Marks CNC ombouw HBM BF30->Overstap naar kogelomloop!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door vroemm »

markde2e schreef: Deze heeft wel doorlopende draadgaten, waar stelschroefjes ingedraait worden, om de speling eruit te stellen(met een drupje loctite).
Als je het ene instelschroefje iets meer aan draait dan het andere, komt de verstelbare moer dan iets scheef te staan ?

Zou het beter zijn om de twee moeren uit 1 stuk brons te draaien.
Dan het met de draaibank in twee stukken steken, dan krijg je de vaste moer en de verstelbare moer.
Geeft dat twee goeie rechte vlakken ?
En dan de speling eruit halen door de verstelbare moer te verdraaien ?
Gewoon als twee moeren tegen elkaar draaien.
Dan kantelt de verstelbare moer minder tenopzichte van de vaste moer, lijkt mij.

Zo zou ik het proberen.

Vroemm.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door vroemm »

markde2e schreef:
vroemm schreef:Van welk materiaal is dit moerblok ?
Brons ?
Gietijzer
Ik heb gelezen dat stalen moeren snel slijten en dus slecht zijn.
En dat bronzen beter zijn.

Hoe zit het met gietijzeren moeren ?
Zijn gietijzeren moeren beter of slechter dan bronzen ?

Vroemm.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Jensorie »

messing is goed en zelf smerend
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Inderdaad messing voldoet ook!
Ik kijk wel wat er ligt..
vroemm schreef:Als je het ene instelschroefje iets meer aan draait dan het andere, komt de verstelbare moer dan iets scheef te staan ?
Heb in het verhaal bij de schetsen ook gezegt dat de draadbus met een kleine passing in de draadbushouder loopt.
Dus gaat niet scheef.
Ook is er eigenlijk maar één vlak nodig wat echt recht (haaks op de draad) moet zijn, dit is namelijk het vlak van de draadbus, welke tegen de bodem van de draadbushouder geschroeft wordt.

Verder is het inderdaad het best als het uit één stuk gemaakt wordt en dan doorsteken.
Heb het hier trouwens vandaag ook over gehad op mn werk, maar met de lengte is het toch beter om ze los te maken. Ga ik toch CNC doen, dus is nauwkeurig genoeg.
Zowieso maak ik de draad en de passing aan de buitendiameter toch uit één opspanning ;-)
Laatst gewijzigd door Erik op 25 jun 2009 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig lange quote aangepast
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Tieske »

Hoi Mark

Jij hebt 't over de volgende speling.
Heb de volgende backlash in moeten stellen:

Y= 0.23mm
X= 0.34mm
Z= 0.81mm

Dat kan toch nooit in de moer alleen zitten. Of die moeten wel heel slecht zijn. Lijkt mij dat je flink speling hebt waar de spindel bevestigd is.
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Die 8 tiende van de Z komt overigens volgens mij doordat het lager beweegt, maargoed eerst maar eens de X en Y goed zijn te krijgen..

Moeren zijn gewoon getapt volgens mij :lol:
En ja deze moeren zijn zo slecht...
Draadspillen zijn opzich wel mooi 8)

Komt goed! Volgende week maar eens beginnen met de moeren, kan ik mooi cnc doen dan.
De slijper bij ons op het werk wou iig de 'custom' draadsnijplaat volgende week maken voor me!
Neem ik gewoon een binnengroefsteekbeitel van 3breed of iets dergelijks en daar de plaat van aanpassen..

Ps. Kwam er vandaag achter dat de Y-as spindel linkse draad is!
Dus één moer TR20x2 rechts en een TR20x2 Linksom :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Erik op 26 jun 2009 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

Vandaag geinformeerd bij een chinees van ebay die nieuwe gerolde kogelomloopspindels met moer leverd.
Het betreft tollerantieklasse C7 (0.05/300mm), met zogenaamde antibacklashmoer <0.015!

