Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door boorgraag »

Hi,

In mijn 2e nieuwe machine heb ik een verloop zitten in de x-as wat resulteert in een verloop van de freesdiepte.
Hij is alweer stukken stabieler dan mn eerste machine; deze is gebouwd op een basisplaat (80x80 cm) betonplex en de brug (ook van betonplex) ligt laag op de rails.
Mijn machine heeft een x-as met dubbele steppermotors en assen, daarover ligt de y-as welke de z-as draagt.
De rails van de x-as zijn zeer rigide (van het type "ondersteund over de gehele 60cm lengte", SBR16 rail)

Het verloop van de huidige betonplex bodem plaat.
op 0,0 (linksachter) > z = 0
op 0,-278(linksvoor) > z = -0,4
op 430,0 (rechtsachter) > z = -1,2
op 430,-278(rechtsvoor) >z = -1,4

Ik wil op de huidige bodem een werkblad zetten, wat mag slijten. (het liefst houd ik mn betonplex bodem 'schoon').
Zo kan ik mn stock vastzetten op de nieuwe ondergrond en af toe lekker door de achterkant gaan zonder dat mn bodemplaat beschadigt.

Ik zie 3 opties om dit om dit verloop op te lossen:
1: Nu is dit nieuwe opspanblad natuurlijk ook niet vlak, ik heb gelezen dat mensen dit blad 'uitvlakken' met de freesmachine. In mijn ogen: grote brede frees erop, en over het hele blad laten lopen. (vrij makkelijk, maar moet ik wel herhalen per nieuwe opspan plaat)
2: De 2 x-assen met ringen oid ophogen op de juiste plaats. (minder makkelijk, spanringen nodig en verlost mij dat van stap 1?)
3: Opspanblad met in hoogte verstelbare voetjes maken (a la ikea kast..). (minst stabiel lijkt me...)

Nu mijn vraag:
Wat doen jullie, welke opties heb ik nog meer?
Laatst gewijzigd door boorgraag op 23 feb 2017 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door Zee&Zee »

Optie 1, maak machine vlak, met je machine. Beste imo.
CNC you later
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door Swets »

of een plaat onder het betonplex.... deze vlakken...met je machine.... en dan het betonplex er weer op?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door boorgraag »

Stel dat ik ga vlakken met de machine, is het volgende dan correct?

1 Ik koop een HM groeffrees 25 mm met ondersnijder.
2 de cnc machine laat ik op het diepste punt beginnen.
3 ik laat een volledig vierkant in banen uitfrezen.
klaar!

Klopt dit zo'n beetje?

(een plaat onder het betonplex kan niet. Het betonplex is de bodem waarop de SBR16 rails gemonteerd zijn. Dus een scrapboard gaat erop. Dat wordt MDF waarin ik gaten van 6mm boor waarmee ik stukken kan vastzetten.)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door audiomanics »

Als je er ongeveer van uit gaat dat die aluminium tape, die je voor een drol en drie knikkers koopt bij de A-C-tion, ongeveer 0,1mm dik is dan kun je daar aardig mee uitlijnen. Het is een geduldkwestie maar zo kom je aardig close bij perfect vlak.
Betonplex heeft namelijk een mooie gladde harde laag die je waarschijnlijk niet helemaal af wil frezen.
Sowieso staat betonplex er niet bekend om dat het overal exact even dik en dan ook nog perfect vlak is, maar de afwijkingen die jij hebt komen niet alleen van dat betonplex.
Ik zou met die aluminium tape eerst eens zien of ik in de buurt van +/- 0,1mm afwijking kan komen en dan alleen de plaat die daar weer boven op komt (dat MDF) vlakken op de manier die je al beschreef.
Dat moet je toch al doen voor iedere scrapplate voor je 'm gaat gebruiken, want ook MDF staat niet echt bekend als referentie voor vlakheid en overal precies even dik

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door boorgraag »

Dank voor je goede tip! Zoals ik het begrijp: Alutape onder het scrapboard om binnen de 0,1mm verloop te komen en daarna het scrapboard vlakken. Dus niet de x-assen aanpassen.

Er rijzen wel een paar vragen:
1- Waarom zou ik die tape manier eerst toepassen wanneer ik vervolgens toch het scrapboard ga vlakken?
2- Is het niet zo dat die alutape zorgt voor een 'onzekere' steun, welke een bepaalde 'flex' kan vertonen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door audiomanics »

MDF heeft een relatief harde toplaag, daaronder is het gewoon stof, ook bij de wat betere soorten.. MDF is gewoon rotzooi volgens mij. Eerlijk gezegd kun je er beter een plaat hard PVC op lijmen. Dat kan dan ook nog wat vloeistoffen weerstaan, als je gekoeld wil frezen of "onder water" (koolstofvezel platen bijv.)
Dan wil je niet te veel van de oppervlakte in een keer weg te hoeven frezen.. Als de basis goed is dan is de rest een stuk makkelijker en beter.
Die flex van een aantal lagen aluminium tape vallen erg mee. Ik heb met zgn PelAluminium onderdelen van 200+ kilo vlak moeten zetten in frames. Dat heb ik ook wel gedaan met enige lagen van die tape. Wel handig als je het zonder kreukels en luchtbellen op elkaar kan strijken natuurlijk. Dat vergt misschien wat oefening.
Je zal wel merken dat als je de plaat aandraait (ik neem aan dat je de betonplex plaat aan je frame vast wil schroeven) dat die op bepaalde plaatsen iets zal zakken, alsof de lagen tape wat ingedrukt worden. Je kan dus ook met wat harder of minder hard aandraaien enige tienden van millimeters kan "instellen"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: Opspantafel/bed vlak maken of stellen?

Bericht door boorgraag »

Dank Kees voor je heldere uitleg!

Ik ga eens aan de knutsel!
Plaats reactie