openbuilds CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:PS. Die tandriemaandrijving moet je echt niet willen.
En, Hugo, had je die geleidingen al gezien? Plastic rolletjes oven een stalen buisje... Daar voer ik niet eens een 3D-printer mee uit...
't is wel lekker goedkoop, en als je dat dan voor veel geld te koop zet, zijn er vast genoeg nitwits die het willen kopen, want: "het is zo lekker goedkoop".. Nog even een paar demofilmpjes faken (je maakt bij Jan even een close up van hoe hij door titanium freest bijv..) en zet dat er gewoon tussen.. Succes gegarandeerd en je bankrekening schiet omhoog..
Dat je al die "onwetenden" opzadelt met een prul waar ze nauwelijks wat aan hebben.... delicieux importante!
En van dat soort machines zijn er niet één, maar, ik denk, dat bijna 99% van het lowbudget commerciële spul zo in elkaar zit.. (hoeveel High-Z is er niet verkocht?.. en voor bedragen waar je een full-blown op-en-top 10K+value Opensource voor neer zet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
luccl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017 18:27

Re: openbuilds CNC

Bericht door luccl »

Nogmaals bedankt voor alle reacties
Het is inderdaad zeer verleidelijk om zo'n cnc te maken, hun concept is zeer goed uitgelegd met veel filmpjes erbij je hoeft niet naar onderdelen te zoeken, je kan ze bij hen bestellen en de prijs valt mee.
Ik was er bijna ingetrapt :oops:

ik ga me verdiepen in de Opensource portaalfrees en deze verder uitwerken naar mijn budget,
maar ik vrees dat ik jullie hulp heel hard nodig ga hebben en nog veel domme vragen zal stellen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door Ballegooijen »

en nog veel domme vragen zal stellen
Domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:Domme vragen zijn er niet...
Echt wel: https://www.google.nl/#q=domme+vragen&spf=1497288278109
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door Ballegooijen »

Tja, en het eerste wat ik dan zie is het forum van de VIVA !! :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door hoeby »

ik kan de informatie bevestigen die men hier schrijft.

ooit eigenwijs geweest en iets simpels geknutseld met een tb5650 kaart (dacht dat het nummer zoiets was). goedkoop maar kwalitatief slecht. maar het was wel de bevestiging dat het de techniek is waar ik graag gebruik van wilde maken.

toen nog niet naar cnc forums gezocht. maar via een hobbyforum kwam ik de cnc machine frieda tegen. toen de zijkanten daar besteld en de rest zelf gemaakt. Daarna zag ik de open cnc. had ik het eerder geweten dan was ik daarvoor gegaan. maar de frieda cnc had ik al zover klaar dat het me te duur zou worden om weer opnieuw te beginnen.

afdoende van alles geleerd. mijn frees heeft op één as ondersteunde geleiding. deze ga ik toekomstig nog vervangen. maar aangezien ik hoofdzakelijk balsa en dun triplex frees. Dan kan ik hiermee voorlopig wel uit de voeten.

zoals gezegd. mijn frees design is niet ideaal. vanwege het zwevende bed. maar voor mijn doel voldoet het. wie weet ooit in de toekomst dat ik toch een open cnc ga maken. maar mijn machine is pas af en ga nu eerst plezier ervan hebben.

wat ik als mijn ervaring mag delen. Dan adviseer ik om voor een open cnc basis te gaan. mogelijk zover uitgekleed als mogelijk en langzaam updaten om de kosten te spreiden. er is veel info te krijgen. en ook genoeg mensen om aan te vragen. begin je aan iets anders, dan moet je mogelijk het wiel zelf opnieuw uitvinden.

heb een foto toegevoegd van mijn machine. toen was hij nog niet volledig af. inmiddels heeft hij zijn testrun gemaakt. Moet de smeernippels nog aanbrengen en dan ben ik klaar.

Mijn Frees
15104

De eerste testrun
15103
Plaats reactie