X2 ombouw naar cnc

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Manuel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017 19:00
Locatie: Tilburg
Contacteer:

X2 ombouw naar cnc

Bericht door Manuel »

Hoi allemaal

Ik zal me even voor stellen ik ben manuel en 30 jaar oud. Doe voor mijn vak electro en voor de hobby werk ik veel met electronica en metaal.

Ik heb enige tijd geleden een x2 freesmachiene gekocht en kreeg eigenlijk naar een paar maanden de zin
om deze om te bouwen naar cnc. Nu heb ik veel gelezen overal op het internet en ben ik eerst begonnen
met de besturing. Voor de besturing grbruik ik.

-Mach3
-Breakoutboard met relais (van stappenmotor.nl)
-voeding 42v
-tb6600 drivers max 48v 5A
-toekomst nema 23 2.3nm

Nu ben ik zover dat mijn prototype kast klaar is en heb ik een nema 17 motor gekocht om eens wat beweging
te krijgen voordat ik de duurdere motoren koop.
Wat ik tot nu toe werkent heb is de estop en de home/limit inputs en de relais outputs.
Nu heb ik alleen een klein probleempje waar ik niet uit kom en dat is als ik het motortje op de x/y/z as hang en ik stuur deze aan dan draait deze niet lekker stotteren/bibberen in plaats van vloeiend op toeren komen en weer afzakken.

Motor is 0.6A en heb de driver op 0.6 staan heb de drivers op 1/4 1/8 en 1/16 gehad
Had eerst alles met vds 0.75mm aangesloten en dacht dat het misschien storing was, heb nu de sturingen met afgeschermde kabel maar het probleem blijft.

Hebben jullie misschien een idee waar ik dit in moet zoeken?

Ps: zal binnenkort wat fotos maken van het project tot nu toe.

Alvast bedankt Manuel.
try to be cnc :)
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: X2 ombouw naar cnc

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk heb je de steprate, en/of de acceleratie veel te hoog staan.
Begin eens met heel lage waarden voor beiden, b.v. 100 stappen / seconde, de acceleratie is dan nog niet zo belangrijk, zet die maar op 1000 of zo.
Uiteindelijk zul je ergens op b.v. 2000 stappen / seconde uitkomen (maar dat ligt aan heel veel factoren, waarvan die TB6600 waarschijnlijk de belangrijkste is) en een acceleratie van iets tussen 500 en 1500.
Kies iets van 4, 8 of 16 microsteps, meer heeft geen enkele zin. De keuze wordt vooral bepaald door de resolutie die je wilt gaan halen, maar die is als het kleine toleranties worden veel meer afhankelijk van speling en stijfheid van je machine dan van het aantal microsteps. Als je totaal 0,1 mm gaat halen dan mag je al heel blij zijn, voor 0,05 moet je al een heel stabiele machine hebben.
Om een voorbeeld te geven, ik kan mijn BF25L met één vinger zo maar 0,1 a 0,2mm wegdrukken door bovenaan de tegen de kolom te duwen. Standaard was dat ruim meer dan 0,5mm. Dat kwam alleen al door vering in de metalen kolom, als je die kolom ziet (stalen koker van ca. 80 x 120 x 8mm en zo'n 70 cm lang) dan zou je dat echt niet denken maar het gebeurde wel.
Manuel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017 19:00
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: X2 ombouw naar cnc

Bericht door Manuel »

vandaag weer een beetje aan het knutselen geweest en een paar foto's gemaakt

http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... xjchhd.jpg
http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... 7poek1.jpg
http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... kb6ig0.jpg
http://i351.photobucket.com/albums/q441 ... covc98.jpg

heb nu de waardes aangepast en nog hoger en lager maar toch lijken mij de steps niet lekker binnen te komen.

waardes mach3:
steps per: 100_______geprobeerd: 5/50/100/500/1000
velocity: 1000_______geprobeerd: 10/100/500/1000
acceleration: 100____geprobeerd: 10/100/500/1000
step puls : 5 ________geprobeerd: 0/1/3/5
dir puls: 5___________geprobeerd: 0/1/3/5

waardes driver:
1/8________________geprobeerd: 1____1/4____1/8____1/16
0.6A_______________geprobeerd: 0.2____0.6


Heel af en toe draaid de motor gewoon netjes rond als ik heb jog, maar meestal is het met stotteren en heel af en toe tussendoor even de goede snelheid.
ook de led op de driver die knippert als deze aangestuurd word ( heb niet kunnen kijken toen de stepper het wel goed deed)

filmpje van de stepper motor.
https://www.youtube.com/watch?v=Hr3OhCqzDn0

ik hoop zo steeds verder te komen.

ps: volgende week komt mijn nieuwe ( 2e handse ) pc binnen Dell core duo 2.93ghz 4gb werkgeheugen win7 prof

gr manuel
try to be cnc :)
Manuel
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2017 19:00
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: X2 ombouw naar cnc

Bericht door Manuel »

Gisteren weer een stukje verder gekomen.
De nieuwe pc heeft het gebrom gestotter verholpen
Nu draait alles goed. Aleen even de Vraag op hoeveel
KHz is het beste om te laten werken? Ik heb geprobeerd
Vanaf 25000 tot 100000 maar met dat test programmatje
Zie ik geen verschil in evt storingen in de lijn. Ook het mach3 werkt op alle gewoon goed.

Gisteren ook de motoren besteld
-nema 23, 3nm, 3amp dual shaft

Dus kan binnenkort beginnen met de mechanische kant.

Gr Manuel
try to be cnc :)
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: X2 ombouw naar cnc

Bericht door vincent1971 »

Ik zelf heb mijn tb6600 op 4 micorsteps ingesteld. Heb gemerkt dat je dan de meeste kracht uit de stappenmotoren haalt. Heb er Nema 17 en 23 op aangesloten. Een regelbare voeding zit achter de tb600. Qua spanning is de onderkant 14volt en ben niet verder gegaan dan 24volt. Wat bij mij problemen gaf was dat ik een voeding had die te weinig stroom kon leveren. De stappenmotoren begonnen dan te 'stotteren'.
Wellicht eens denken om er een arduino uno/mega als controller te gebruiken? Heb goede ervaringen met grbl als besturing.
Plaats reactie