freesmacine in beton

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Beste mensen ,


al een aantal jaren geleden ben ik begonnen met cnc en en startte de bouw van mijn eerste machine. Die moest stevig goed en toch betaalbaar worden.
Het idee was een machine uit staal ingebed in beton. Stijfheid, en zo min mogelijk resonanties waren het doel.

Door omstandig heden binnen de famillie heeft het project een tijdje ( 2 jaar) stil gelegen. Maar het ccn virus krijg je niet tot bedaren, het is chronisch. Na het volgen van enige bouwverhalen hier en recent het lezen van een pracht verhaal van Potnol (http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=14029&hilit=beton) over een machine in beton heb ik de draad maar weer is opgepakt ..

Temeer omdat onlangs bij het aanraken van een verkeerde knop de tafel naar recht bewoog en omdat ik
de machine niet vast had gezet op het onderstel en het hele zaakje in beweging kwam en eerst langzaam maar uiteindelijk met een harde klap omviel, Gelukkig niets stuk en zat mijn been er niet onder. Dit is het gevolg van inproviserend werken . Een waarschuwing: zo kan het liet langer .

Ik had me al aardig verdiept in de beton en EG technologie, Het spijtige is dat de leveranciers van goede materialen in Duidsland zitten, de transportkosten wegen dan zwaar. Zo'n 2 euro per kilo eind produkt ook te duur'voor een hobbiyist. Er zijn natuurlijk fabrikanten die UCHP vervaardigen maar ik zie me al met mijn malletjes daarheen gaan en of ze dan willen helpen ? Of ze komen met een grote mixer voor je deur , voor 200 kg niet zo handig. Zelf een UHPC beton samen stellen daar geloof ik niet nog zo in (mischien komt dat nog). Gewoon beton lijkt minder geschikt : te veel krimp en te weinig sterkte . Ik recent heb een proef genomen met bemoedigend resultaat daarover in de volgen bijdrage.

Eerst maar es een foto tot hoever ik gekomen was: een stalen construktie waar de raillsen op zitten. De idee was dat constructie in het beton moest worden gegoten.

7136
en wat cijfertjes

werk bereik x: 57 y :25, z: 45
tafel 30 x 80
railsen zijn van ebay.de degelijke THK 25 mm
spindels idem: 25 mm KO spoed 5 mm.
steppers : 3 Nm ( Hardwawre -cnc) drivers leadshine 542
riemaandrijving met een verhouding 4 staat 5 ( 4 motor zijde )
Drivers staan op 1/4 micro stepping wat resulteert in 200 steps met mm. Een te halen thoretische resolutie van 5 micron zie dat maar eens meganisch te halen....
Hogere micro stepping leidt mijns inziens tot teveel krachtverlies .
Software Uccnc met UC100 (usb controller)

De profielen heb ik met behulp van epoxy en een vulling van ijzer poeder dat ik bij een pyroshop heb gekocht (ca 10 % epoxy) gemonteerd . Op de staal balken zitten ca 2 mm dikke banen die ik gegoten heb onder één 15 mm dikke glasplaat. (goed in de was gezet, 5 lagen) lossing ging perfect.
Naar mijn idee is het resultaat super strak, linker en rechter baan liggen n één
vlak. Ik heb het niet gemeten maar de spiegeling in het oppervlak laat geen enkele vertekening zien. Volgens mij praat je dan over microns, ik vertrouw daarop.

De tafel bestaat een uit een vlak gefreesde alluminium tooling plate van 30 mm dik. Daar op vierkante alu profielen en daar op 5 stalen strips van 50 x 5mm die op de alu basis plaat zijn geschroefd met om de 60 mm verzonken inbus schoeven M8. (65 gaten boren en tappen) 1 keer is de tap gebroken en die zit er nog in, dus daar zit geen schroef. Het resultaat is prima en al behoorlijk vlak. En goed fuctionerende sleuven voor T-bouten M10
De gehele tafel inc. geleiden rails is 66 mm dik en daarmee behoorlijk robuust te noemen.

Ik zoek nog een adres die voor een redelijke prijs dit geheel een keer na kan slijpen . voor ultieme vlakheid.

Het geheel werkte naar behoren en gaf al redelijk mooi frees resultaat met een Kress
Ik heb zodoende wat ervaring op kunnen doen en uit kunnen zoeken wat ik er verder mee wil en hoe ik verder moet
Het kan beter zeker als je ook wat klein freeswerk in staal aan wilt kunnen

Ook deze stevige stalen profielen: U profiel van 200 x 80 mm gaan trillen en resoneren en buigen vooral in de Z as toch lichtelijk mee.

