Mijn zelfbouw machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Mijn zelfbouw machine

Bericht door create »

Oke dan, als je een forum start over cnc moet je ook een keer je eigen machine laten zien. Ik ben eerst begonnen 1 1/2 jaar geleden met een mdf machine. Gewoon lekker rommelen en kijken of deze hobby wat is voor me. En nu toch maar een machine bouwen met alu onderdelen lineare geleidingen en kogelomloop spillen. Het frees bereik is ongeveer 850 bij 1100mm. Het portaal is bijna klaar en ga nu het portaal verbinden met de kogelomloop spil.

Het enig wat ik nog zoek is een lineare geleiding met twee blokken. Ik weet het je kan het ook op andere manieren oplossen maar ik heb er al 1 en wil er 1 bij hebben. Dus als iemand wat weet en dit leest ik hou me aanbevolen. de geleiding die ik nu heb is een THK H15CR zie foto.
Afbeelding

voor de rest mag ik niet klagen, en met wat tips van Arie zie ik deze machine wel zitten. Van de week hoop ik met de z-as te beginnen. ik hou jullie op de hoogte

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eindelijk... ik bedoel.. eerst haal je me over om hier eens wat te posten.. en maanden later komt meneer zelf eindelijk eens met een projectje.. :D

ik zie dat je de spindel voor het bewegen van je portaal middenonder je tafel hebt?.. zorg er dan ook voor dat deze ook met een voldoende stijve verbinding aan de zijplaten zit, anders heb je daar weer een vermindering van je nauwkeurigheid..

niet dat ik weet welke nauwkeurigheden je nastreeft, maar 't is een van de oudste natuurwetten.. "Hoe stijver hoe beter" :oops:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door create »

Eindelijk... ik bedoel.. eerst haal je me over om hier eens wat te posten.. en maanden later komt meneer zelf eindelijk eens met een projectje..
:lol: :lol:

Ja, daar heb je een punt. Maar ik ben al een tijdje bezig met me log. En dacht eerst het gescheiden te houden. Maar nu is het er toch maar van gekomen. :P

ga zeker nu stijfheden gebruiken in mijn machine. Ik moet zeggen hij loopt lekker. maar elke 0,01 is er weer 1 hahaha. Dus het gaat goed komen.(hoop ik)

gr create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door audiomanics »

Als je het typenummer van de rails hebt kun je toch wel een zelfde wagentje bijbestellen? Voor een type rail zijn maar een paar uitvoering wagentje te koop.. Lange, hoge en brede. Dus kijk wat je hebt en vergelijk..
Het is inderdaad wel aan te raden om de x-as van 4 wagentjes te voorzien. (en tevens het portaal te verstevigen.. boutje moertje lijm.. )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ronald

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door Ronald »

Heej kijken jullie weleens op ebay.de (duitse ebay)
en dan zoeken naar cnc, Linearführungen ,schrittmotoren, Linearkugellager, Kugelumlaufspindel etc etc
Ze hebben daar ook diverse CNC shop waar je direct kunt kopen
Ik zelf heb er eigenlijk al mijn spullen weg

mvg Ronald
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door create »

zelf kijk ik vaak op ebay, gewoon de nederlandse en zoeken op wereldwijd. dat werk ook dacht ik. Heb al geleidingen gekocht op ebay. Maar die zijn iets te kort :? die duitse woorden zijn wel makkelijk om te hebben. thanks

gr create
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw machine

Bericht door aramon »

Prebeer gewoon eens thk op ebay.com verrassend resultaat...
Plaats reactie