welke lagers?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

welke lagers?

Bericht door Swets »

Ik ben bezig me Z-as te verbeteren.... en nu heb ik lagers nodig voor met kogelomloopspindel....

ik zit nu bij Damen te kijken.... maar welke lagers kan ik nu het beste gebruiken... hij heeft groef kogellagers... maar ook hoek contact kogellagers... maar wat is het verschil.... en wat is beter?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke lagers?

Bericht door Swets »

niemand?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: welke lagers?

Bericht door benkr »

Even heel kort door de bocht.

Groefkogellagers kunnen krachten opvangen in de dwarsrichting van de spindel en maar heel beperkt in de lengterichting van de spindel.
Hoekkontactlagers kunnen beide, hoeveel in welke richting hangt af van model en type, er zijn meerdere uitvoeringen waarbij de lagerkogels onder uiteenlopende hoeken (tussen buiten en binnenring) worden geplaatst, ook zijn er één en tweerijige hoekkontactlagers.
Ja en er zijn ook nog vele andere, meestal heel dure, lagers voor heel specifieke toepassingen.
Ook de smering etc. bepalen de toepassing, sneldraaiende lagers worden heel anders gesmeerd dan de standaard 'lage toeren' lagers.

Voor een KO spindel wordt bijna altijd een kant vastgezet (vandaar de kreet 'vast lager' ) met een dubbel hoekkontact lager terwijl de andere kant alleen in de lengtericht wordt ondersteund door een gewoon lager, de as zit daar dan ook licht glijdend in, vandaar de naam 'los lager'. De vaste kant bepaalt de back lash, de losse kant vangt de rek en krinp op. Soms is er zelfs geen los lager en hangt de spindel daar gewoon in de lucht, zie je vaak bij kortere spindels.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: welke lagers?

Bericht door Bjornski1976 »

Ben, goed verhaal.

Bij het gebruik van twee hoek contact lagers worden deze ook wel tegenover gesteld van elkaar geplaatst. Dit om de axiale speling in beide richting op te vangen. In sommige gevallen wordt er een shim ring geplaatst tussen het binnenste deel van beide lagers om speling te minimaliseren.

Deze foto heb ik destijds genomen van de BK15 (vast lager)
9705
de V aanduiding geeft de positionering van de hoek contact lagers t.o.v. elkaar aan.

Ik heb ook wel eens gelezen dat duurdere machines met C3 kogel omloop spindels aan beide zijde een vast lager hebben waar de spindel onder voorspanning is gemonteerd.

In het algemeen is de richting van de belasting bepalend voor het type lager of lagers. een radiaal en aan beide zijde axiaal lagers is ook een mogelijkheid maar meestal duurder.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: welke lagers?

Bericht door Swets »

benkr schreef:Even heel kort door de bocht.

Groefkogellagers kunnen krachten opvangen in de dwarsrichting van de spindel en maar heel beperkt in de lengterichting van de spindel.
Hoekkontactlagers kunnen beide, hoeveel in welke richting hangt af van model en type, er zijn meerdere uitvoeringen waarbij de lagerkogels onder uiteenlopende hoeken (tussen buiten en binnenring) worden geplaatst, ook zijn er één en tweerijige hoekkontactlagers.
Ja en er zijn ook nog vele andere, meestal heel dure, lagers voor heel specifieke toepassingen.
Ook de smering etc. bepalen de toepassing, sneldraaiende lagers worden heel anders gesmeerd dan de standaard 'lage toeren' lagers.

Voor een KO spindel wordt bijna altijd een kant vastgezet (vandaar de kreet 'vast lager' ) met een dubbel hoekkontact lager terwijl de andere kant alleen in de lengtericht wordt ondersteund door een gewoon lager, de as zit daar dan ook licht glijdend in, vandaar de naam 'los lager'. De vaste kant bepaalt de back lash, de losse kant vangt de rek en krinp op. Soms is er zelfs geen los lager en hangt de spindel daar gewoon in de lucht, zie je vaak bij kortere spindels.
Dank je....! zo'd dubbel hoekcontackt lager is ook voor beide richtingen in de lengte richting... (omdat het een dubbele is)?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: welke lagers?

Bericht door Bjornski1976 »

Ja precies, omdat je ze tegenovergesteld van elkaar plaats nemen ze in beide richting de axiaal kracht op.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: welke lagers?

