Marks CNC ombouw HBM BF30->Overstap naar kogelomloop!
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
ziet er almaal mooi uit wat je maakt,is dat een hnm 30
Arian
Arian
Laatst gewijzigd door Arian op 25 jan 2009 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Ah ja vroeg me af of dat het een speciaal zachter materiaal was of zo dat makelijker meegeeft :). Niet dus .Mcgyver schreef:Aan de kleur te zien zal het nylon zijn of akulon maar das hetzelfde
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Mooi Mark,
Ik zie dat je de koppeling eigenlijk eender maakt als bij mij, ik kan je verzekeren dat dit prima werkt en dat de uitlijning altijd goed uitkomt door de tussenschijf word de as altijd meegenomen ook al zouden ze niet precies in elkaars verlengde staan. Hooguit wat meer slijtage dan als ze iets tenopzichte van elkaar zouden schuiven. Maar toch een prima oplossing.
Je gaat lekker zo komt ook al aardig schot in.
Jan
Ik zie dat je de koppeling eigenlijk eender maakt als bij mij, ik kan je verzekeren dat dit prima werkt en dat de uitlijning altijd goed uitkomt door de tussenschijf word de as altijd meegenomen ook al zouden ze niet precies in elkaars verlengde staan. Hooguit wat meer slijtage dan als ze iets tenopzichte van elkaar zouden schuiven. Maar toch een prima oplossing.
Je gaat lekker zo komt ook al aardig schot in.
Jan
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
die koppelingen heb je heel mooi gemaakt!! heb er spijt van dat ik die niet heb gemaakt zelf maar kan altijd nog
ga je de spindels ook vervangen?
ga je de spindels ook vervangen?
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Bedankt voor de reacties,
Koppelings tussenschijven zijn idd van nylon!
Standaard ca 0.1mm backlash.
Zien er goed uit en hebben een axiaal lager aan de uiteindes!
Idd lijkt me ook een goed ontwerp zo, bedankt voor het idee!
Ik houd jullie op de hoogte.
Groeten,
mark
Koppelings tussenschijven zijn idd van nylon!
Ik houd voorlopig mooi mijn trapezium spindels..djjens schreef:die koppelingen heb je heel mooi gemaakt!! heb er spijt van dat ik die niet heb gemaakt zelf maar kan altijd nog
ga je de spindels ook vervangen?
Standaard ca 0.1mm backlash.
Zien er goed uit en hebben een axiaal lager aan de uiteindes!
mosoft schreef:Mooi Mark,
Ik zie dat je de koppeling eigenlijk eender maakt als bij mij, ik kan je verzekeren dat dit prima werkt en dat de uitlijning altijd goed uitkomt door de tussenschijf word de as altijd meegenomen ook al zouden ze niet precies in elkaars verlengde staan. Hooguit wat meer slijtage dan als ze iets tenopzichte van elkaar zouden schuiven. Maar toch een prima oplossing.
Je gaat lekker zo komt ook al aardig schot in.
Jan
Idd lijkt me ook een goed ontwerp zo, bedankt voor het idee!
Ik houd jullie op de hoogte.
Groeten,
mark
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Z as leeft!
Filmpje:
Heb de voeding opgeschroefd naar 40volt.
Verder gaat de Z as een stuk zwaarder omhoog dan naar beneden, dus als ik een extra gasveer naast de originele zou zetten en de Z even zwaar omhoog als naar beneden gaat kan ik hier ook weer extra koppel plus snelheid mee winnen.
Vind nu trouwens al dat de Z nog behoorlijk snel is met de 1:2 overbrenging en 2.2NM stappenmotor. Ik had eigenlijk gedacht dat het motortje het heel moeilijk zou krijgen, omdat de hoofdspindelkop nogal behoorlijk wat weegt..
