cnc ontwerp help

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Peter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2015 17:57

cnc ontwerp help

Bericht door Peter28 »

Hallo,

ik ben bezig met een cnc te ontwerpen voor MDF melamine en corian te frezen.
hij zal 1500x1000 worden maar het kan zijn dat hij later 3000x1000 word.
Daarom wil ik nu al graag op al de assen met tandheugels werken.
Als ik hem dan wil verlengen moet ik gewoon extra tandheugels kopen en profielen en is hij langer.

Kunnen jullie mij helpen met de tandheugels en oa de motoren en overbrenging of dit 1.5 of 1.10 dit weet ik allemaal niet goed ook welke motoren ik best neem ,hier heb ik momenteel nog geen flauw idee van welke hoe en wat.

ik dacht qua snelheid zoiets als dit lijkt mij zeker snel genoeg voor hetgene ik wil doen:
https://www.youtube.com/watch?v=FY6fEhsFur4&t=16s

Kan ik ook namelijk deze set gebruiken voor de tandheugels?
http://www.cncrouterparts.com/standard- ... -p-50.html

Of kan ik ergens die onderdelen vinden in belgie ,Nederland , want inporteren via usa kan wel vrij prijzig zijn?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door audiomanics »

De tandheugels en tandwielen zijn ook in Nederland te vinden (tandwielen.com, kettingtechniek.nl.. etc)
Qua vertraging van de motor moet je eigenlijk de motor niet sneller laten draaien dan 20 omw/sec... bij de standaard stappenmotoren is dat zo'n het maximum.. dan is er niet veel kracht meer over en dan heb je ook nog een behoorlijk hoge voedingsspanning nodig, gecombineerd met een lage zelfinductie van de motor..
10 - 15 omw /sec kun je nog redelijk zeker draaien.. Als je dat vertaalt naar de omtrek van je tandwiel en wat je wil halen, kun je de reductie benaderen..
Stel je hebt een tandwiel met 20 tanden en die tanden staan 3mm uit elkaar.. Dan is de omtrek dus 20 x 3 = 60mm.. Als je die dus 10 omw/sec laat draaien haal je 600mm/sec = 36 m/min.. Dan heb je dus maar een vertraging van 2:1 .. Maar weer wel een redelijk sterke motor nodig..
Buiten de kostbare servosystemen zijn er zijn tegenwoordig ook zgn Hybrid-steppers te koop. Die dingen draaien moeiteloos 25-30 omw/sec met kracht.
Snelheid kun je ook halen door trager te accelereren en de boel heel soepel te laten lopen. Dat zie je ook in die video... het gaat niet echt hard van zijn plek en de geleiding loopt ook lekker wrijvingloos (lees speling enzo)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door andrefc101 »

Peter28 schreef:Of kan ik ergens die onderdelen vinden in belgie ,Nederland , want inporteren via usa kan wel vrij prijzig zijn?
Volgens bij verkoopt Damencnc.com ook tandheugel systemen en zelf backlashvrije spulletjes daarvoor......
valckie
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 dec 2016 22:28
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door valckie »

Hey Peter,

Waarom 1500x 1000?
Ik wil ook zoiets gaan bouwen maar ik ga voor een werkoppervlak van 1220x2440, zodat er een volle plaat opkan. Je wil niet steeds een reepje van uw plaat moeten zagen voor ze op de machine kan...
Ik plan ook de X en Y met een tandheugel te doen, z as lijkt mij niet zo interessant om met een tandheugel uit te voeren ( spanningsloos valt alles naar beneden)

Wat heb jij als geleiding in gedachten? Geleiding opdelen om dan te verlengen lijkt mij moeilijk..
Ik wou ook eerst een machine maken met een kleiner opp. en een opklaptafel om te vergroten Ifv plaatsbesparing . Maar door de moeilijkheid met de geleidingen ga ik voor een grote machine waar ik een weekblad op de machine kan leggen zodat ik de opp als werkbank kan gebruiken als de machine niet in gebruik is.

Ik heb al een setje motoren liggen , maar ik weet eigenlijk niet hoever ik ermee spring qua krachten en snelheid.. dit is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van je portaal ook.
Peter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2015 17:57

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Peter28 »

audiomanics schreef:De tandheugels en tandwielen zijn ook in Nederland te vinden (tandwielen.com, kettingtechniek.nl.. etc)
Qua vertraging van de motor moet je eigenlijk de motor niet sneller laten draaien dan 20 omw/sec... bij de standaard stappenmotoren is dat zo'n het maximum.. dan is er niet veel kracht meer over en dan heb je ook nog een behoorlijk hoge voedingsspanning nodig, gecombineerd met een lage zelfinductie van de motor..
10 - 15 omw /sec kun je nog redelijk zeker draaien.. Als je dat vertaalt naar de omtrek van je tandwiel en wat je wil halen, kun je de reductie benaderen..
Stel je hebt een tandwiel met 20 tanden en die tanden staan 3mm uit elkaar.. Dan is de omtrek dus 20 x 3 = 60mm.. Als je die dus 10 omw/sec laat draaien haal je 600mm/sec = 36 m/min.. Dan heb je dus maar een vertraging van 2:1 .. Maar weer wel een redelijk sterke motor nodig..
Buiten de kostbare servosystemen zijn er zijn tegenwoordig ook zgn Hybrid-steppers te koop. Die dingen draaien moeiteloos 25-30 omw/sec met kracht.
Snelheid kun je ook halen door trager te accelereren en de boel heel soepel te laten lopen. Dat zie je ook in die video... het gaat niet echt hard van zijn plek en de geleiding loopt ook lekker wrijvingloos (lees speling enzo)

