cnc plasma tafel problemen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

pwjkohler
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2009 12:50

cnc plasma tafel problemen

Bericht door pwjkohler »

Hallo allemaal, Mijn naam is peter, lees hier al enkele jaren met veel plezier mee.

Enkele maanden geleden had ik wat tijd over en heb eindelijk een CNC plasmatafel gemaakt die ik al jaren wilde hebben.
Sinds deze week heb ik ook voor het eerst wat ijzer gesneden, en in dun materiaal gaat het prima, maar zodra ik bij 4mm plaatstaal uit kom wordt het niet mooi.

Het is voor mij een hobby tool, dus de gebruikte materialen zijn misschien niet wat jullie gewend zijn ;-)
Ik heb niet heel veel foto's van de bouw, maar deze kon ik vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



de eerste run ( 1,5mm plaat )


de waterbak ben ik nog mee bezig, maar die moeten jullie er maar even bij bedenken.

ik heb alle bedrading inmiddels al vervangen door afgeschermde bekabeling, de computer ging uit als de plasma aan ging :shock:

als plasma bron gebruik ik een chineese Cut 40.

Afbeelding
dit is 2mm plaat waarbij ik spetters op de bovenkant heb ????

Afbeelding
dit is de snede in 2mm plaat, vind ik persoonlijk best ok.

Afbeelding
dit is de braam aan de onderkant van 4mm plaat

Afbeelding
gaten in 4mm plaat, de gaten zijn helemaal conisch

Afbeelding
deze zijde is haaks ( 4mm staal )

Afbeelding
deze zijde is helemaal scheef geworden ( 4mm staal )

Afbeelding
de bocht om , ook scheef ( 4mm staal )

nu is mijn vraag, hoe kan dit ?
is dit puur te wijten aan de kwaliteit van de plasma bron ?
of kan ik het in de afstelling van de machine zoeken ?

gr peter
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door flex »

Heb je geprobeerd uit de hand te snijden met de toorts?
Kan de bron 4mm wel aan? Daarnaast kan je nog spelen met de luchtdruk en stroomsterkte.
Moet zeggen dat testen beter zal gaan op de CNC, daar deze met vrij constante snelheid z'n ding doet.
Maar ik denk dat de bron beter ingesteld moet worden voor de 4mm plaatdikte.
En check of de toorts wel goed haaks staat in X en Y. kan ook een rede zijn voor een schuine snede in 1 as richting.
Weet niet zeker of de toorts nozzel nog wat invloed heeft op de richting van de plasma bundel. Als er bv door vervuiling de luchtstraal er niet netjes recht uit komt.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door assink »

In dit topic wordt gebruik gemaakt van dezelfde plasmabron:
viewtopic.php?t=5285

Misschien kun je daar wat richtwaarden vandaan halen, en ook andere gegevens.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door audiomanics »

Ik snij best wel wat met plasma, maar het meeste heb ik toch geleerd van Joh Sellis (is ook zijn nickname hier op het forum)
Wat ik wel geleerd heb is dat netjes recht snijden afhankelijk is van heel veel factoren:
Je slijtdelen moeten onberispelijk schoon zijn en goed recht zitten. Een spettertje in je shieldcap, en het gaat scheef. Vaak zie je dat scheef trekken ook in maar 1 richting is. Dat kan ook de luchtstroom onder de plaat zijn..(zie hier beneden)
De swirler (dat -kunststof- kraagje met schuine gaten, dat om je electrode heen zit) moet schoon zijn.
De kwaliteit van de perslucht is ook behoorlijk belangrijk, hoe droger, hoe beter.
De afzuiging onder de plaat moet behoorlijk uniform zijn: Als de bak teveel verontreinigd is met brokstukken of aangeplakte spetters, dan gaat het recht snijden ook niet meer goed.
De snelheid bepaald ook de opbouw aan de bovenkant. Je zal zien dat als je te hard gaat dat de vonken er steeds meer aan de bovenkant uit komen en zich boven op de plaat gaat opbouwen.
Naarmate de slijtdelen ouder worden moet de spanning omhoog. Dit bepaald ook in meerdere mate een scheve kerf.
Hou er rekening mee dat het onderste gedeelte van de kerf later wordt weggebrand dan het bovenste gedeelte. Je zal dus al snel schuine streepjes zien in de richting van het snijden. Samen met de warmte die in de plaat gebracht wordt geeft het snijden van kleine gaatjes gewoon heel snel van die conische trechtertjes. Daar iets minder snel snijden kan helpen.
Al met al is goed plasma snijden best wel iets dat je met ervaring kan verbeteren, en dan nog gaat het niet altijd perfect. In sommige gevallen kan je de AHC beter even uitzetten (vooral bij kleine dingen en dikke platen)
Ieder materiaal en dikte heeft zijn eigen instellingen. De bestaande tabellen zijn slechts een benadering en voor de rest is het een kwestie van veel doen, en leren luisteren naar het geluid..

