Gatenraster in freesbed ideaal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Je zou ook voor een dieper draadgat kunnen gaan en de eerste 5 tot 10 mm netjes cilindrisch frezen .... Je kunt dat gefreesde deel van het gat ook op een later stadium nog doen.
Kanonne, dat vind ik weer een fijn idee Hugo!
En je hoeft dan misschien niet eens alle gaten te doen... Maar ja, als je toch bezig bent...
Maareh, waar koop je zulke paspennen? Bij Hogetex vind ik ze niet in de (prettig vernieuwde) shop.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef:Maareh, waar koop je zulke paspennen?
Zelf maken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Je zou ook voor een dieper draadgat kunnen gaan en de eerste 5 tot 10 mm netjes cilindrisch frezen .... Je kunt dat gefreesde deel van het gat ook op een later stadium nog doen.
Kanonne, dat vind ik weer een fijn idee Hugo!
En je hoeft dan misschien niet eens alle gaten te doen... Maar ja, als je toch bezig bent...
Maareh, waar koop je zulke paspennen? Bij Hogetex vind ik ze niet in de (prettig vernieuwde) shop.
Beetje afgeleid, die dingen heten pasbout. :oops: Haal ik gewoon om de hoek bij de handelsonderneming remmerden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

Ja nu begrijp ik hoe je dat referentie gat moet maken. Maar wat is het nut van dat gat. Ja referentie, maar waarnaar?

Oh en wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken voor het bed? Is dat staal, of ie ijzer ook gewoon prima?
En iemand tips waar ik dit betaalbaar kan halen? Voor staal 8mm kwam ik al op €170 terwijl ik het liefst iets dikker zou willen.
Zoek ongeveer 90 bij 140 cm
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Referentie, handig? dat zal de tijd leren.
Soms is het handig dat als je iets tegen 2 pennen aan legt, je weet dat het evenwijdig aan de as van de machine ligt.
En 2 punten op de lange kant, 1 punt op de korte kant levert een repeterend vast punt op waarvan je uit zou kunnen gaan en als nulpunt kunt gebruiken.
Standaard malletje voor iets, met 2 pennen op dezelfde plek vastgeschroefd en je hoeft helemaal niets meer uit te klokken.
Het scheelt gewoon soms een hoop extra werk, maar dat is ook heel erg afhankelijk van je aanpak en soort werk.

Er zit natuurlijk ook hier een addertje:
Als die gaten eenmaal in je bed zitten, moet je er wel voor zorgen dat je machine daar na een eventuele verbouwing / reparatie weer mee correspondeert, en ook als je zo'n aanslag als vast nulpunt gebruikt, moet dat natuurlijk ook weer overeenkomen met een maat tov je home-switch. Is allemaal niet heel moeilijk maar je moet er wel even aan denken als er zich iets heeft voorgedaan wat daar op lijkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door DaBit »

Guvner schreef:Ja nu begrijp ik hoe je dat referentie gat moet maken. Maar wat is het nut van dat gat. Ja referentie, maar waarnaar?
Ooit kom je op het punt aan dat je exact het hart van een opspangat nodig hebt. Omdat je een paar pasgaten bij wilt boren, of omdat je een opspantooltje gemaakt hebt, of omdat je een gat groter moet maken om een draadbus te plaatsen, of... Dan is het handig als je het uit kunt meten, en dat kun je niet in een getapt gat.

Weet je de exacte locatie van 1 gat, dan weet je de locatie van de rest ook want die staan in een vast raster.

Het is ook geen absolute noodzaak dat je het doet, het is alleen iets waarvan ik achteraf had gewild dat ik het gedaan had. Stel dat ik nu Hugo z'n truukje van elk draadgat bovenaan voorzien van een gladde boring zou willen uitvoeren dan heb ik een leuk meetklusje voor de boeg wil ik dat nauwkeurig (zeg op +/- 0,02mm oid) doen.

(nu heb ik uiteraard de machinecoordinaten van de gaten ergens opgeslagen, maar als de homeswitch een keer een tik krijgt ben ik als nog nergens)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

Ahaaaa kijk nu is het me helder
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

Guvner schreef:...
Oh en wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken voor het bed? Is dat staal, of ie ijzer ook gewoon prima?
En iemand tips waar ik dit betaalbaar kan halen? Voor staal 8mm kwam ik al op €170 terwijl ik het liefst iets dikker zou willen.
Zoek ongeveer 90 bij 140 cm
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door simen »

Bij mij in de buurt (Antwerpen) is een oud-ijzer verkoper waar ze grote platen staal van ongeveer 2cm dik voor een redelijke prijs verkopen.
Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets?

Simen
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Benny_DS »

En waar is dat dan? :-)
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door Guvner »

simen schreef:Bij mij in de buurt (Antwerpen) is een oud-ijzer verkoper waar ze grote platen staal van ongeveer 2cm dik voor een redelijke prijs verkopen.
Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets?

Simen
Redelijke prijs is een mening he...

Kun je een voorbeeld geven?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door simen »

Hey Guvner,

Dat weet ik niet meer, het is al een tijd geleden...
(het was toen ook gietijzer en geen staal)

Simen
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Gatenraster in freesbed ideaal

Bericht door stekkestim »

Ik weet niet wat de prijzen zijn voor dik plaatmateriaal maar voor koker 30x30x2 90meter (15x6m) heb ik laatst ongeveer 0,97euro/kg excl BTW excl levering betaald.
Plaats reactie