Kees
kan je ook rechtstreeks stappenmotoren op tandheugels monteren?
deze kerel heeft het gedaan https://www.youtube.com/watch?v=QFNKbgwt0d0 lijkt mij een mooie snelheid

i
andrefc101 schreef:
Peter28 schreef:Of kan ik ergens die onderdelen vinden in belgie ,Nederland , want inporteren via usa kan wel vrij prijzig zijn?
Volgens bij verkoopt Damencnc.com ook tandheugel systemen en zelf backlashvrije spulletjes daarvoor......
heb ik al bekeken maar toch vrij prijzig denk ik ?

Waarom 1500x 1000?

omdat ik voorlopig klein houd ik denk aan werkoppervlakte 1300mm lang x 800mm breed
dan kan ik keukendeurtjes etc frezen en rijboringen voor lange zijwanden van 2500 mm is ook gen probleem daar heb ik al een hulpstuk voor gevonden.

Wat heb jij als geleiding in gedachten? Geleiding opdelen om dan te verlengen lijkt mij moeilijk..

voorlopig V groef of drylin maar ik ga wel voorzien dat ik HIWIN geleiding kan monteren ik voorzie dit al in de tekeningen zodat eventuele uitbreiding veel makkelijker later is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc ontwerp help

Bericht door serum »

het is met iedere vorm van geleiding rottig om later te verlengen, de aandrijving van een tandheugel is nog wel te doen, maar een geleiding is nogal rottig, tenzij je een naadloos aansluitend iets bedenkt. Misschien is een lineare geleider nog wel de beste oplossing, als je hier een mooi aansluitende U onder kan leggen, welke je weer deels verzinkt in het frame. Je moet dan alleen wel zorgen dat er verschil in lengte zit tussen je frame en je geleding, zodat je ze kan overlappen. (geleiding nieuwe deel wat op het frame van het oude deel rust oid)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door janplastiek »

serum schreef:het is met iedere vorm van geleiding rottig om later te verlengen, de aandrijving van een tandheugel is nog wel te doen, maar een geleiding is nogal rottig, tenzij je een naadloos aansluitend iets bedenkt. Misschien is een lineare geleider nog wel de beste oplossing
Mijn machine heeft een Hiwin geleiding op de tafel van 4400mm, 1 stuk van 3000mm en 1 van +/- 1400mm
de overgangen zijn afgeschuind en tegen elkaar gemonteerd, de blokken vangen door hun lengte de overgang perfect op.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Sven »

Wil je de machine profi gaan gebruiken?

Zo ja, dan zou ik altijd voor de "goedkoopste goede onderdelen" gaan als het je eerste machine wordt.
dus geen drylin of v-groef maar gewoon 20 mm lineaire rail.

Die zijn als gebruikte onderdelen ook nog wat waard en als het goed uitpakt hoef je alleen langere rail te kopen en de rest kan je omschroeven.

Maar als je groter wilt dan heb je goede kans dat je toch nieuw gaat bouwen om je eerste fouten uit de machine te halen, dus wat dat betreft hoef je je niet blind te staren op "verlengen".
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Peter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2015 17:57

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Peter28 »

kan je ook tandwielen rechtstreeks op stappenmotor bevestigen en op de tandheugel?
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Zee&Zee »

Sven dat is iets te stellig...V rail geleiding voor de X en Y voldoet prima, en valt volgens mij als ervarings deskundige onder goedkoop en goed genoeg.

Mijn machine (3*2 mtr) is gebaseerd op de Mechmate qua x en y ( v geleding, rack en pinion, 4:1 vertraging) en bevalt prima.
De v geleidingen heb ik zelf gemaakt voor 100 euro en lineare rails op die lengtes ( 2*3 en 2*2 mtr) zeg hgr25....hadden me ettelijke duizenden euros gekost.

Inmiddels heb ik a kwaliteit lineare rails zelfs liggen ( liep tegen de deal van de eeuw aan) maar ze liggen al 3 jaar stof te happen....want er is geen reden om ze te plaatsen.

Ik zou je daar eens aanmelden (http://www.mechmate.com) en gaan struinen, meerendeel van je vragen zijn al gesteld en beantwoordt denk ik.