Als straks de x en y steppers direct op de spindels zitten (1:1) en die ook nog iets meer toeren laat draaien, dit kan makkelijk, want deze assen lopen echt super soepel en licht; dan denk ik dat ik toch nog een behoorlijke snelheid en een goed koppel heb
Zoals je op het filmpje ziet is het koppel van de Z as ook goed, zit heel snel op het top toeren tal en kun je niet met de hand tegenhouden als deze omhoog beweegt
mark
Filmpje:
Heb de voeding opgeschroefd naar 40volt.
Verder gaat de Z as een stuk zwaarder omhoog dan naar beneden, dus als ik een extra gasveer naast de originele zou zetten en de Z even zwaar omhoog als naar beneden gaat kan ik hier ook weer extra koppel plus snelheid mee winnen.
Vind nu trouwens al dat de Z nog behoorlijk snel is met de 1:2 overbrenging en 2.2NM stappenmotor. Ik had eigenlijk gedacht dat het motortje het heel moeilijk zou krijgen, omdat de hoofdspindelkop nogal behoorlijk wat weegt..
Als straks de x en y steppers direct op de spindels zitten (1:1) en die ook nog iets meer toeren laat draaien, dit kan makkelijk, want deze assen lopen echt super soepel en licht; dan denk ik dat ik toch nog een behoorlijke snelheid en een goed koppel heb
Zoals je op het filmpje ziet is het koppel van de Z as ook goed, zit heel snel op het top toeren tal en kun je niet met de hand tegenhouden als deze omhoog beweegt
mark
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Zit je camera op de vierde as??
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Fijn om te horen dat 2,2Nm voor de z-as voldoende is. Binnenkort ga ik hetzelfde projectje uitvoeren. Ik dacht aan vertraging 1:4, maar 1:2 is blijkbaar voldoende.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Erik
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
jaaudiomanics schreef:Zit je camera op de vierde as??
Kees
Inderdaad!Erik schreef:Fijn om te horen dat 2,2Nm voor de z-as voldoende is. Binnenkort ga ik hetzelfde projectje uitvoeren. Ik dacht aan vertraging 1:4, maar 1:2 is blijkbaar voldoende.
Gr.
Erik
1:2 is echt wel voldoende, dan nog te bedenken dat ik met een extra gasveer nog meer zou winnen en al helemaal als ik kogelomloopspindels zou gebruiken..
Maargoed dit later mischien ooit een keer, vind dit nu wel goed genoeg
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Zit ik wat beter op te letten, bij jou heeft het handwiel aan de zijkant van de kolom gezeten. Bij mijn Huvema zit het handwiel bovenop de kolom rechtstreeks op de spindel. Hoe zit bij jou precies inwendig de overbrenging in elkaar? 2 tandwielen 90 gr. t.o.v. elkaar?
Gr.
Erik
Erik
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
waarschijnlijk verhouding 1 op 2. Dat is bij m'n BF 20 ook.
Gr. KvG
Gr. KvG
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Inderdaad, 2 tandwielen 90* en op de losse tandwiel as zitten nog eens 2 lagers.Erik schreef:Zit ik wat beter op te letten, bij jou heeft het handwiel aan de zijkant van de kolom gezeten. Bij mijn Huvema zit het handwiel bovenop de kolom rechtstreeks op de spindel. Hoe zit bij jou precies inwendig de overbrenging in elkaar? 2 tandwielen 90 gr. t.o.v. elkaar?
Verhouding van de haakse tandwielen is gewoon 1:1, maar met mijn poulies met tandriem is het wel 1:2 geworden.klaas van gemerden schreef:waarschijnlijk verhouding 1 op 2. Dat is bij m'n BF 20 ook.
Gr. KvG
Ps.
Kreeg trouwens op mn werk het advies om een contragewicht met katrollen te gebruiken ipv een extra gasveer voor de Z as.
Nadeel van een extra gasveer is, dat de kracht niet over de gehele lengte gelijk is; ook is het zo dat je precies moet uitvogelen hoe sterk de extra gasveer moet zijn.
