CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

John Sellis schreef:
BDekker schreef:Ik ben van plan mach3 te gaan gebruiken.
Ook gebruik ik de gecko g540, volgens mij kan ik hiermee ook weer niet alle THC's mee gebruiken?
Zou misschien ook wel voor candcnc gaan. Deze kun je op je plasmasnijder aansluiten.

Anders kan ik je cslab besturing aanrader (24v en verbinding met de pc via ethernet) met neuroncnc.com thc.

Uiteindelijk bepaald plasma en thc 95%van de snij kwaliteit.

Motor zou ik zeker closed loop doen. Omdat je motoren echt op max acceleratie moet staan met plasmasnijden.
Ik gebruik op dit moment normale stappenmotoren zonder terugkoppeling. Ik ben van een bestaande tafel af gegaan. Hier zaten soortgelijke motoren op. Hopelijk gaat dat goed komen. Cslabs besturing zou mooi zijn, al heb ik nu de gecko al.
Ik heb een beetje moeite met het zien van de verbinding van sommige thc's met de G540. Omdat dat een bob en drivers in een is. Je kan dus geen gebruik maken van de step en dir. aansluitingen vanaf de bob.
skillalot schreef:Cslabs kan de thc zelf doen dacht ik.

Ervaring met die candcnc john? Heb er zelf nooit mee gewerkt, maar wel ooit eens een swiftcut machine gezien die dat setje gebruikt. T zag er allemaal beetje knullig uit, of t goed of slecht werkt verder geen idee.

Plasma en thc is idd belangrijkste.
Met hypertherm powermax 45 zit je in ieder geval wel goed daarmee. Heb je de nieuwe XP of een ouder model?
Ik heb het oude type. PM45

Boris
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door karangetang »

ja, Boris die gecko is toch prima, kijk toch maar es naar Uccnc die kan je zo aan je Gecko aansluiten met step dir
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door kawarider »

Interessant. Wat moet er zoal instelbaar zijn? Hier ligt een proma klaar om ingebouwd te worden. Voorlopig voldoet een rollerkop, alleen bij dunne plaat (0,5 mm) is het wel eens lastig. Er valt voor mij veel te leren dus.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

Als je een platerider hebt kun je in principe alle besturingen gebruiken. Je hebt geen hoogteregeling nodig, omdat de toorts toch altijd over de plaat heen rijdt op dezelfde hoogte.
In dat geval kun je vrijwel elke besturing gebruiken.

Ik vraag me alleen af in hoeverre UCCNC inmiddels bruikbaar is voor een plasma. In mach3 bijvoorbeeld zitten uitgebreide hoogteregelingsfuncties, en ik weet niet of dat in UCCNC ook zit.
Verder is die gecko iets wat via de parallele poort aangestuurd wordt. Je hebt eigenlijk de keuze uit drie opties, paralelle poort, USB, en ethernet. USB valt met plasma al af, want dat is gewoon heel storingsgevoelig en moet je echt niet willen. Paralelle poort werkt prima, maar je bent beperkt in je uitgestuurde pulstrein, wat ik dacht maar tot 25khz kan. Als je dus wilt gaan microsteppen om meer resolutie en vloeiendere beweging van je motoren te krijgen moet je snel die pulsen uit kunnen sturen. Zeker bij plasmasnijden van dun materiaal waar snijsnelheiden tot 6 meter en hoger redelijk gebruikelijk zijn, moet je een snelle pulstrein kunnen uitsturen, en dan kom je toch al snel op een externe motioncontroller via ethernet (mach of edingcnc) of mesa hardware bij linuxcnc.

