openbuilds CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

luccl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017 18:27

openbuilds CNC

Bericht door luccl »

Hallo allemaal!

Laat ik me eerst maar even voorstellen. Ik ben Luc Grafisch vormgever van beroep en woon in België.
Op het werk teken ik regelmatig kapvormen en lasertekeningen en heb lang geleden met een snijplotter gewerkt. Als hobby ontwerp ik houten kinderspeelhoed en wil dit verder uitbreiden, vandaar mijn interesse naar een cnc.

Ik heb reeds heel veel gelezen en bijgeleerd op dit prachtig forum, waarvoor mijn dank aan jullie allen.

Graag had ik mijn eigen cnc gebouwd 1500 x 760mm of 750 x500mm.
Op de website van openbuilds staan 2 verschillende modellen die in aanmerking komen maar ik weet er te weinig van om een goede keuze te maken graag jullie mening en raad.
ik heb een budget van 2500 euro volgens hun berekeningen kom ik hiermee toe, je kan ook bij openbuilds je stukken aankopen, en de prijzen vallen best mee.
hebben jullie ervaring met openbuilds en waar moet ik op letten

http://www.openbuilds.com/builds/openbu ... chine.341/
http://www.openbuilds.com/builds/ox-met ... mill.3681/

Alvast bedankt
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door Tolp2 »

Deze machine word aangedreven door middel van GT2 timong belts met een breedte van 3 mm. Ik verwacht daarmee dat de machine niet heel stijf zal zijn. Wat voor materialen zou je me de machine willen frezen?

Hier op het forum hebben ze ook een open source machine ontwikkeld. Verschillende leden kunnen je hierbij helpen de platen te frezen. Deze machine is volgens mij iets duurder, maar wel voorzien van kogelomloopspindels waardoor hij ook af en toe een stukje alu lust.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: openbuilds CNC

Bericht door abs02 »

Zoals Tolp2 al schreef kijk ook hier eens : https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Van alle kanten NL ondersteuning en zoals ik gezien heb ook nog eens veel stabieler .
En .... budget .... die worden altijd overschreden ..... daar wordt te goedkoop over gedacht... ;-)
luccl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017 18:27

Re: openbuilds CNC

Bericht door luccl »

Bedankt al voor de reacties, ik zou de cnc vooral gebruiken om hardhout uit te frezen tot een 6cmm dik.
ik heb me even verdiept in https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192 maar dit is voor mij niet haalbaar
misschien later, voorlopig moet ik het met een een budget van 2500 - 3000€ doen, het minimum formaat is 750 x500mm, groter hoeft niet.

Ik zie wel het grote verschil vooral met aluminium, maar dit hoeft niet voor mij.
Zijn er dingen die je zou aanpassen aan één van deze machines, heb je een voorkeur of heb je hier een build die beter meevalt van prijs.
Ik kan ook zo'n 60x40 chinees kopen maar ik denk niet dat deze beter zijn
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 57897.html
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: openbuilds CNC

Bericht door abs02 »

6cmm ?? 6mm ok goed haalbaar maar 6cm..... nou succes :shock:

De opensource kan je maken zo groot je wilt.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: openbuilds CNC

Bericht door benkr »

Ik zou ook dat model wat je zelf voorstelt niet aanraden, dat is weinig machine voor heel veel geld.
Hier op het forum zijn verschillende machines van MDF en ander hout aan de orde geweest die zeker binnen je budget vallen en waar zelfs aluminium mee gefreesd kan worden, ook een Trespa machine is gepasseerd.
bedenk da als je machine significant langer wordt dan iets van 1 meter, je niet zonder meer meer kunt aandrijven met KO spindels, de kans dat die gaan slingeren bij een beetje snelheid is reuzegroot, ik zeg niet onmogelijk maar je moet er wel rekening mee houden.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door Tolp2 »

Als ik mijn machine opnieuw zou bouwen zou ik een en ander wel willen veranderen, maar ik ben bloj over de keuze voor kogelomloopspondels en de rails.