Bericht door Caesar »

Inhakend op dit verhaal heb ik een vraag waarvan (IMO) het zonde is een nieuw topic aan te maken ipv de informatie bij elkaar te houden:

Ik heb een omgebouwde BF25 met kogelomloop. Ik weet niet wat het merk van de spindel is (2ehands gekocht destijds), maar ik vermoed ISEL o.i.d. aangezien de KO blokken op deze van Damen lijken: Afbeelding

Nu heb ik al een tijdje het probleem dat bij het ronddraaien van mijn X-as ik een tik hoor uit de motorzijde van de spindel en ik vermoed dus een van de hoekcontact lagers (niet uit motor zelf). De andere zijde is een vrijlopend lager.

Nu kwam ik er ook achter dat ik een backlash heb van +/- 0.05mm, waar de Y-as op het oog strakker lijkt te zijn. Althans als ik de X-as heen en weer beweeg zie ik bij omdraaien richting bij .1mm een kleinere stap om vervolgens een 'normale' stap grote aan te nemen. Ik heb geen poupitaster o.i.d. dus kan niet meten, maar ik zie het op het oog al :(.

Ik vermoed dat het tikken te samen met de backlash dat ik ooit de lagers heb gemold (de X-as heeft een paar vastlopers gehad in het verleden).

Nu mijn 4 vragen;

1. Klinkt mijn hypothese plausibel, zijn die lagers relatief makkelijk kapot te maken, waardoor speling onstaat? Of zou ik, ik mag hopen van niet, de speling in de het lagerblok zelf gekropen zijn, of nog erger de spindel zelf? Wat zijn jullie hypotheses?
2. De preload moer heeft een speciale tang nodig (soort ER-moer, maar dan kleiner) om hem los te maken, heeft iemand die toevallig te leen, omgeving Roosendaal of Nijmegen?
3. Bij vervangen van de lagers, als ik naar Damen ga, uitgaande dat ik binnen-, buitenmaat en dikte opmeet van de oude lagers, zijn de hoekcontactlagers op Damen's website dan geschikt, of moet ik op zoek naar een 'gepaard stel' lagers? Voor mij is 0.01mm precies genoeg, dus ik ben niet perse op zoek naar exotische lagers ;).
4. Mocht ik al het juiste materiaal en gereedschap gevonden hebben, hoe bepaal ik de preload, wat is daarvoor de procedure?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: welke lagers?

Bericht door benkr »

Ja, moeilijk te zeggen wat er mis is zonder het zelf te zien of te horen.
Voor je wat dan ook gaat doen moet je denk ik uitzoeken wat er precies mis is, anders ga je dingen vervangen die gewoon goed zijn. Ook kan het zijn dat er gewoon iets los is gelopen of dat het nog na te stellen is.
Bij een bestaande machine zou ik gaan voor precies dezelfde lagers als die er in zitten, dan weet je zeker dat het allemaal past. Of je lagers voorspanning nodig hebben, en zo ja, hoeveel dan, dat blijkt uit de specificaties van dat type lager, hier is niets generieks over te zeggen. Je kunt wel altijd de lagers monteren (in zgn. X of O opstelling) de speling meten en eventueel met shims nastellen om de speling (als die er al is) er uit te werken, soms gaat het maar om één of een paar honderdsten. Voor lagers kun je ook eens kijken bij http://www.lagerboer.nl, die heeft veel 'new old stock' liggen. Bedenk ook dat je sommige hoekkontact lagers nog moet voorzien van smering, niet allemaal maar er zijn wel merken en typen die dat hebben, heb ze zelf ook liggen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: welke lagers?

Bericht door Caesar »

Benkr,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vanochtend alles uit elkaar getrokken en het probleem zat in de kogelomloopmoer; er zat wat speling in (niet zozeer in de axiale richting, maar wel dat je de as een beetje kon kantelen/wiebelen t.o.v. de KO moer. Ik heb hem tot het einde van de draad eraf gedraaid en ineens hoorde/voelde ik een subtiele 'knoep'. Nu lijkt de moer veel beter te lopen en is alle speling weg. Heb via de vetnippels nieuw vet ingespoten en de oude meuk die eruit kwam, daar was het hoog tijd voor......m.a.w. het zou me niet verbazen dat niet alles binnenin liep zoals het hoorde ;).

Nu lijkt alles in orde te zijn; geen tik meer en op het oog ook al veel beter, maar ik moet een keer investeren in wat meetinstrumenten. Geheel lijkt veel beter te lopen nu zowel met de hand als op de machine.

Toch bedankt voor jullie aandacht!
Plaats reactie