Wanneer TR8x8 en TR8x2 gebruiken?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
boorgraag
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 jul 2016 23:21
Contacteer:

Wanneer TR8x8 en TR8x2 gebruiken?

Bericht door boorgraag »

Hi,

Het valt me op dat sommige machines die ik zie op YouTube zich sneller over de x-as en y-as bewegen dan mijn machine. Mijn machine gaat snel genoeg, geen klachten.
Maar ik vroeg me wel af HOE dat kan.

Nu zou 1 van de verschillen tov mijn machine kunnen zijn de trapezium assen.
Mij viel op dat er 2 type assen zijn (in vergelijking met mijn machine): TR8x8 en TR8x2. De eerste heeft 8 mm verplaatsing per omwenteling, de tweede as slechts 2 mm verplaatsing per omwenteling.
Ik concludeer daaruit het volgende: met de TR8x8 heb je mindere precisie in voortbewegen met als wisselgeld een hogere snelheid. Nu heeft mijn driver microstepping mogelijkheid waarbij ik 1/8 step mode toepas en zo uitkom 200 stappen per millimeter. (waarbij ik weliswaar wat kracht inlever)

Nu mijn vraag:
Waarom zou je TR8x2 gebruiken? Heeft dat puur te maken met het feit dat je met microstepping kracht inlevert en met gebruik van een TR8x2 heb je gewoon meer kracht? Of zit daar meer achter?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wanneer TR8x8 en TR8x2 gebruiken?

Bericht door serum »

Trapaziumspindel in mindere kwaliteit (Geen idee over wat voor machine we het hier hebben) wordt niet geroemd om zijn nauwkeurigheid. (en 2500rpm houden ze evenmin van, omdat ze verplaatsen door wrijving)

Een stappenmotor (ook weer sterk afhankelijk van het type en het gebruikte voltage van de driver) heeft geen hoog koppel op een hoog toerental. (er zijn ~3,2Nm exemplaren die op 3000rpm nog 1.5Nm koppel hebben, maar dan heb je het over een Sanyo denki op 175V oid) Deze exemplaren zie je niet vaak op dergelijke spanningen in CNC land, tenzij iemand zich erin heeft verdiept. :mrgreen:

Stappenmotoren zijn ook niet nauwkeurig in hun microstepping. (de ene stap van 0.05 graden kan bij de volgende 0.03 zijn en bij de volgende stap weer 0.07)

Als je deze (micro)stappen weer gaat onderverdelen in beweging zal de 8mm spoed minder nauwkeurig te positioneren zijn dan de 2mm variant. De 2mm variant boet weer in qua max RPM.

De maximaal haalbare RPM van de stappenmotor wordt heel grof gezegd bepaald door de inductie van de motor, de interne weerstand en de beschikbare voedingsspanning. Het ene hangt weer met het andere samen; een hoge interne weerstand staat voor veel koperdraad, dus veel wikkelingen, dus veel inductie.
Plaats reactie