Overigens zal de computer niet uitgaan, maar alleen even het beeldscherm op zwart.. Dat zie ik ook vaak bij het ontsteken van de plasma.. Het is ook een behoorlijke EMP-puls die de ruimte ingeslingerd wordt.. En niet allen de computer die de plasma bestuurd.. Alles binnen een bereik van ca 5M gaat even op zwart.. Maar dat is alleen tijdens het ontsteken.. Misschien lastig, maar je went er wel aan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door H@ns »

Wat ik nog mis in het verhaal van kees is de snijrichting.
Door de swirl ring is het zaak dat de binnen contouren linksom gesneden worden en de buiten contouren met de klok mee.

Verder is een constante afstand tussen plaat en toorts zeer belangrijk voor de kwaliteit.

En inderdaad, wat Kees zegt, naarmate de electrode slijt zul je de spanning moeten verhogen om de afstand tussen plaat en toorts binnen een venster te houden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door audiomanics »

H@ns schreef:Wat ik nog mis in het verhaal van kees is de snijrichting.
Correct, hoewel ik met uitgebreid experimenteren daarmee nooit enig verschil heb kunnen zien, noch in snijkwaliteit, nog in het verminderen of oplossen van problemen..
In theorie klopt het verhaal, maar de praktijk heeft me niet kunnen overtuigen.. Wellicht is dat op andere machines wel duidelijk merkbaar.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door H@ns »

Het effect is duidelijk te zien wanneer je staal snijdt met zuurstof als plasma gas.

Bij RVS of Alu is dit echter al beduidend minder zichtbaar.

De swirl ring laat het gas "draaien", er zitten radiaal van buiten naar binnen gaatjes in.
Daardoor is 1 kant (werkstuk) meer haaks dan de andere kant (rest materiaal)

Overigens kleine gaatjes snij je met 40 a 60% van de normale snijsnelheid. (kleiner dan ca. 2x plaat dikte)

Nogmaals, de afstand tussen shield en plaat is zeer belangrijk.
Volgens een CUT40 instruction manual gaat het inspuiten (Piercen) op ca 3,2mm
Tijdens het snijden "zweeft" de toorts ca 1,6mm boven het materiaal.

PS. De CUT40 is alleen geschikt voor perslucht.
Stikstof zal ook nog gaan.
Dus NIET geschikt voor het gebruik met zuurstof. :evil:
Dat kan alleen op de professionele systemen welke daarvoor geschikt zijn.
pwjkohler
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2009 12:50

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door pwjkohler »

bedankt voor de snelle reactie's

De toorts staat keurig haaks op het werkstuk , zowel op de X als op de Y as.
ik had de luchtdruk op 4 bar ingesteld.
pierce hoogte 3 mm
snijhoogte 1 mm

feedrate 600mm/min

Wat wel opvalt is dat de toorts behoorlijk staat te trillen
Dit komt denk ik omdat ik met een rechtstreekse aandrijving werk waardoor 1 stap +/- 0,12 mm verplaatsing is.
Ik heb inmiddels een 1:10 vertraging gekocht waardoor hij nauwkeuriger wordt en hopelijk soepeler gaat bewegen en zodoende minder trillingen geeft.

Ook is vandaag de waterbak geleverd, hoop dit weekend weer wat te kunnen proberen.

gr peter
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door skillalot »

Microstepping??
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door John Sellis »

Plasma bron is het probleem. koop een kwaliteit machine denk aan kjellberg 8) of aan hyperterm. Kost wat maar heb je ook wat en verdwijnen je problemen als sneeuw voor de zon.
bij die cut 40 kun je eigelijk elke keer je slijdelen vervangen. ook zijn de delen vaak van slechte kwaliteit!

Welke hoogte regeling heb je? mocht je die niet hebben zit daar zo i zo je probleem.
hoogte regeling icm de plasmabron zeg 95% van de kwaliteit!

daarnaast zal je motion soepel en snel zijn.
ga zo i zo spelen met snelheid. en maak wat proefplaatjes en opschrijven wat de instelling waren

Welke cnc software gebruik je? mach3?
En welke cam software gebruik je?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door skillalot »

Ik vraag me af wat zo'n goedkope Chinese bron zou doen met een kwaliteits toorts en slijtdelen er op zoals bijv hypertherm / kjellberg / victor. In principe levert die alleen de stroom, en zit de kwaliteit in de toorts.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door Breaker »

Een goed en snel geregelde stroombron zal toch ook wel een flinke invloed hebben op de stabiliteit van de vlamboog?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door John Sellis »

Breaker schreef:Een goed en snel geregelde stroombron zal toch ook wel een flinke invloed hebben op de stabiliteit van de vlamboog?
ja dat denk ik ook. ik weet niet wat je er mee gaat snijden maar als je echt productie wil gaan doen. maar prijs technisch gezien neem dan een hypertherm powermax (65a?) dan kun je 95% van het werk al wel mee doen.

ook de snelheid gaat enorm omhoog denk aan 5000mm per min met 4mm staal! en met finecut kun je dun en met een kleine kerf snijden.

of ga voor de powermax 45xp die kan ook nog markeren!

of deze: https://link.marktplaats.nl/m1179380051
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: cnc plasma tafel problemen

Bericht door assink »

Dat is een powermax 30, is geen machinetoorts bij te krijgen en wordt vanuit Hypertherm ook niet ondersteund voor CNC gebruik bij mijn weten.
Plaats reactie