Mijn budget voor de machine met een bereik van 600x400 mm is circa 3.000 Euro. Grootste kostenposten zijn:
  • kogelomloop en ondersteunde rails circa 600 Euro uit China
  • stappenmotore n driver, goedkoopste 80 Euro per set, duurste zijn close loop voor 220 Euro. Totaal 600 Euro
  • VFD en spindel: circa 400 Euro (nog niet gekocht)
De rest is opgegaan aan het aluminium voor de tafel. Er zijn wel veel uren ingegaan om hem te ontwerpen (gelukt met dank aan ondermeer Abs02) en te peoduceren. Voor sommige dingen ben ik voor goed tweedehands Europees gegaan in plaats van goedkoop Chinees...

Voor hardhout zou ik zeker geen riem willen aanbevelen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: openbuilds CNC

Bericht door FSSF »

Als je een deel van de spullen gebruikt kan scoren scheelt je dat al een hoop geld, aan de hand daarvan kun je dan ook (gedeeltelijk) je eigen ontwerp maken. Enige noodzaak is dan wel dat je de meeste spullen naast je moet hebben liggen omdat je anders later weer tegen problemen aan kan lopen.
2500,- euro uitgeven voor een zelfbouw machine waarvan de spindel letterlijk met tie-wraps vast zit gaat enkel maar frustratie opleveren denk ik.
luccl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2017 18:27

Re: openbuilds CNC

Bericht door luccl »

Bedankt allen voor de reacties

het zag er nochtans goed uit op de filmpjes, ook zij konden er aluminium mee frezen, maar als ik nu de filmpjes bekijk is dit op een zeer trage snelheid en een klein logo. Blij dat ik dit poste voor ik mijn beslissing nam.

@ Tolp2: is er ergens een goed plan om jouw machine te bouwen, bij openbuilds is dit stapsgewijs met foto's en filmpjes. qua formaat en prijs moet dit lukken voor mij, ik ben enkel onzeker of het me lukt, 3000€ uitgeven aan stukken die nadien in mijn vrouw haar weg liggen is niet goed voor mijn huwelijk :lol: ik ben wel handig maar geen ingenieur.

@ abs02: waarom is het niet realistisch 6 cm frezen je bouwt dit toch op 5mm en nadien weer 5mm enz. (ik ga makkelijk met mijn freesmachine 5mm diep, waarom heeft een CNC hier problemen mee) en lukt het wel met een kogelomloop?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: openbuilds CNC

Bericht door abs02 »

Hoe dieper een frees komt hoe meer moeite de spanen eruit komen. Hoe meer wrijving en kracht er nodig is om ook door de spanen heen te komen. Dit komt weer ten nadele van de stijfheid : gevolg; trillen en ruw oppervlak en als je mazzel hebt een gebroken frees.
5mm op zich is geen probleem , stabiele machines doen zelfs meer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door audiomanics »