Ik heb gevraagd wat de volgende spullen daar koste incl verzending:

1x 20mm spindel met moer spoed 5mm. Lengte 850
2x 25mm spindel met moer spoed 5mm. Lengte 500mm en 1000mm

De dunnere spindel is voor de X as, omdat ik anders niet wegkwam met de maten van de moer.
Opzich niet erg, want dit is evendik als de originele spindel en deze zit ook nog eens met beide uiteindes bevestigd in tegenstelling tot de Y en Z..

Hier de spullen:
Afbeelding

Komt ie met de prijs 170 euro incl verzending(245dollar) :shock:
Ik gelijk bestellen :lol:

Dus plannen zijn gewijzigd..
hfmill

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door hfmill »

Perfecte keus die spindles uit china, vergeet niet dat ze gemonteerd moeten worden in 2 hoekcontactlagers.
Zonder hoekcontactlagers is de constructie nooit precies en blijf je het gezeur houden van veel backlash.
Succes ermee.
koop niet de lagerhuizen van deze Chinees, op cnczone.com zijn hier veel problemen mee.

gr roy
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door mosoft »

Ha die Mark,

Dat gaat super zeg, zeker als je die kogelomloopspindels gaat gebruiken dat wordt een mooie spelingsvrije spindel zo.
Kun je de assen wel wkijt met hun moer want die zijn vrij dik, heb je wel voldoende mogelijkheid om die te bevestigen?
Maar je zult wel het een en ander moeten aanpassen, jammer van dat werk maar ja wordt wel erg goed.


Jan.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Robo »

Hehe.. Dat lijkt erg veel op de door mij bestelde spindel voor de x as.. laat me raden, de beste man heet Chai?

Ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit, want de prijs is inderdaad schokkend laag..
(Overigens heb ik al meerdere spullen netjes van heb ontvangen)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door vroemm »

hfmill schreef:Perfecte keus die spindles uit china,
Zeg jij dat omdat deze al gekocht zijn door mensen en hun uit ervaring zeggen dat deze goed zijn ?

Prijs is schokkend laag.
Ik ben daadwerkelijk geschokt.
Als dit goed is, waarom zou je deze dan niet gebruiken.

Vroemm.
Ben
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2007 00:40
Locatie: Oostende, Belgie
Contacteer:

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door Ben »

We can cut any length as your request and make the end-machined with competitive price.
Al iemand gevraagd hoeveel dit kost? Lijkt me wel handig!
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door markde2e »

hfmill schreef:Perfecte keus die spindles uit china, vergeet niet dat ze gemonteerd moeten worden in 2 hoekcontactlagers.
Zonder hoekcontactlagers is de constructie nooit precies en blijf je het gezeur houden van veel backlash.
Succes ermee.
koop niet de lagerhuizen van deze Chinees, op cnczone.com zijn hier veel problemen mee.

gr roy
Klopt, heb gelijk een setje hoekcontactlagers besteld en 1 gewoon lager.
De hoekcontactlagers en de gewone hebben een afmeting van 12-32-9
De gewone kamers van de taatslagers die erin zaten zijn rond 30mm, dus deze moet ik uitkotteren.
Voor de X-as gebruik ik aan de linkerkant 2 hoekcontact lagers die ik tegen elkaar afstel om de speling eruit te halen met een borgmoer.
Aan de rechterkant waar de stappermotor koppeling zit gebruik ik één gewoon lager, zodat de lage as wel kan uitzetten zonder problemen. Ook de stappenmotor vangt dit op dmv de flexibele koppeling. Ook een voordeel is, dat het tussenstuk van de koppeling van hylon is; dus de warmte van de stappermotor gaat niet naar de omloopspindel!