Dus heb ik nu de volgende wensen:

alles in het beton zoals al de bedoeling was
betere van uit uccnc bestuurbare spindel (in de maak)
home en eind schakelaars,
geen losse snoeren en draden meer.
zelf te vouwen balgen op x en y assen
goed bedienbaar paneel met knoppen en touchscreen (scherm heb ik al heb ik al)
een tweede lichtere z as aan de zijkant voor kopse bewerkingen aan hout,
mistkoeling

En dan een nettere afwerking zodat ook de aanblik de moeite waard is
Ik heb ervaren (en wie niet) dat met een nette machine je ook netter gaat werken.

Dus de bedrading komt netjes door buisjes in het beton
goede connectoren zodat besturingen uitwisselbaar zijn
Dat is handig, dan kan je bij een storing een andere besturing aan koppelen of een unit met de drivers
vervangen.

Zo is mijn plan de aanelectronische kant een beetje modulair aan te pakken
daar denk ik nog over na.

In ieder geval: op de machine komen degelijke conectoren
14465

voor de assen: x, y, z, z2, a

home en eind schakelaars.

Spindel en spindel decoder


cooling


De stofafzuiging niet die staat apart.

Dit is de stand van zaken de machine is inmiddels gedemonteerd.
In volgende aflevering het maken de mallen voor beton en de overdenkingen daarbij. En een verslagje van betonexperiment .


Groet

Martien
Zeist
Laatst gewijzigd door karangetang op 21 mar 2017 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Op cnccon.nl en ook cnczone.com is al heel wat geschreven over epoxy beton en mineraal beton over de voor en de nadelen. Recepten en ervaringen ..Na van alles gelezen te hebben maak je dan toch een keuze.

Omdat er toch hele goede en zeer professionele machines gemaakt worden van hoogwaardig beton en omdat ik nu eenmaal een beton cement molen heb en mijn ervaring in de bouw heb ik voor mineraal beton gekozen.

Het zelf samenstellen van allerlij recepten is niet zo makkelijk omdat de grondstoffen vaak weer afwijken van het oorspronkelijk recept en de ingrediënten toch lastig te krijgen zijn.

Het moet natuurlijk wel betaal baar blijven en ook makkelijk verkrijgbaar
zo ben ik gekomen op het volgenden

Als indicatie UHPC van e Mörtelshop in Duidsland 35 euro /25 kg exl transport

Ondersabelings giet mortel, Krimp vij en met een hoge aanvangs en eind sterke.

14461


Om krimp te compenseren zwelt deze mortel een pietsje
algouw een auto (900 kg) op een vierknate cm
Nu komt het
De grootste korrel in deze gietmortel is 5 mm ( om te kunnen gieten)
Ik meng deze giet mortel met grind .

14466

Ik meng precies 1 gewichts deel grind met 1 gewichts deel gietmortel.
Na menging geeft dit een vrij droge mortel die na gieten en wat trillen en kloppen volkomen gesloten in elkaar vloeit; dat is een mooi gezicht. Na het gieten voeg ik nog wat grind ( ca 5%) )toe in de naar boven gedreven gietmortel. zo krijg ik een volkomen gesloten zetting. Dit is goed om zo groot mogelijke vorm vastheid te verkrijgen.

14460

Dit heb ik gemaakt in een simpel malletje dat niet echt mooi glad was en ook niet goed in de was en olie gezet , dus oppervlakte is niet super strak . Na na een dag of 4 is het al kei en kei hard . maar volledige sterkte is pas bereikt na 28 dagen. Advies is goed inpakken tegen uitdroging. Na een week is het vocht gebonden en mag het verder opdrogen.

Voor mij en mischien voor anderen is dit en prachtige oplossing ik hoef materialen bij elkaar te zoeken , en de mortel is van hoge kwaliteit. Grind is bij Hornbach ook super goekoop.
Voor mijn machine heb ik nodig 5 zakken mortel en 5 zakken grind, samen iets meer dan 100 euro voor totaal
250 kg dat is 40 cent per kilo !

Nu ben ik dus begonnen met de bouw van de mallen
Twee delen, een bed en een zuil. die met M12 bouten verboden worden nastelling van de haaks heid van de Z ten opzichte van Xen Y is dus mogelijk ik denk er over om 3 stelschroeven in de bouwen..
ov ik er daarna epoxy tussen giet of stel met gebruik van latoen koper weet ik nog niet

14467


deze mal meet 50 x 75 x 20 cm

tot zover

Martien
Zeist
Laatst gewijzigd door karangetang op 21 mar 2017 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: freesmacine in beton

Bericht door Zee&Zee »

Ik ben benieuwd en volg je draadje met belangstelling.
CNC you later
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Daarnet stond het busje weer voor de deur

een pakketje met de volgende inhoud:

14468



M12 8.8 30 cm lang treksterkte bijna 50.000 N (keeer 5 dan)

deze knapen gaan de twee delen bij elkaar houden, ze zullen sterk genoeg zijn.
Moet wel lukken, tenminste, de plastiek buisjes die ik ga ingieten, waar de bouten doorheen gaan ,
moeten wel akelig precies in elkaars verlengde komen ander gaan we (grote) problemen krijgen.

14469

Martien
Zeist
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

De afgelopen dagen flink in de weer...

En ja wanneer je niet van te voren alles uitdenkt en uit tekent zoals ik zoals hier velen zie doen in rachtig 3D....tja
Ik ben zon prutser die gewoon begin en dan gaande weg telkens inspiratie krijg om dingen anders , beter of mooier te doen. Dat ontwerpen met 3 d programma's wil nog niet zo lukken en mij oude zwitserse tekentafel (een echte Jenny) staat meer in weg en doet meer dienst als wasrek.
Maar goed de ideeën stroom is er nog. Al maak ik met met mijn trage kop tussen door fouten en vergissingen.
Dus het kost meer tijd . Nu wilde ik mijn mallen mooi glad afwerken zodat ik later minder afwerking problemen heb, want aan gehard beton is het lastig prutsen.
Zo bedacht ik dat ik mooie balgjes wil gaan vouwen en die moeten dan wel ergens vast gezet worden en er moet ruimte zijn om ze te plaatsen, dus alles werd weer anders. Je probeert bv te bedenken waar dan de bevestigings punten moeten komen ....lastig zonder te weten hoe je de balg uiteidelijk gaat maken.

Ook bedacht ik een rolgordijntje voor de z as, das snel bedacht maar dat moet je weer uitzoeken hoe die ingebouwd kan worden dus eerst weer naar de Praxis rolgordijntjes bestuderen. .....pffff.....
De grootste ergernis is wel de lakken van Sikkens. Tjonge wat een zooi is dat tegenwoordig. Had ik twee bussen grond verf voor de prijs van één gekocht (moet ook het buitenschilderwerk aanpakken dit jaar) Kwast je alles mooi in, is het de volgende dag nog zo zacht als boter en kan het niet goed schuren ... Ja dan is het balen en raak je lichtelijk gefrustreerd....schiet niet op.
Weer naar huis ( mijn werkplaats staat een stukje van mijn huis) achter de computer zoeken en lezen.
Het moet ook betaalbaar blijven. Er ging een wereld voor me open . Ik ben groot geworden met Nitro lakken , lijnolieverven etc, ( ja ook waterverf)
Blijkt er toch wel het een één en ander veranderd te zijn in de verf wereld en is mijn gerenommeerde locale verfboer wel een beetje achter gebleven met alleen maar Sikkens huis tuin en keuken verfjes . In prachte kleurtjes, dat wel, voor de moderne interieur stylistes die vooral voor duur gaan want dan is het mooi. 70 a 80 euro ( 200 gulden! ) voor een litertje verf is dan normaal. Zo had ik een paar jaar geleden mij keuken vloer gelakt, was het na een week nog nat.

Ik schijf hier even uitgebreid over omdat wellicht anderen dit herkennen en met de zelfde problemen zitten
We zijn dan wel cnc hobyïsten maar moeten onze producten toch ook vaak afwerken en van een finish voorzien
Mijn zoektocht bracht me bij prolac.nl niet te verwarren met Prolak.nl (met een k), daar is ook veel moois maar voor groot verbruikers. Van die site werd ik redelijk blij al moet ik het eerst allemaal proberen en zien.
Om maar es te noemen een blikje houtrot vuller wat ik graag gebruikte mij bv houten mallen te maken kost tegenwoordig 25 euro voor een klein blikje, hier haal ik twee kilo plamuur voor 15 euro !
Ook interessant: ze leveren ook kleinere hoeveelheid basis lak ( die daarna voorzien wordt van een blanke lak) van af 10 euro / 100 cc.
Dus ik ik heb het een en ander besteld: een grond lak op water basis die ook een scheiding vormt tussen de de verschillende soorten oude lagen en die eventuele chemische ruzie voorkomt, een blik plamuur, een bus spuitplamuur en snel hardende blanke lak (bij 50g celcius in 10 mintuten schuurbaar en polijstbaar) harder en verdunningsmiddelen. IK wil een spiegel glad oppervlak in mijn mallen: dat is makkelijk lossen en mooi glad werk. Olé! Roberlo betaalbare lak uit Spanje.

14491

aanbieding 2 liter lak voor 60 euro ( nee ik heb geen belang)
Morgen heb ik het en ga er mee aan de slag . natuurlijk komt er een verslagje (met foto's)
Laatst gewijzigd door karangetang op 24 mar 2017 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: freesmacine in beton

Bericht door DaBit »

Voor het lakken van machine- en motorspul ben ik nog steeds fan van 2-komponenten bootlak zoals bijvoorbeeld de DD-lak van Polyservice (maar er zijn er wel meer). Extreem degelijk, zuinig in gebruik.
Een goede 1-componentlak is Wijzonol Industrielak.

Op mijn buiten-schilderwerk zit Sikkens Rubbol XD. Met richting de 4 tientjes de liter niet de goedkoopste en het duurt inderdaad eeuwen voor die 'hard' is als je een iets te dikke laag opgezet hebt, maar het geeft een goed hechtende en mooi elastische verflaag.

Voor mensen die een even grote hekel aan schilderen hebben als ik is dit toch wereldspul. Scheelt heel wat schuurwerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door potnol »

Al goed bezig ;-)

Glad afwerken is zeker geen luxe. En als er vocht in de mal kan zal alles gaan zwellen en klemmen zeker met gecompliceerde vormen weet ik uit ervaring :oops:

Zie dat je genoeg Betondekking voorziet rond je verbindingsstuk, beton is wel drukvast maar verkeerd belast is het niets waard.

Maar je machine zal hierna zeker niet meer gaan rondwandelen :lol:
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Er komt natuurlijk nog wel het nodige staal in. Zoals Potnol terecht opmerkt: treksterkte is natuurlijk niet de sterkste kant van beton dus we gaan wat scheutig zijn met beton ijzer.
Nu is het wel zo dat hoe meer staal je er in stopt hoe meer kans op fibraties minder demping maar met een totale massa van meer dan 350 kg zal dat wel goed zitten. Het beton wordt 25 cm dik. Ik ka er ook geen 7 kw spindel opzetten, dan moet ik toch heel anders te werk gaan. De stalen U balken helpen ook al mee. Daar ga ik stukjes betonstaal aan lassen om een goede koppeling te garanderen met het ...

Leuk dat we op twee plekken nu met een machine in beton bezig zijn een knie en een portaal met verschillende aanpak we kunnen er van leren.....
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Kijk daar word ik nu blij van binnen één dag
Gisteren besteld vandaag in huis we kunnen aan de gang en gaan proberen de mallen spiegelglad af te werken .

14511

Plamuur primmer
spuitplmuur
glansak
harder en verdunner
documentatie

wordt vervolgd
MK90
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2014 09:28

Re: freesmacine in beton

Bericht door MK90 »

Wat is nou precies het beton mengsel wat je hebt gebruikt als ik vragen mag?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: freesmacine in beton

Bericht door karangetang »

Ik ben nog niet aan het gieten begonnen
Eerst wilde ik wijn werkplaats reorganiseren
werkbladen, laden , kasten en trap naar vlierig.
mallen en mortel componenten staan te wachten


Lees nog even op mijn bericht van 16 maart in dit draatje

14461

Saktrete GM5 (ca 15 euro de 25 kilo )

te koop bij Hornbach
aangevuld met gelijk deel in gewicht aan grind

Het is een mortel die (nagenoeg) niet krimt als gevolg van een toegevoegd zwelmiddel. Een hoge sterkte heeft (K70) door de toevoeging van grind neemt de krimt (of zwelling) nog verder af



hier proef kubus

14460
Voor mij en mischien voor anderen is dit en prachtige oplossing ik hoef materialen bij elkaar te zoeken , en de mortel is van hoge kwaliteit. Grind is bij Hornbach ook super goekoop.
Voor mijn machine heb ik nodig 5 zakken mortel en 5 zakken grind, samen iets meer dan 100 euro voor totaal
250 kg dat is 40 cent per kilo !
Plaats reactie