelgrote hoeveelheden dan beperkt het 'omhoog kruipen tegen de rand' zich tot een mm of 5 van die rand af. Nu is mijn epoxy niet jouw epoxy en met zaken als siliconenhoudende loswas kun je dat omhoogkruipen aardig beteugelen, maar dan heb je een orde van grootte.

Kwa hoogte: je hebt een minimale dikte nodig wil het vlak vloeien. Staat vast in de datasheet van je hars, maar 6-10mm zal het al gauw zijn. Daar moet je wel op letten als je een 2e laag wil gieten; een 2e laagje van 1mm dik gaat dan niet werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Gisteren eindelijk aan de epoxy kunnen beginnen.
Het frame had ik vooraf al ingepakt met piepschuimplaten rondom dus zodra de epoxy gegoten was heb ik de 2 stroken epoxy afgedekt met aluminiumfolie zodat er geen vuil in kon. Daarna met 3 houten platen die ik nog had liggen het geheel afgedekt en de verwarming op laagste stand gezet. Hierdoor werd het al snel een aangename 23°C in de "bunker". Vandaag de verwarming op maximaal gezet maar helaas raak ik niet boven de 32°c (omgevingstemp is 15°C) Verwarming is een industriële heater van 3,3KW.

Zoiets:
Afbeelding

Ik had er toch wel meer van verwacht aangezien het volume "maar" 8m³ is.

Nu ben ik aan het rondkijken naar een infrarood straler in de hoop dat dit beter gaat werken.
Degene die mij het meest geschikt overkomt en lokaar voor vrij weinig te huur is is deze:
Afbeelding

15KW en autonomie van zo'n 7 uur

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Niet doen. Die dingen op brandstof produceren nogal veel vocht, en daar is niet-uitgeharde epoxy allergisch voor.
Dan maar een paar dagen langer op 30 graden zou ik zeggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou die in de buurt van de 32 graden z'n verwarming op de max. termostaat utzetten ?
( kunnen de zekeringen en de kabel ook weer even afkoelen :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door hainjedaf »

misschien wordt de kabelhaspel wel warmer dan dat ding
(had ik met een heater van de praxis)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door fcnh »

hainjedaf schreef:misschien wordt de kabelhaspel wel warmer dan dat ding
(had ik met een heater van de praxis)
Een kabelhaspel altijd afrollen als je grote vermogens gebruikt, de haspel gedraagt zich als een spoel en wordt warm.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

DaBit schreef:Niet doen. Die dingen op brandstof produceren nogal veel vocht, en daar is niet-uitgeharde epoxy allergisch voor.
Dan maar een paar dagen langer op 30 graden zou ik zeggen.
Om die reden had ik al niet gekozen voor zo'n gas paddestoel. Wist niet dat die dingen op diesel hetzelfde probleem hadden. Goed dat ik het dan toch nog even hier post voordat ik het ding ging huren.

De kachel hangt aan een 15m lange XVB 3g2,5 kabel (standaard installatie kabel zeg maar) die op een 20A automaat hangt.
Daar gaat het volgens mij dus niet aan liggen. De kachel staat ook niet in het frame maar er buiten en blaast dus de lucht naar binnen. Omgevingstemperatuur is aanzienlijk lager +-18°C denk ik. Dus last van max thermostaat zou die volgens mij niet mogen hebben.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Zou een 9 of 12Kw versie van wat ik nu staan heb een uitweg kunnen bieden? Maar dan ook buiten het frame om de thermische beveiliging niet laten af te springen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Ik zou 'm gewoon lekker in het frame zetten. Ding heeft zelf ook een thermostaat, en enkel lucht van 15 graden verwarmen schiet niet op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door stekkestim »

Ik heb hem er nu een half uurte in staan.

Heeft er iemand eigenlijk een idee tot welke temperatuur zo'n ding kan voordat de temperatuur uitschakelt?

Edit. Daar ben ik dus ook achtergekomen, zal ergens rond de 30°C liggen. Ik voelde net aan de behuizing en deze was niet warmer dan de lucht temperatuur. Toen ik hem er terug uithaalde hoorde ik een klik en sprong de verwarming terug aan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: epoxy laten uitharden

Bericht door DaBit »

Ja, er zit een thermostaat in :lol:
Die heb je op z'n warmst neem ik aan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie