Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door Kjelt »

BennedeBakker schreef: 10 apr 2018 22:24 Ik zit ook met het probleem van een 4de as willen+ tandem homing. Eigenlijk wel stom dat je dan meteen 750 euro mag gaan betalen voor een Eding kaart (cnc760, met de nieuwe processoren), enkel voor een extra uitgang. Je krijgt dan wel meteen heel veel extra's erbij zoals 4 extruder uitgangen en je mag nog 100 euro bij betalen als je de kabels enigszins makkelijk wil aansluiten. De CPU5A4E, wordt als 4 assige kaart geadverteerd, maar tegenwoordig gebruikt bijna iedereen twee motoren op zijn X-as. Het zou eigenlijk top zijn als de nieuwe 4 assen kaart CNC720? 5 uitgangen krijgt, x, slave, y, z, a.
Gaat helaas niet gebeuren, gevraagd op de beurs in Veldhoven, had ook zo'n idee om de ingangen te switchen tijdens het homen en daarna x1 op x2 te zetten.

Wat je zou kunnen doen maar dat is wel omslachtig is de a via relais omschakelbaar maken als x2 of 4e as. De proxies moet je dan ook mee omschakelen.
Dus stand1: x1 -> x2 Proxy x2 los not connected proxy a connected en a->a
Stand 2: a-> x2 proxy x2 connected op home a
Ook moet je de instellingen in de sw dan mee aanpassen, allemaal niet zo handig dus. Zeker niet als je dat vergeet.
Ook kun je het tandem homen slechts zo nu en dan uitvoeren, je hebt toch closed loop steppers? Zal niet gauw iets fout gaan dat de brug scheef komt te staan dan. Kan theoretisch alleen bij een e-stop als de spanning te vroeg vd drivers af gast of bij vastlopen op de limit, zou niet mogen.

Ik denk dat de reden dat Eding niet voor 5 assige kaarten kiest is om te differentieren tussen de duurdere 6 as kaart en de betaalbaardere 4 as kaarten, ergens zul je een keuze moeten maken tenslotte.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Opzet/bouwverslag 640x1240x195 portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

de IHSV57 servo's zijn voor het geld is het een leuk product, maar je kan verder geen filters of iets instellen.
Ik heb een toeren koppel grafiek opgevraagt bij JMC toen kreeg ik een grafiek tezien waarbij het koppel 0.6Nm tot 3000 gelijk zou zijn.(opzich niet gek bij en servo)
ik heb er toen een bestelt en getest maar je krijgt geen terug koppeling van de ingesteld parameters dan wat je de as ziet en hoort doen.
heb toen wat spullen van werk mee naar huis genomen en wat noise geïnjecteerd om met een externe encoder de bandbreedte en feedback loop te controleren.
maar als je hem dan redelijk heb ingesteld kreeg ik de bandbreedte op 25Hz (opzich redelijk), want wij gebruiken toch geen hoge acceleraties en door de ballscrew heeft de motor hier weinig last van.
Maar ik zag wel dat hij boven de 1250 toeren toch wel begint af te vallen het koppel.
waarschijnlijk is het motortje een behoorlijke zelfinductie en is er op hogere snelheid teweinig spanning over om nog goed te kunnen regelen.(heb het motortje niet meer anders zou ik de inductie kunnen na meten)
Nou is 1250 toeren waarschijnlijk snel genoeg met een spoed van 5 mm 6250m/s maar op die snelheid begin je wel grotere volgfouten te krijgen.
Dus zolang je hem goed instelt en onder de 1200 toeren blijft tijdens frezen voldoet deze servo prima.

ga als ik klaar ben met mijn machine ook eens deze proberen van hun JMC400W deze heeft wel notch filters en auto tune functies hiervoor alleen geen software, dus de drive doet iets en daar moet je dan maar op vertrouwen. (maar interessante prijs)

Gr Ruud
Plaats reactie