Bij een kleine machine ... laten we zeggen onder 1*1meter zou ik wel overal voor lineare rails gaan, want a) alom veel korte stukken tweedehands verkrijgbaar. b) ook nieuw nog te doen als je bv in china shopt, en de verzendkosten zijn te overzien dan.

Als je geld over hebt, dan zou ik ook voor een grote machine volledig lineare rails doen, maar dan zou ik ook je hele bed uit 10.000 kilo staal lassen en het laten vlakken en heattreaten en...en.. En...dan zou je hem beter kant en klaar ergens kopen...dus daar ga ik niet vanuit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 28 dec 2016 15:24, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Zee&Zee »

Kan...maar beter een vertraging van 3:1 of 4:1. Ivm je max toeren en de kwaliteit van je beweging (resolutie).
Ik zou je tafel ook plaatmaat of net iets groter maken trouwens. De mijne is specifiek voor kunstoffen gemaakt en platen van 2050*3050.
CNC you later
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door seldom »

Ik ben bezig met een dubbele poelie overbrenging van 1:3 dus totaal 1:9 overbrenging met Tandheugel.
Loopt erg mooi, het geheel wordt met een veer tegen de tandheugel geduwd.
Tandheugels zijn de goedkoopste die ik kon vinden met steek1.5.
136071360613605
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Sven »

Zee&Zee schreef:Sven dat is iets te stellig...V rail geleiding voor de X en Y voldoet prima, en valt volgens mij als ervarings deskundige onder goedkoop en goed genoeg.
Stelligheid is mij zeker niet vreemd. En ik weet dat ik in het verleden vaak genoeg stellig overtuigd ben geweest van zaken die achteraf onzin bleken.
Meestal heb ik in dat soort gevallen gebrek aan kennis gehad.

Misschien is dat hier ook zo, maarrrrrr.... Ik schreef ALS je profi gaat gebruiken, dan zou IK enz.

Dat iemand anders heel tevreden is met een ander optie is prima maar dat maakt mijn mening zeker niet "iets te stellig"

Ik wil het omgekeerde beweren, maar voor de duidelijkheid, dat doe ik in alle vriendelijkheid ;)

Zoals een zwaluw geen zomer maakt, is een tevreden gebruiker van v-groef geleding in een grote machine niet maatgevend ten aanzien van de kwaliteit van v-groef geleidingen, zelfs als je de machine profi gebruikt.

Eigenlijk moet je er een complete analyse op loslaten als iemand roept dat het goedkoop moet, al helemaal als het gaat om profi gebruik.

- Wat is goedkoop?
Lage aanschafprijs? Lage afschrijving? Lage onderhoudskosten? Laag uurtarief voor de machine?
Bij lage aanschaf zal v-groef waarschijnlijk winnen.
Op de andere punten? Ik betwijfel het.

En wat zijn goede resultaten?
Dat alleen vraagt al een enorme discussie....

Maar daarmee is helemaal niet gezegd dat het per se verkeerd is om een goedkope machine te willen bouwen, ook niet met v-groef.
Maar doe het wel met de juiste redenen, en die heb ik nog niet gelezen.

En voor mij blijft overeind staan dat ik vind dat je voor een machine die je professioneel wilt gebruiken het beste meteen railgeleiding koopt. En dat hoeft niet de beste te zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Peter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2015 17:57

Re: cnc ontwerp help

Bericht door Peter28 »

Wel al een hele tijd geleden hier nog is opgeweest...
Kort na dat ik begon met het uitwerken van de CNC machine heb ik een grond gekocht, jaartje later vrouw gekocht en nog een jaartje later getrouwd
en jaartje later beginnen bouwen.
Ons huis is nu eindelijk ver af en heb ik ondertussen door de corona crisis alles kunnen bijwerken en nog eindelijk eens wat tijd gehad om verder aan mijn cnc te werken.
Het frame van de cnc is gebouwd in stalen koker van 80x80x4 en is 3200x1760.
ik heb een frees bereik van 2760x1240.
hij heeft ronde ondersteunende geleiding en werkt met R&P systeem ( direct drive) de nema 23 motoren worden dmv een veer tegen de tandheugel getrokken.
de software die ik gebruik is estlcam met een arduino uno.
Persoonlijk vind ik estlcam een heel gebruiksvriendelijke software.

Nu had ik nog wel wat kleine problemen oa:
het tandwiel komt wel tegen de rack maar op een bepaald punt bij stropt/slipt deze wat ,waaraan zou dit kunnen liggen?

Als ik de machine home ( tegen vrij lage snelheid) bij de x as dan gaat deze tot 0 en gaat er iets terug van weg maar
aan de andere kant de andere motor( X2) draait deze dan soms bijna niet en als de machine gehomed is dan lijkt het mij of de X2 motor 1 cm terug " springt" waaraan zou dit kunnen liggen?
als ik de machine home dus X0 Y0 Z0 zegt estlcam software dat ik soms afstand en stappenverlies heb zou dit ook aan het tandwiel kunnen liggen of aan de kleinere eindschakelaars?

groeten
Plaats reactie