Wil je die proma gebruiken, die stuurt toorts up/down signalen naar je besturing, die dan vervolgens de toorts omhoog of omlaag stuurt. Je toorts staat altijd iets te dansen, en het is niet echt optimaal.
Wat er instelbaar moet zijn? Bij dun materiaal eigenlijk alleen snijhoogte, piercetijd en snijsnelheid, hoogteregeling aan/uit in de hoeken, toorts aan/uit. Ga je wat dikker materiaal snijden, zeg vanaf 3mm, dan wil je ook ontsteekhoogte en piercehoogte in kunnen stellen.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door karangetang »

Uccnc en plama .... Ik weet er natuurlijk niks van doe niet aan plasma snijden
maar lees hier is doorheen er zijn speciale schermen en macros beschikbaar
http://www.cnczone.com/forums/uccnc-con ... res-2.html

en hier

http://www.forum.cncdrive.com/viewforum.php?f=16

verder lees ik in de handleiding van de uc100

Supported Mach3 functions:
 Jog.
 Reference inputs.
 E-stop input.
 Softlimits.
 Limit switch inputs.
 Limits override.
 Index input (extended function supports multi slot spindle sensors,
for Mach3-mill only, not for Mach3-turn!).
 Spindle speed PWM control output.
 Step and direction spindle control output.
 Spindle and coolant relay control.
 Charge pump safety signal output (configurable to active/inactive when in E-stop).
 Charge pump adjustable frequency (12.50kHz in normal or 5kHz in laser mode).
 All signals configurable to active High/Low.
 General purpose I/O signals handling.
 Offline mode.
 All MPGs and encoders support. (2pcs maximum one time)
 Slave axis.
 Backlash compensation.
 Digit/probe input.
 THC control inputs.

vaak wordt er voor de UC400ETH (ehternet) gekozen

Na instalatie van UCcncn kan op je deskstop kiezen voor een plasma uitvoering
uccnc start dan op met speciaal scherm voor plasmasnijden

hier nog even een lijstje van de m codes voorplasma snijden

14510
Laatst gewijzigd door karangetang op 25 mar 2017 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

interessant interessant,
De producten van cs-lab lijken allemaal veelbelovend, vooral omdat je dan met de ethernet poort werk. Ik heb in de korte ervaring met de gecko(lees: alles even aangesloten op de werkbank) nog geen gekke storingen meegemaakt. Dit wel nadat ik een oude pentium4 pc van marktplaats geplukt heb. In plaats van mn pc thuis met quad core, welke totaal niet werkte.
Ik heb nog een vraagje over eindschakelaars. Ik heb een aantal npn nc proxen om als eindschakelaar te gebruiken. als ik naar bv. het aansluitschema van proma kijk.
14512
Dan zie ik dat de proma de eerste 3 inputs gebruikt van de gecko. Hoe kan ik dan nog 1 input gebruiken voor de 3 eindschakelaars.(1 per as)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door skillalot »

En ook dat is een nadeel met parallele poort.
Wat je kunt doen als je met die gecko wilt blijven werken via de parallel poort, is een tweede kaart met parallele poort erbij zetten, en voor een paar euro een los breakout bordje kopen. Dan heb je weer een pin of 15 beschikbaar dacht ik.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:Als je een platerider hebt kun je in principe alle besturingen gebruiken. Je hebt geen hoogteregeling nodig, omdat de toorts toch altijd over de plaat heen rijdt op dezelfde hoogte.
In dat geval kun je vrijwel elke besturing gebruiken.

Ik vraag me alleen af in hoeverre UCCNC inmiddels bruikbaar is voor een plasma. In mach3 bijvoorbeeld zitten uitgebreide hoogteregelingsfuncties, en ik weet niet of dat in UCCNC ook zit.
Verder is die gecko iets wat via de parallele poort aangestuurd wordt. Je hebt eigenlijk de keuze uit drie opties, paralelle poort, USB, en ethernet. USB valt met plasma al af, want dat is gewoon heel storingsgevoelig en moet je echt niet willen. Paralelle poort werkt prima, maar je bent beperkt in je uitgestuurde pulstrein, wat ik dacht maar tot 25khz kan. Als je dus wilt gaan microsteppen om meer resolutie en vloeiendere beweging van je motoren te krijgen moet je snel die pulsen uit kunnen sturen. Zeker bij plasmasnijden van dun materiaal waar snijsnelheiden tot 6 meter en hoger redelijk gebruikelijk zijn, moet je een snelle pulstrein kunnen uitsturen, en dan kom je toch al snel op een externe motioncontroller via ethernet (mach of edingcnc) of mesa hardware bij linuxcnc.