Terwijl je met contragewicht wel overal dezelfde kracht hebt. Ook is het erg simpel om het juiste gewicht te vinden..
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
die tip over contra gewicht, is voor het te levereven moment van de motor uitraadt gunstig. (opgaande richting en neerwaardse rem kracht)
echter heb je meer massa wat je moeten versnellen/vertragen (F=m*a), dus de massatraagheid wordt een keer zo groot...
als je het gaat proberen met een contra gewicht, ben ik erg benieuwd naar jou bevindingen
ziet er netjes uit, jou ombouw actie en erg fijn om te weten dat 2 Nm groot genoeg is, heb hier een BF16 staan, die ook hoognodig ge-cnc-t moet worden ;)
echter heb je meer massa wat je moeten versnellen/vertragen (F=m*a), dus de massatraagheid wordt een keer zo groot...
als je het gaat proberen met een contra gewicht, ben ik erg benieuwd naar jou bevindingen
ziet er netjes uit, jou ombouw actie en erg fijn om te weten dat 2 Nm groot genoeg is, heb hier een BF16 staan, die ook hoognodig ge-cnc-t moet worden ;)
Re: Marks CNC ombouw HBM BF30
Hallo allen, sinds enige tijd ben ik in het bezit van een HBM BF20L. Deze is NOG niet omgebouwd naar CNC. Geen tijd gehad .. kosten etc toch volg is zo af en toe het forom om wat suggesties op te doen. Bij het volgen van deze ombouw lijkt het wel een peulenschilletje om je frees naar CNC te krijgen. Het zien er tot nu toe veelbelovend uit en ik blijf je ombouw dan ook volgen. Toch heb ik nog een korte vraag mbt de ombouw.
Waarom hem je de stepper niet direct bovenop de spindel van de z as geplaatst? Om speling te verminderen is een directe aansturing (dus zonder die haakse overbrenging) beter. Heb je trouwens ook al extra (voorgespannen)moer geplaatst om de speling van moer/spindel te verminderen. Of is speling op de Z as geen issue omdat je deze altijd aan een kant hebt (zwaarte kracht) . Maar zodra je dan in materiaal freest krijg je daar weer mee te maken.
Gebruik maken van contragewicht is idd beter dan die gasveer, en ja de massatraagheid neemt daardoorwel factor twee toe maar aangezien je acceleratie laag is verwacht ik daar geen problemen mee.
Zelf zit ik er aan te denken om mijn bf20 met kogelomloopspindels te voorzien. Voor de z-as betekend dat dan wel dat er een flink gewicht om een spoed van bv 5 of 10 mm komt dus dat vergt al heel wat koppel om hem puur in de lucht te hangen. mischien is dat kontragewicht dan idd wel een oplossing. Kortom ik blijf je ombouw met interesse volgen.
Waarom hem je de stepper niet direct bovenop de spindel van de z as geplaatst? Om speling te verminderen is een directe aansturing (dus zonder die haakse overbrenging) beter. Heb je trouwens ook al extra (voorgespannen)moer geplaatst om de speling van moer/spindel te verminderen. Of is speling op de Z as geen issue omdat je deze altijd aan een kant hebt (zwaarte kracht) . Maar zodra je dan in materiaal freest krijg je daar weer mee te maken.
Gebruik maken van contragewicht is idd beter dan die gasveer, en ja de massatraagheid neemt daardoorwel factor twee toe maar aangezien je acceleratie laag is verwacht ik daar geen problemen mee.
Zelf zit ik er aan te denken om mijn bf20 met kogelomloopspindels te voorzien. Voor de z-as betekend dat dan wel dat er een flink gewicht om een spoed van bv 5 of 10 mm komt dus dat vergt al heel wat koppel om hem puur in de lucht te hangen. mischien is dat kontragewicht dan idd wel een oplossing. Kortom ik blijf je ombouw met interesse volgen.