De OpenSource machine kan ook een stuk goedkoper. Er zijn in principe de beste materialen en systemen gebruikt, en daar hangt gewoon een prijskaartje aan..
Als je naar al die commerciële troep kijkt, zie je wat je allemaal kan bezuinigen, ik zal een kleine opsomming geven:
Je kan in plaats van een Closed-Loop Hybridstepper-systeem ook goedkope stappenmotoren en dito driverjes gebruiken. Dat scheelt je op de hele machine al snel 500 euro.. Dat kan prima werken, de meesten hebben geen closed-loop systeem op hun machine. Het is alleen wat minder snel en je kan eens een stapfout maken..
Je hoeft geen zwaar profiel te gebruiken.. Zelfs als je voor alles het lichte profiel zou gebruiken en bijv maar 4 of 5 dwarsbalken, dan is de machine nog steeds veel stijver dan die commerciële troep. Ik denk dat je daarop ook zo'n 300 kan besparen. als het niet meer is.
Dan hoef je natuurlijk geen precisie geslepen, gegoten T-slot-bed te nemen.. Een plaat MDF doet het ook wel.. Dan spaar je toch zo'n 800 euro uit.
Het ontwerp is zo gemaakt dat je in principe de diverse platen met een kolomboor moet kunnen maken. Als je ergens goedkoop een stuk 15mm dik alu op de kop tikt en zelf aan de gang gaat spaar je zo enige honderden euro's uit. Je bent dan zelf wel verantwoordelijk voor hoe nauwkeurig je dat doet..
Dan de Kogel-omloop-spindels.. Vanuit het ontwerp is daar gekozen voor de wat betere en veel hardere ISEL-spindels, maar ik heb ook een ontwerp liggen met de chinese "Chai" spindeltjes.. Dat spaart ook zo'n 7-800 euro uit..
Nog goedkoper wordt het als je er geen Eding_CUP5A4E controller in zet maar alleen een breakoutboardje en via je parallelle poort de zaak aanstuurt. Even een Demo'tje Mach3 op de kop tikken en je hebt weer ruim 400 euro uitgespaard..
De Hi-win geleiders zijn op zich niet zo heel duur, maar als je die via Ebay in China besteld heb je ze wel een honderd of meer euro's goedkoper als dat je ze hier in Nederland besteld. En zo is het met veel dingen..
Je kan dus 6000 euro uitgeven, maar ik denk dat je met wat kleine aanpassingen, die ik hier boven genoemd heb, aardig richting die 2500 euro gaat, alleen dan heb je nog steeds een veel betere machine dan al die commerciele apparaten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Je kan dus 6000 euro uitgeven, maar ik denk dat je met wat kleine aanpassingen, die ik hier boven genoemd heb, aardig richting die 2500 euro gaat, alleen dan heb je nog steeds een veel betere machine dan al die commerciele apparaten..
En kun je na gebleken succes eventueel stap voor stap voor betere onderdelen gaan.
(net als een huis: zorgen dat het fundament goed is)

PS. Die tandriemaandrijving moet je echt niet willen, dat is in dat formaat net geschikt voor (goedkope) 3D printers, die hoeven geen verspaningskrachten te weerstaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: openbuilds CNC

Bericht door benkr »

Kijk, dat bedoel ik nu, ik zelf zou eens naar JVE elektromechanica in Eindhoven gaan en daar proberen wat KO spindels en lineaire geleidingen te kopen.
Ik denk dat ik misschien wel naar Ieper in Belgie zou rijden om een vracht aluminium profielen te halen, 2 Euro per kg, het enige risico is dat er niet genoeg ligt, maar er woont een medeforumlid vlakbij, je zou hem kunnen vragen om eerst eens te gaan kijken, hij komt er denk ik vaak zat.
En wanneer je hier op het forum vraagt wie er wil helpen om de aluminiumdelen te frezen dan gaat dat ook lukken.
Ohja, ook nog een keertje naar Kelders in Boxmeer om wat Aluminiumplaatmateriaal te scoren.

En eerst al het materiaal verzamelen, dan pas gaan ontwerpen, met het open source voorbeeld als uitgangspunt, maar aangepast op je eigen spulletjes.

Ik weet zeker dat je voor de genoemde 2500 Euro een perfecte machine gaat krijgen, maar dan moet je er zelf wel flink wat tijd en moeite in steken dus.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: openbuilds CNC

Bericht door Ballegooijen »

Kijk eens in mijn draadje (https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13339)
Ik ben met niets begonnen, zelfs de kennis was niet aanwezig. Ik heb eerst heel goedkoop gebouwd met wat aluminium en multiplex. Daarna deel voor deel omgebouwd naar wat stevigere materialen. Inmiddels heb ik een machine die aan mijn eisen voldoet en die ik door en door ken. Enne,, ik ben ook geen ingeneur :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie