Freeskolom stellen op voet

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Freeskolom stellen op voet

Bericht door Dingenman »

Om maar weer eens mijn (kolom)frees bouwprojectje nieuw leven in te blazen na een paar jaar (oeps, al weer 3) voornamelijk met andere dingen bezig te zijn geweest, hierbij een vraagje.

Ik heb een stalen basis/voet met een vlak gefreesd gedeelte om de kolom op te monteren.
De voet van de kolom is echter niet vlak dus die moet haaks op het X-Y vlak worden gefreesd en dat kost waarschijnlijk nog flink wat geld (of iemand moet hier zeggen: dat kan ik wel voor je doen... :roll:
Er zitten op de vier buitenhoeken al wel 4 stelboutjes voor afstellen, maar de kolom moet losneembaar blijven omdat de Y-as motor eronder is gemonteerd dus zonder meer afstellen en spleet uitvullen met epoxy kan dan niet.

Daarom zat ik erover te denken een koudgetrokken strip van 200x40mm aan beide zijden en die m.b.v. stelschroefjes zuiver haaks in beide richtingen aan de onderzijde tegen de kolomvoet te monteren en daarna de tussenruimte te vullen met epoxy. (hier en daar reeds gelezen dat dit goed werkt.) Misschien heeft iemand een paar stukjes van deze strip voor mij ter overname want order, zaag en verzendkosten zijn vele malen het bedrag van het materiaal...)

Ik zou de kolom op zijn kop kunnen zetten en zuiver afstellen met raamwaterpas zodat die plaatjes ook eenvoudig zijn af te stellen/monteren. Het lijkt me dat ik op die manier een permanent goede afstelling zou moeten krijgen.

Is het veel eenvoudiger te doen of zijn er zaken waar ik aan voorbijga op deze manier?

Alvast bedankt!
9200
14472
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Freeskolom stellen op voet

Bericht door assink »

Misschien kun je deze methode toepassen?
http://gtwr.de/shop/pro_optimum_mb4/column.html
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Freeskolom stellen op voet

Bericht door Dingenman »

Ja, iets dergelijks is de bedoeling maar Stefan heeft hem permanent gefixeerd als ik het goed heb.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Freeskolom stellen op voet

Bericht door hungryarie »

Je zou een release agent aan kunnen brengen, zoals PVA (Poly Vinyl Alcohol), Honeywax of iets dergelijks. Op die manier kan je na het uitharden van de epoxy de delen alsnog loshalen.

vergeet niet de bouten in te smeren!
Plaats reactie