Wil je die proma gebruiken, die stuurt toorts up/down signalen naar je besturing, die dan vervolgens de toorts omhoog of omlaag stuurt. Je toorts staat altijd iets te dansen, en het is niet echt optimaal.
Wat er instelbaar moet zijn? Bij dun materiaal eigenlijk alleen snijhoogte, piercetijd en snijsnelheid, hoogteregeling aan/uit in de hoeken, toorts aan/uit. Ga je wat dikker materiaal snijden, zeg vanaf 3mm, dan wil je ook ontsteekhoogte en piercehoogte in kunnen stellen.
Ik zag idd dat die nu ook neuron cnc ondersteunen. In mijn ogen de beste thc. Doordat het met profielen werkt. Elke dikte en elk matriaal soort heeft zijn eigen instelling en met neuron kies je een profiel in 1 sec. En staan alle instellingen meteen goed! Dus bij deze raad ik je aan om voor uccnc of cslab te gaan (via ethernet dus storings ongevoelig en kan op elke moderne pc).

Usb kan ook wel heb 1 jaar lang een leafboy77 usb gebruikt zonder 1 storing. Maar alles op 24volt geeft mij toch altijd de voorkeur vandaar mijn voorliefde voor de cslab. Maar iedereen moet doen wat hij wil en waar het budget voor is. Maar geloof mij ik snij aluminium 4 mm met ruim 5.5mtr per min. En ik wil nooit meer zonder een goede thc. Heb de proma gehad maar dat is drama vergeleken met neuron. Dus beter een plate rider gebruiken en sparen voor een goede thc dan een proma kopen
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door karangetang »

Een correctie: de UCETH 400 en de UCHETH 30[url]0 controllers werken via ethernet ...
aan de achter kant zijn het meerdere paralelle aansluitngen met de zelfde pinconfiguratie alsl MAch 3 zodat je de zelfde boards (bv een goedkope chinese van 12 euro met 3x relais+ 0-10v) kan gebruiken max frequentie is 400MHz ETH300 heeft meer in en uitgangen dan De ETH 400 Het zijn controllers met eigen rekenkracht, uitgerust Arm 32 bits procesoren.
Ook zijn ze betaalbaar zon 180 euro inclusief software
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Weer een klein stukje verder. Langzaam maar zeker..... wordt het nog eens wat.

14601
Hier komt nog een spanwieltje bij, aan de kant van de motor of de andere kant. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

14602
De kabelrups gaan net onder de motor door, mazzel. Eh ik bedoel alles van te voren allemaal uitgedacht. ;-)

Boris
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

146331463214631
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door BDekker »

Hey,
Wat wordt er aangeraden qua kabel diameter? Ik heb een 48v voeding en 3,5A stappenmotoren. Ik zat zelf te denken aan 0,75mm2. Maar ik heb nog 0,5mm2 liggen. Zou dat voldoende zijn?
Boris
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door Breaker »

Formules zijn eenvoudig te vinden met wat kleine variaties:
http://vdln.nl/watersport/draaddikte.htm

En ook online calculators met verklaringen:
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Komt er op neer dat 0,5mm ruim voldoende is, maar gebruik (omdat de kabel veel beweegt en voor een stappenmotor is) best een afgeschermde soepele kabel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC plasma tafel, zelfbouw verslag.

Bericht door Bjornski1976 »

Die link van led tuning is een mooie omdat die ook de lengte van de kabel meeneemt in de berekening.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie