1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door serum »

Een mooie basis Christian! Maar hij gaat toch wel wat rapper dan 300mm/min? De onderdelenlijst liegt er niet om :shock:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door ruudpg »

Toch maar even reageren op die snelheid die je maximaal kan behalen...

Een typische stappenmotor doet 200 stappen per omwenteling met 1/8 microstepping zijn dan 1600 pulsen per onwenteling en dus per 5mm verplaatsing. Mijn eigen Leadshine drivers werken niet graag boven de 75 Khz = 75.000 pulsen per seconde. 75000:1600=46,875 toeren per seconde x 60 sec.=2812,5 toeren per minuut x 5mm verplaatsing = een snelheid van 14.062,5 mm per minuut ofwel 14 meter!

Bij zo een toerental levert de motor natuurlijk nog nauwelijks vermogen, maar bij 500 toeren is het nog altijd een respectabele 2,5 meter per minuut, da's heel wat anders dan 300mm ;-)
cnciscnc
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2016 15:47

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door cnciscnc »

Hi Nena,

Ik kan dit niet helemaal volgen. Je hebt sterke steppers maar je laat die een relatieve tamme spoed van 5mm aandrijven via een 1:50 reductie? Wil je er met stilstaand mes mee graveren of zo? :shock:

Waar heb je die HD's vandaan, welke typen zijn het en wat heb je ervoor betaald? Zijn het nieuwe?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door karangetang »

mag ik je vragen waar je de bosch railsen hebt besteld ??
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door serum »

Beste bak met onderdelen!

Ben echt super benieuwd wat je er van gaat maken! Wat voor draad heb je gekocht?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door Breaker »

Indrukwekkende lijst met onderdelen, dat wel, maare... wat wordt het eigenlijk? Kan je niet een schets delen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door mjeuring »

Je hebt Inventor? Daarmee maak je geen schetsen, maar 3d objecten, van die objecten kun je dan vervolgens 2d tekeningen maken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door skillalot »

Schetsje op papier en daar een foto van is ook al leuk voor ons om te zien hoor :lol:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door ruudpg »

Ben je niet bang dat je z-as heel erg onstabiel wordt? Of is je tekening een vereenvoudigde weergave? Mijn portaal bestaat uit 2 alu profielen van 90x90mm met alu-strips daartussen van 10mm en de z-as steekt ongeveer 45cm uit, en van mij had het nog stabieler gemogen... leerstof voor de volgende zal ik maar zeggen ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door DaBit »

Als je toch zo'n doosconstructie aanhoud dan zou ik overwegen om de Z-as niet op het bewegende deel te doen maar het platform op en neer te laten gaan. A-la 3D printer en oudere manuele machines dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: 1e Precisie CNC Freesmachine/Slijpmachine

Bericht door stekkestim »

Nena schreef:
Ik denk niet dat dat gaat lukken, dat betekend dat iedere keer z'n 180kg omhoog en naar beneden word gehaald. Daarvoor ben ik 4 extra spindels nodig met motoren. Dat gaat ook niet lukken in het budget.
Dat hoeft niet hoor, met 4 spindels en 1of 2 motoren en wat meters riem heb je ook al voldoende.

Afbeelding
Plaats reactie