z-as verliest positie, schiet door naar beneden.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: z-as verliest positie, schiet door naar beneden.

Bericht door boorgraag »

Wederom wat geleerd! Super! Dank!
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: z-as verliest positie, schiet door naar beneden.

Bericht door DirkSchipper »

Wat gebeurt er als je de Z-as halverwege zet (midden tussen laagste en hoogste stand) en je dan de machine uitzet (helemaal spanningsvrij dus)?
Zakt de Z-as dan ook?
Even ver?
Even snel?

En wat gebeurt er als je hetzelfde doet op de plek waar je nu problemen hebt?
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Re: z-as verliest positie, schiet door naar beneden.

Bericht door boorgraag »

Wat gebeurt er als je de Z-as halverwege zet (midden tussen laagste en hoogste stand) en je dan de machine uitzet (helemaal spanningsvrij dus)?
De plek van de z-as maakt voor het effect geen verschil, het zakken gebeurde maar een klein stukje (0,1-1mm) en soms ook niet (zichtbaar).

Op het moment dat de spanning van de z-as motor eraf ging, zakte hij pas dat kleine stukje.
Wanneer de machine een freesjob deed, raakte de z-motor spanningsloos en verloor dan soms hoogte. Daarbij is het me pas 2 keer gebeurd (in een paar maanden) dat de job echt niet verder kon.

Ik kan me zo voorstellen dat dat spanningsloos raken ook gebeurt bij de x en y as alleen is het daar veel minder zichtbaar omdat er geen zwaartekracht trekt aan het geheel.

Omdat ik nu de motoren onder spanning houd ontstaat er een "houdkoppel" en zakt mijn z-as dus niet meer.
Althans, daar lijkt het nu op, de eerste testen zijn bemoedigend! Ik ga het de komende tijd meemaken :-)
Plaats reactie