De Y-as is lastiger, omdat er tegenover het koppeling/stappenmotor gedeelte geen bevestigingspnut zit, en de spindel als het ware zweeft.
Dit wou ik oplossen, door weer te werken met 2 hoekcontactlagers tegen elkaar. Echter wil ik deze via de achterkant afstellen.
De as is aan het uiteinde rond 12mm voor het lager en de flexibele koppeling. Nu wil ik hier achter een stukje schroefdraad maken, wat groter is, zodat ik hiermee de speling afstel. Het voorste lager zou dan tegen de koppeling aanschuiven. Hiervoor maak ik een groefje waar een circlipje opkomt. Zoiets dus:
Afbeelding

mosoft schreef:Ha die Mark,

Dat gaat super zeg, zeker als je die kogelomloopspindels gaat gebruiken dat wordt een mooie spelingsvrije spindel zo.
Kun je de assen wel wkijt met hun moer want die zijn vrij dik, heb je wel voldoende mogelijkheid om die te bevestigen?
Maar je zult wel het een en ander moeten aanpassen, jammer van dat werk maar ja wordt wel erg goed.


Jan.
Hee jan,
Nou jij anders helemaal met je slijpmachine! 8)
De moer van de Z (Z-as laat ik voorlopig nog zo) past helemaal makkelijk.
De Y zou net moeten passen.
De X moet ik wat van de omloopmoer affrezen, maar dit is alleen van het flens gedeelte.
En er zitten in totaal 6 bevestigingsgaten, maar ik gebruik alleen de 2 middelste denk ik, kijk:
Afbeelding
Dus als ik een houder maak waar het ronde gedeelte van de moer strak inpast, lijken me 2 schroeven genoeg.
Want als ik het bovenste gedeelte afvlak vallen de bovenste gaten zowieso weg.
Maar materiaal weghalen, moet geen probleem zijn, omdat het ronde gedeelte van de omloopmoer van rond 20 voor de X rond 36mm is en de hoogte van het vlakke gedeelte 44mm. Dus er zou 4mm afkunnen wat net genoeg moet zijn :mrgreen:
Robo schreef:Hehe.. Dat lijkt erg veel op de door mij bestelde spindel voor de x as.. laat me raden, de beste man heet Chai?

Ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit, want de prijs is inderdaad schokkend laag..
(Overigens heb ik al meerdere spullen netjes van heb ontvangen)
Ja hij heet idd Chai :P
Is in iedergeval erg klantvriendelijk en je krijgt heel snel reactie terug.
Gecombineerde producten, met aangepaste lengtes zijn bij hem geen probleem.
vroemm schreef:
hfmill schreef:Perfecte keus die spindles uit china,
Zeg jij dat omdat deze al gekocht zijn door mensen en hun uit ervaring zeggen dat deze goed zijn ?

Prijs is schokkend laag.
Ik ben daadwerkelijk geschokt.
Als dit goed is, waarom zou je deze dan niet gebruiken.

Vroemm.
Tja hij geeft er wel tollerantie waardes bij, waar het gewoon binnen moet vallen; dus zowieso veeeel beter dan de spindels die ik nu heb.
En ik dacht idd ook van waarom niet!?, anders heb ik alleen maar dubbel werk; kan het beter gelijk goed doen :lol:
hfmill

Re: Marks CNC ombouw HBM BF30

Bericht door hfmill »

vroemm schreef:
hfmill schreef:Perfecte keus die spindles uit china,
Zeg jij dat omdat deze al gekocht zijn door mensen en hun uit ervaring zeggen dat deze goed zijn ?

Prijs is schokkend laag.
Ik ben daadwerkelijk geschokt.
Als dit goed is, waarom zou je deze dan niet gebruiken.

Vroemm.
Deze spindels worden veel gebuikt op cnczone.com, meeste mensen zijn hier erg over te spreken.
Voor een HBM machine zijn deze naar mijn mening goed, om met geslepen spindels te gaan werken zou onzin zijn.
Een setje gerolde spindels van bv hiwin is al snel 1000 euro (op maat gedraaid etc.)
voor die Chinese prijs kan het echt niet beter
Plaats reactie