bouten met cilinder kop

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door mjeuring »

Tiny schreef:maar geharde bouten ?? Die zal je standaard niet gaan vinden vrees ik. Zou ook niet weten wat een geharde bout aan sterkte gaat toevoegen.
Bijna alle bouten zijn gehard. Materiaal met een treksterkte van 1200 N/mm^2 valt plastisch vervormen niet mee.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door karangetang »

oh ..... Ben es even gaan zoeken

vond dit https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... hnisch.pdf

hier een tabeltje daaruit

14507

Een M6 bout 8.8 kan dus een aardig autotje aan hangen 11600 N ( bijna 1200 Kgf)
de afschijsterkte is natuurlijk vele malen hoger dus die boutjes zijn sterk genoeg.

Er staat ook duidelijk in dat 8,8 bouten en hoger gehard en ontlaten zijn .. t'is maar dat je het weet
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door assink »

Ga je ze zelf draaien? Ik kan het ook evt voor je doen, moet wel in een envelopje passen dacht ik zo.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door karangetang »

Tof aanbod van je !!! . Ik zal de bouten kopen , in een plat doosje doen dat door de brievenbus gaat en doe er gewoon
wat contanten in weet je het zeker het zijn er 20!
Ik stuur je pb
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door Leo.D »

Houdt er wel rekening mee dat op de positie van de gaten in de rails en op de positie van de gaten die je zelf gaat / laat boren een tolerantie zit. Door deze tolerantie kun je bij montage de rail nog iets richten. Past het allemaal te strak dan wordt het richten al weer een stuk lastiger, zo niet onmogelijk of je krijgt de bouten helemaal niet gemonteerd.
In dit geval zou ik gewoon kiezen voor de bout voorgeschreven door de fabrikant.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door karangetang »

Dat ga ik ook doen. leveranacier zeg en M6 maar jullie heben gelijk je hebt maar weinig speling dus alles moet wel precies.
Alles heeft al in elkaar gezeten en gewerkt, alleen had ik er m5 bouten in. Die gaten ga ik ruimen naar 5 en tap er dan m6 in hopen dat het dan nog past . Of ik hou het op M5 uit eindelijk zijn die bouten meer dan sterk genoeg
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: bouten met cilinder kop

Bericht door karangetang »

Dat ga ik ook doen. leveranacier zeg en M6 maar jullie heben gelijk je hebt maar weinig speling dus alles moet wel precies.
Alles heeft al in elkaar gezeten en gewerkt, alleen had ik er m5 bouten in. Die gaten ga ik ruimen naar 5 en tap er dan m6 in; hopen dat het dan nog past . Of ik hou het op M5 uit eindelijk zijn die bouten meer dan sterk genoeg.
Volgens het lijstje hierboven m5 8.8 bout van 8000 N dat is bijna 800 kg. De Z as grijpt over een lengte van zeker 24 cm aan dat zijn dan 5 bouten en dat is dus 40.000 kg per rails . dat houden de karretjes niet eens.
Plaats reactie